Zapewne wiele osób posiadających telefon z WiFi i obsługą VoIP, jak np. Nokia E51 chciałoby móc taniej dzwonić np. na numery stacjonarne, czy zagraniczne…
Rozwiązaniem jest telefonia internetowa, w skrócie zwana VoIP
Konfiguracje VoIP’a z wykorzystaniem SIP’a opisze na przykładzie E51 i usługi Tlenofon
Teoretycznie to prosta sprawa, z racji tego, że wspomniany telefon posiada wbudowaną obsługę SIP’a wystarczy tylko skonfigurować odpowiednio profil:
Nazwa profilu: Tlenofon
- Profil usługi: IETF
- Domyślny punkt dostępu: tu użytkownik wybiera jak łączy się z siecią ze swojej komórki
- Publiczna nazwa użytkownika: sip:[email protected]
- Użyj kompresji: Nie
- Rejestracja: Gdy potrzebna
- Użyj zabezpieczeń: Nie
Spis treści w artykule
Serwer proxy:
- Adres serwera proxy: sip:sip.tlenofon.pl
- Dziedzina: sip.tlenofon.pl
- Nazwa użytkownika: login
- Hasło: hasło
- Pozw. na 'routing’: Nie Tak
- Typ transportu: UDP
- Port: 5070 5060
Serwer rejestracji:
- Adres serwera rejestracji: sip:sip.tlenofon.pl
- Dziedzina: sip.tlenofon.pl
- Nazwa użytkownika: login
- Hasło: hasło
- Typ transportu: UDP
- Port: 5070 5060
Źródło: Tlenofon.pl, poprawki: własne
Do konta *@tlen.pl (gdzie * to login jaki należy podać w konfiguracji SIP w telefonie) można przypisać numer telefonu. Dzięki temu będzie można się dodzwonić na telefon komórkowy (zalogowany do usługi) dzwoniąc na numer stacjonarny przypisany do loginu. (Przydaje się zwłaszcza zagranicą, jeśli np. w hotelu jest dostępny sygnał WiFi, to można znacznie obniżyć koszty połączeń, zarówno do kraju jak i np. lokalnych)
Numer można przypisać w panelu użytkownika usługi (Strona główna › Zamawianie i zarządzanie numerami)
Dla każdego loginu można przypisać jedne numer, za który nie będzie pobierana opłata, jeśli:
Warunkiem braku opłaty za pierwszy numer dla każdego loginu (i utrzymania tej nieodpłatności) jest odebranie przy użyciu tego numeru łącznie co najmniej 10 minut rozmów (innych niż realizowane w ramach sieci Tlenofon) w okresie dowolnych 90 następujących po sobie dni.
Jednak pojawiają się pewne problemy:
O ile nie ma problemów by dodzwonić się na telefon/tlenofon ze stacjonarnego (na przypisany loginowi numer telefonu w usłudze tlenofon), można też bez problemu odbierać połączenia inicjowane z komunikatora tlen.pl czy też wykonywane za pomocą bramki VoIP Tlenofon’a.
Problem pojawiał się, gdy to z telefonu za pomocą SIP’a/VoIP’a dzwoni się np. na login/numer w Tlenofonie. Takie połączenie jest było natychmiast przerywane.
Można obejść problem używając zewnętrznych aplikacji typu „gizmo”, lub czekając na „oddzwonienie”
Ale wiadomo, że to nie to samo co wbudowany klient (może to kwestia przyzwyczajeń, ale mimo wszystko wbudowany klient SIP jest lepiej zintegrowany z telefonem)
Na szczęście pojawiła się aplikacja Nokia SIP VoIP Settings, za pomocą której mamy większą możliwość ingerencji w bardziej zaawansowane ustawienia SIP’a.
Po zainstalowaniu trzeba uruchomić aplikacje SIP VoIP Settings, wejść w VoIP services, tam zapewne za pierwszym razem będzie trzeba zdefiniować nowy profil SIP – możemy sklonować już istniejący. Następnie będąc w „nowym profilu SIP” trzeba wybrać Codecs i z listy dostępnych kodeków usunąć:
G729, AMR, CN (zostaje tylko PCMU, PCMA, iLBC)
Od teraz można zarówno odbierać połączenie jak i je wykonywać.
