Ostatnio w statystykach WWW w Google Analytics zaczęły pojawiać się nietypowe dane…
W “Witryny odsyłające” i “Źródła odwiedzin” zaczęły pojawiać się rekordy/odnośniki z witryn w ramach “sieci” Golbnet.com
Całość wygląda na dobrze przygotowany SPAM
W Google Analytics wygląda to np. tak:
.
Przyglądając się całości, łatwo dojść do wniosku, że te “odwiedziny z linków” generuje jakiś automat/skrypt, na podstawie kodów Google Analytics (UA-xxxxxxxx-y)
Przemawia ku temu kilka rzeczy:
1. Sam “serwis” Golbnet.com, jak i “blogi” założone subdomenach wydają się niechlujne, założone chyba tylko i wyłącznie wyświetlania reklam…
.
2. W podanych serwisach (jako źródło odwiedzin) nie ma linków do “odwiedzanych” stron…
Ogólnie poza reklamami i jakąś “automatyczna SPAM-treścią” nic tam nie ma…
.
3. Jako tytuły odwiedzanych stron najczęściej pojawiają się:
Index, Home
I to mimo, że odwiedzana (nasza) strona może nie mieć stron o takich tytułach…
.
4. W “Nazwy hostów” w Google Analytics oprócz naszych adresów/domen, znajduje się adres/host:
www.web.com
(Przykład na podstawie jednej z domen “technicznych”)
.
5. Rzekome “odwiedziny z linków” w statystykach Google Analytics pojawiają się również dla stron/domen “technicznych”, na których (teoretycznie) nic nie ma, i nie występują w wyszukiwarkach…
.
6. Cała akcja najprawdopodobniej ma na calu spowodowanie, by “administratorzy” stron WWW zaciekawieni weszli na wskazane w Google Analytics “adresy odsyłające”…
A być może przy okazji, ktoś kliknie w reklamę…
Akcja prawdopodobnie przynosi pożądany skutek, co widać m.in. po statystykach Alexa:
Choć chyba akcja zwalnia, bo w ostatnich dniach widać pewien spadek…
.
Najprawdopodobniej cała sprawa opiera się tylko i wyłącznie o Google Analytics…
Najprawdopodobniej jakiś skrypt (np. w php) generuje “odwiedziny” dla Google Analytics za pomocą wywoływania kolejnych kodów UA-xxxxxxxx-y
Może to potwierdzać fakt, że już statystyki serwera nie wykazują takich odwiedzin, jak i nie ma stron o takim tytule…
.
Skoro więc “atak” opiera się o Google Analytics, najprościej jest ignorować takie rekordy/odwołania w statystykach…
Choć dalej będą śmiecić statystyki, dlatego warto zastosować odpowiedni filtr…
Aby dodać nowy filtr należy zalogować się do panelu Google Analytics, następnie wybrać konkretne konto (profil) jeśli mamy ich kilka:
I kliknąć na:
Menedżer filtrów >>
(Tu już jest odpowiedni filtr)
A następnie
+ Dodaj filtr
.
Teraz wystarczy ustawić odpowiednie parametry filtrowania…
Z racji tego, że tak jak pisałem wyżej (Punkt 4.), jako “nazwa hosta” występuje adres:
www.web.com
Na tym też oparłem swój filtr:
.
Pamiętaj by “przenieść” profile witryn z “Dostępne profile witryn” do “Wybrane profile witryn”
Teraz wystarczy kliknąć “Zapisz zmiany”
.
Należy mieć na uwadze, że właśnie skonfigurowany filtr będzie stosowany tylko do nowych statystyk, w archiwalnych (niestety) wszystko pozostanie bez zmian…
- Mały dron, duże zamieszanie, czyli seria DJI Mini i zabawa w klasy (unijne klasy dla dronów) z EASA i użytkownikami - 1970-01-01
- Opcja “restore_from_flash”, czyli sposób na zapamiętywanie ustawień w ESPHome na układach ESP8266 - 1970-01-01
- Blokowe szablony powiadomień (block notice) w WooCommerce, nawet w klasycznych motywach - 1970-01-01