Chwilę temu skończyłem pisać o „Rozporządzeniu o Ochronie Danych Osobowych (RODO/GDPR) nie tylko w kontekście działalności internetowej”, i w oczekiwaniu na drugą część, w której skupię się bardziej na praktycznych aspektach RODO (blog, strona, sklep internetowy, newsletter) chciałem od tematu trochę odpocząć. Ale rano w kanale oficjalnym pojawiła się aktualizacja WordPressa, która poza „standardowymi poprawkami” wprowadziła również kilka elementów wymaganych właśnie na gruncie RODO/GDRP.

WordPress 4.9.6 i RODO/GDRP

Wraz z RODO nie tylko większy nacisk jest kładziony na politykę prywatności na stronie, ale pojawiło się pojęcie prawo do bycia zapomnianym, oraz prawo do wglądu i przenoszenia swoich danych. I właśnie najnowsza aktualizacja WordPressa (4.9.6) również w tym kontekście przynosi zmiany.

Ustawienia prywatności

Chyba najmniej istotną – przynajmniej na razie, póki z sensem nie zostanie to wdrożone bezpośrednio w motywach – jest ustawienie dotyczące prywatności, bo obecnie mamy tam tylko możliwość wyboru strony z polityką prywatności:

Nie dość, że jest od tego pełno wtyczek (te wszystkie przeszkadzajki o ciasteczkach) to tak naprawdę sam wybór strony w tym miejscu na obecną chwile nic nie zmienia. Zdecydowanie lepiej samodzielnie dodać stronę z informacjami o polityce prywatności samodzielnie do menu i/lub stopki strony.

Eksport danych osobowych

Na szczęście kolejna opcja jest już jak najbardziej przydatna, i pozwala na żądanie użytkownika przygotować archiwum zawierające wszystkie dane, jakie o użytkowniku mamy na naszej stronie:

Jest to zdecydowanie przydatna opcja, bo użytkownik może zarówno chcieć skorzystać z prawa do przenoszenia danych, jak i wglądu w to, jakie konkretnie dane z nim związane mamy i przetwarzamy. Z poziomu tej opcji możemy wygenerować archiwum z plikiem HTML, w którym znajdują się podstawowe informacje o użytkowniku zapisane w naszej bazie danych, oraz wszystkie interakcje, np. komentarze:

Mam tylko nadzieje, że zaraz nie rzucą się na tą opcję wszyscy czytelnicy. nie tylko dlatego, że zapewne lepiej np. Facebooka poprosić o takie dane (będą zdecydowanie ciekawsze), ale i dlatego, że… zbliża się weekend… ;-)

Usuwanie danych osobowych

Oprócz możliwości wglądu (i pobrania) swoich danych, użytkownik ma również możliwość zgłoszenia do nas żądania (prośby) usunięcia swoich danych osobowych, które przetwarzamy w naszym systemie. Również i taka opcja pojawiała się po ostatniej aktualizacji:

Działa ona podobnie do poprzedniej, czyli podajemy adres e-mail „delikwenta”, on dostaje n swój adres link do potwierdzenia, i… po temacie – był i go nie ma… ;-)

Zapisywanie danych komentującego

Ostatnią nowością związaną z RODO/DGRP jest opcja pozwalająca osobie komentującej wybrać, że chce by jej dane – imię/pseudonim i adres e-mail – zostały zapamiętane gdy publikuje komentarz, tak by potem były (lub nie) automatycznie uzupełniane:

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Czyli mamy odwrócenie sytuacji która miała miejsce do tej aktualizacji – wcześniej takie dane się zapisywały automatycznie (ciasteczko), teraz tylko gdy osoba komentująca wyrazi taką wolę.

Warto od razu to przetłumaczyć i ostylować:

<p class="comment-form-cookies-consent"><input id="wp-comment-cookies-consent" name="wp-comment-cookies-consent" type="checkbox" value="yes" /><label for="wp-comment-cookies-consent">Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.</label></p>

bo domyślnie nie dość, że po angielsku (przynajmniej na razie), to jeszcze nie zawsze będzie dobrze pasować do naszego formularza…

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Młody Szymon powiedział tacie o promocji dla czytelników WebInsider.pl i zaoszczędzili 80% na księgowości internetowej wFirma
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Janusz i Janusz zapisali się do Newslettera WebInsider.pl i... sobie chwalą