Opisana metoda była testowana na E51 i Tlenofonie, ale powinna działać w innych telefonach (z Symbianem) Nokii i być może innych dostawcach VoIP – na pewno nic nie ryzykujecie, a może będzie działać.
.
Innym sposobem Jeśli to nie pomaga, można spróbować skorzystać z dostarczanej przez Tlenofon dystrybucji aplikacji Soft Variant.
Aplikacja ta, to taki „nośnik ustawień” dla telefonów (ustawienia usług, wyglądu telefonu, itp.).
Paczka instalacyjna tej aplikacji zawiera w sobie ustawienia (SIP) Tlenofonu dla telefonów Nokia z systemem Symbian.
O dystrybucji można przeczytać tutaj, ew pobrać aplikację bezpośrednio stąd.
Aplikacja Soft Variant to oprogramowanie, które pozwoli Ci na łatwe skonfigurowanie Twojego telefonu Nokia do prowadzenia tanich rozmów w Tlenofonie. Dzięki niej będziesz mógł w pełni wykorzystać swój telefon Nokia i Tlenofon do prowadzenia rozmów za pomocą Internetu.
Z aplikacją zainstaluje nam się dodatkowo aplikacja Psiloc Connect, którą ewentualnie można odinstalować.
Zainstalujesz ją w kilka minut. Wraz z nią otrzymasz ZA DARMO aplikację NOKIA Psiloc Connect, która zapewni Ci najszybsze połączenie z Internetem bez konieczności manualnego przełączania punktów dostępu wraz ze zmianą lokalizacji (standardowa cena za aplikację to 9.95 euro).
Aplikacja po instalacji utworzy w „Ustawienia SIP” w telefonie nowy profil: „SoftvariantProfile”, który należy uzupełnić odpowiednimi danymi.
.
[201005]
Wraz z nową wersją oprogramowania dla E51 (410.34.001) podgląda na to, że został rozwiązany problem „kodeków”.
Dlatego, przed ewentualnym usuwaniem „nieodpowiednich” kodeków, najlepiej sprawdzić, czy przypadkiem nie działają „natywne” ustawienia…
.
[20100825]
W związku z rozpoczęciem procesu migracji użytkowników z platformy Tlenofon do FreecoNet należy zmodyfikować pewne ustawienia w konfiguracji SIP na następujące:
Serwer proxy:
Pozw. na 'routing’: Nie Tak
Port: 5070 5060Serwer rejestracji:
Port: 5070 5060
(Dokonałem też odpowiedniej korekty w opisie konfiguracji powyżej)
Po tych zmianach Tlenofon w telefonach powinien znowu działać…
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
świetny materiał. Jestem posiadaczem E52 i usunięcie ww. kodeków wciąż nie pozwala na odbieranie połączeń. Jeżeli ktoś zna rozwiązanie proszę o pomoc.
SM
Możesz spróbować przetestować wariant który właśnie dodałem (bo czekał sobie na przetestowanie… czekał i czekał… ;-)) związany z aplikacją „Soft Variant” dla Tlenofonu. Nie wiem czy pomoże, bo u siebie i znajomych testowałem wariant z usunięciem kodeków… Ale jeśli tak, to prosiłbym o informacje zwrotną w tej sprawie, to uzupełnię opis.
I jeszcze jedno – upewnij się, że telefon na pewno korzysta z profilu zmodyfikowanego przez Nokia SIP VoIP Settings, bo znam przypadki, że to właśnie było problemem…
Pozdrawiam, Patryk
Niestety to też nie działa dla E52. po instalacji soft variant nie jest dodawany nowa konfiguracja sip, ale nie sądzę, abo to coś zmieniło. SIP dla tlenofonu skonfigurowałem ręcznie można dzwonić bez problemu – odbierać nie. Poza tym wczoraj skonfigurowałem SIP dla freeconet i usługa działa w obie strony (po usunięciu kodeków jak w opisanym przypadku dla E51). Przeszukałem wszystko na nacie na ten temat i wszyscy piszą, że nie mogą odbierać rozmów przez tlenofon na E52.
Proszę o dalszą pomoc i dziękuję za odpowiedź.
