Często zdarza mi się konsultować strony internetowe – czy to „tylko” jako strona firmowa, czy sklep (co można poprawić, zmodyfikować, wdrożyć), czy też w ujęciu szerszym, jako element całościowego planu biznesowo-marketingowego (konsultacje biznesowe). I jeśli jest taka możliwość, to prędzej czy później zaglądam do statystyk, zazwyczaj Google Analytics (jak do tego będzie jeszcze np. Google Search Consloe, to już w ogóle jest nad czym w kontekście ruchu na stronie myśleć). Niestety często okazuje się, że wprawdzie statystyki są podpięte, ale służą głównie do podglądania liczny odwiedzin, co w większości przypadków ma wtórne znaczenie. O patrzeniu w statystyki będzie (mam nadzieję) niebawem, dziś mały trik, który pozwala w prosty sposób wydobyć z nich dane dużo bardziej przydatne, niż liczba odwiedzin czy sesji…

Dane demograficzne i zainteresowania w Google Analytics

Oczywiście, jeśli mamy stronę informacyjną, jak np. Webinsider.pl, to liczba odsłon ma znaczenie, i nie ma co udawać, że ta nie jest, bo pytaniem o to zazwyczaj zaczynają się wszelkie rozmowy o współpracy (kolejne co do popularności pytanie, to o stawki ;-)). Ale w przypadku firmowej strony internetowej, czy nawet sklepu internetowego, odsłony to nie wszystko.

Jest wiele innych informacji, które mają dla biznesu dużo większe znaczenie. Jak np. dane demograficzne (płeć, wiek) czy zainteresowania, dzięki czemu lepiej możemy nie tylko ewentualnie skorygować naszą ofertę, ale w ogóle sprawdzić, czy przekrój odwiedzających naszą stronę użytkowników odpowiada naszym wyobrażeniom (i to nawet wtedy, gdy nie tworzymy person marki).

Takie informacje znajdziemy również w Google Analytics, w raporcie dotyczącym danych demograficznych (wiek i płeć):

Oraz zainteresowania:

Są to dane zbierane przez Google (i partnerów) w różnych miejscach, więc może nie będą odpowiadać w 100% rzeczywistości, ale na pewno nie będą też od niej zbyt mocno odbiegać.

Włącz raporty demograficzne i zainteresowań w Google Analytics

I tak dochodzimy do powodu, dla którego powstał ten artykuł: Google Analytics, jako najpopularniejsza usługa statystyk takie raporty (dane) oczywiście posiada, ale trzeba wcześniej je aktywować w ustawieniach usługi:

  • Administracja -> [wybrane konto] -> [wybrana usługa na wybranym koncie] -> Ustawienia usługi: Włącz raporty demograficzne i zainteresowań

Co niestety sprawia, że zazwyczaj w statystykach tych informacji nie ma, i dopiero musimy je aktywować, a tym samym poczekać, aż będą dostępne. Zwłaszcza że tu liczy się skala.

I choć – jak już wspominałem – nie są to może (zawsze) najważniejsze informacje, to zdecydowanie warto je znać, nawet jeśli są raportowane w pewnym przybliżeniu. A już na pewno są (zazwyczaj) dużo bardziej przydatne niż choćby liczba odsłon na stronie… ;-)

(!) Zgłoś błąd na stronie

Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!

Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.

Patryk

CEO Webinsider.pl, a do tego CTO, CIO, CFO, CMO, CSO, COO i CRO ;-)
Pasjonat nowych technologii - od sprzętu po oprogramowanie, od serwerów po smartfony i rozwiązania IoT. Potencjalnie kiepski bloger, bo nie robi zdjęć "talerza" zanim zacznie jeść.

Dumny przyjaciel swoich psów :-)