SM
Odkurzę trochę temat. Czy za pomocą SIP-a można zestawiać połączenia między użytkownikami, którzy korzystają tylko z komunikatora Tlen a nie aktywowali w żaden sposób usługi Tlenofonu? Chciałbym za pomocą identyfikatorów typu sip:[nazwa-użytkownika]@sip.tlenofon.pl (albo podobnych) inicjować z poziomu telefonu połączenie, które przez komunikator byłoby rozpoznane jako normalne rozmowy głosowe (albo odwrotnie – z komputera na mój SIP) – możliwe są takie kombinacje? Ktoś tego próbował?
Obawiam się, że może być to niemożliwe, przynajmniej bez jakiejś dodatkowej aplikacji w telefonie, coś jak „mobilny Tlen”
No dobra, a połączenia między dwoma użytkownikami Tlenofonu którzy nie mają numerów PSTN są możliwe?
Co zaś do kodeków, na stronie Tlenofonu:
http://tlenofon.pl/faq_kategoria/?nr_kat=3&nr_ask=5#active
…można wyszczególnić cztery rodzaje kodeków, które są w Nokii E52: PCMU (μ-Law), PCMA (A-Law), G.729 i iLBC – ów aparat nie obsługuje jedynie G.726. Resztę, czyli obydwa AMR-y i CN, wywalamy. Nie wiem tylko czemu próba nawiązania połączenia przy użyciu kodeka innego niż G.711 powoduje błąd.
Sprawdzane przy pomocy połączenia testowego (321). Nie wiem jak to się ma do rzeczy, ale na podstawie powyższych testów wysnułem wniosek, że np. bramka z której chcemy zadzwonić na naszą Nokię może domyślnie używać kodeka G.726 i wówczas może być problem.
1) Jak dobrze pamiętam/kojarzę – to są możliwe… A przynajmniej kiedyś były…
Teraz w związku z „przejęciem” wszystko może/mogło się zmienić…
2) Ciężko wypowiadać mi się na temat E52, bo nie mam tego telefonu…
Ale na przykładzie E51 2 spostrzeżenia:
a) Problem z Tlenofonem nie występuje już w najnowszym oprogramowaniu, choć nie wykluczam, że to może w Tlenofonie (oprogramowaniu bramek) coś zmienili…
b) Problem był przy połączeniach telefon -> bramka (numer PSTN)
W E52 sprawa dotyczy dużo bardziej skomplikowanej sprawy aniżeli kodeki. Natywny klient SIP w Nokii robi z nazwy użytkownika jakiś (pseudolosowy) hash, którym później aparat się przedstawia. Jeśli centrala wyśle informację o kontakt pod standardowy login, dostanie 404 albo inny błąd.
Wszystko byłoby OK, gdyby nie fakt że Nokia zrobiła to po swojemu, nie do końca zgodnie z dokumentacją czy standardem. Chcieli chyba żeby żądania SIP nie przychodziły naraz np. na telefon i na komputer. Efekt tego jest taki, że albo udostępnią możliwość wyłączenia tego ficzera, albo operatorzy się do tego dostosują, albo po prostu odbieranie połączeń będzie nieprzydatnym dla wielu kawałkiem softu.
Przypomina mi się sytuacja z Gmailem, który to Jabbera robił na swój sposób. Tam też jest coś podobnego, tylko jako osobny parametr który trzeba pobrać przy logowaniu, tzw. Google Token. Bez oprogramowania tej funkcjonalności „stare” klienty Jabbera pewno miały(by) kłopot z przyłączeniem się do sieci.
Pozostaje czekać albo kombinować. Widziałem że ludzie sobie dawali jakoś z tym radę, poszukam i pewnie gdzieś to opiszę.
Nokia generuje te swoje krzaki przy tworzeniu profilu (teraz pytanie: SIP czy VoIP?) – musi więc gdzieś to zapisywać. Trzeba po prostu kogoś utalentowanego kto napisałby malutki programik do „naprawiania” profili, w którym można wybrać zestaw ustawień, a ten zmieniałby krzaki na zwykły login i tyle. (O ile „krzaki” zapisywane są jako czysty tekst…)
A w końcu dałem za wygraną. Tlenofon jest fajny, numer za darmo itd., ale w końcu będę chyba korzystać (a przynajmniej całkiem to możliwe) z Happycall, który dostosował swój system do nowych Nokii (widać to nawet po panelu administracyjnym)… i wiecie co? Mam wrażenie że tak może być lepiej. Firma udostępnia numer za minimum 5 złotówek rocznie… które i tak można wykorzystać po swojemu. A z moją Nokią współpracuje doskonale. Sam telefon zresztą umożliwia połączenia po WCDMA i w ogóle po tym całym szerokopasmowym necie. Tylko rozmowy z klonu Betamaksa (czy tam Ryngi) są nienajlepszej jakości… może to wina mikrofonu w laptopie…
Możesz jeszcze sprawdzić aplikację Soft Variant przygotowaną dla Tlenofonu.
Lub poczekać/spróbować do/po zakończeniu procesu „przeprowadzki Tlenofonu” do FreescoNet (FreecoNet Tlenofon SA)
Dodatkowo tu masz opisaną konfiguracje dla E52, już po „przeprowadzce”, więc powinno chyba działać:
Konfiguracja Nokia E52 po przeprowadzce Tlenofon’u do FreecoNet
E, nie chwyta. Nawet nie chce się rejestrować. No nic, jak czegoś z tym nie zrobią, to doładuję konto w Happycall – tak chyba będzie mi łatwiej i wygodniej. Jednak z nim mam z kolei ten problem, że… nie działa mi na softphonie (SFLphone, a żadnego innego tak minimalistycznego pod Linuksy nie ma). :)
1. Zmieniłeś w telefonie w konfiguracji Tlenofonu porty z 5070 na 5060 (serwer proxy, serwer rejestracji), oraz „Pozw. na ‘routing’: Tak” (serwer proxy)?!?
Bo po „przeprowadzce” z Tlenofon’u do FreecoNet bez tych zmian właśnie nawet się nie rejestruje do usługi…
2. Co do klientów linuksowych, to wiele nie pomogę, bo „na co dzień” (poza pewnymi wyjątkami) na okienkach siedzę…
Ale może ZoIPer lub Twinkle
Oczywiście, że zmieniłem te parametry. Jak do tej pory, system nie rejestruje mnie prawidłowo po przeprowadzce. Na razie napisałem posta na forum, zobaczymy czy coś odpowiedzą i w ogóle co będzie dalej.
No jak to z ich BOK’iem to sporo już wiadomości wymieniłem…
A pewnie na co najmniej drugie tyle czekam na odpowiedź…
Na razie albo „poprawiają”, albo odpisują pokrętnie, że obecnie nie są w stanie, że prace trwają, że może kiedyś…
Szkoda tylko, że tyle czasu czeka się na odpowiedź…
Bo przez to „dialog” jest mało dynamiczny, i zanim odpowiedzą na jeden wątek/problem, to już muszę wysyłać kolejne zapytanie…
Mam nadzieje, że ta „dynamika obsługi” to tylko teraz tak, z powodu „przeprowadzki”, a później będzie lepiej…
U mnie wszystko działa jak najbardziej dobrze – nie wiem czy panowie grzebali przy serwerach czy to ja źle wpisywałem hasło, niemniej nie podoba mi się parę innych rzeczy, m.in. to właśnie, że bywają opieszali, choćby na forum właśnie.
U mnie też już praktycznie wszystko (po przeprowadzce) zaczyna działać ok…
Tylko troszkę szkoda, że mimo, że jesteśmy już teraz prawie użytkownikami Freeconet, to jednak braki w funkcjonalności ciągle przypominają, że jednak jesteśmy nimi „prawie”
Został mi jeszcze tylko jeden problem do rozwiązania, ale mam nadzieję, że to tylko kwestia czasu…
Cieszy, że większość problemów „magicznie” znika kilka dni po zgłoszeniu…
Martwi za to, że czas oczekiwania na jakikolwiek kontakt zwrotny trwa kilka dni, co niestety jest troszkę za długo…
Może jak już problemy związane z przeprowadzką zniknął, coś się poprawi w tej materii, bo w końcu Freeconet miał oferować lepszą jakość, lepszy support…
Podczas przenosiń z Tlenofonu mieniłem hasło VoIP na Freeconet, ale hasło panelu pozostało bez zmian. Które hasło należy wpisać do konfiguracji SIP?
@IKD: W Panelu Freeconet możesz ustawić/zmienić (dla każdego użytkownika oddzielnie) 2 hasła:
I hasło, które podajesz w konfiguracji VoIP (czy to w telefonie, bramce czy innym oprogramowaniu) to właśnie „hasło VoIP”
Przydatna wiedza. Zaciekawił mnie powyższy tekst.