Kilka dni temu pisałem o wprowadzeniu kodów CAPTCHA przez Aero2 w usłudze BDI (Bezpłatny Dostęp do Internetu) i pewnych moich zastrzeżeniach co do tego pomysłu…

Wczoraj miałem okazję pierwszy raz spotkać CAPTCHA w BDI „na żywo”, i chyba nie tak powinno to wyglądać…

CAPTCHA w BDI

Po połączeniu z internetem nic się nie dzieje – niby jest jakaś transmisja, ale program pocztowy i komunikator milczą – no tak, CAPTCHA czeka…

Po uruchomieniu przeglądarki i wpisaniu dowolnej strony pojawiła się komunikat:

Aby odblokować Bezpłatny Dostęp do Internetu Aero2 Kliknij tutaj

Z linkiem do formularza CAPTCHA – gdzie by tam od razu go wyświetlić, po co…

Po poprawnym wpisaniu CAPTCHA (!) prawie już możemy korzystać z internetu, prawie bo jeszcze musimy:

Restart połączenia internetowego

Musimy zrestartować (czyli rozłączyć i ponownie zestawić) połączenie internetowe:

Bez tej operacji wszystko pozostanie bez mian, czyli „neta nie będzie” – poza formularzem CAPTCHA ;-)

.

UKE jednak dopytuje…

Do niedawna jedyne informacje na temat stanowiska UKE w tej sprawie jakie „gdzieś tam” do mnie docierały mógłbym spróbować streścić w słowach „ale nic się nie stało”.

Dziś na stronach UKE pojawił się wpis, że może jednak to nie takie nic – i o ile wprowadzenie kodów CAPTCHA można by spróbować – za stanowiskiem Aero2 – zrozumieć jako „troskę o klient” (choć na pewno łatwiej by mi to przyszło, gdyby nie wcześniejsze „umilacze” w BDI) to ostatecznie chyba nie do końca tak powinno to wyglądać.

Zacytuję całość, bo ciężko z tego wybrać jakiś konkretny, najważniejszy fragment:

3 kwietnia Urząd Komunikacji Elektronicznej zwrócił się do spółki Aero2 o przedstawienie wyjaśnień oraz o rozważenie zmian formy prezentowania kodu captcha.

1 kwietnia 2014 r. spółka Aero2 wprowadziła mechanizm captcha dla użytkowników Bezpłatnego Internetu (BDI). W ciągu kilku pierwszych dni od wprowadzenia mechanizmu do Urzędu Komunikacji Elektronicznej wpłynęły liczne wnioski i zapytania użytkowników BDI dotyczące jego funkcjonowania. Z ich treści oraz przeprowadzonej przez Urząd wstępnej analizy funkcjonowania mechanizmu wynika, że sposób prezentacji kodu captcha stanowić może istotne utrudnienie nie tylko dla osób z dysfunkcją wzroku, słabo widzących oraz głuchoniemych, ale również dla użytkowników nie posiadających żadnego stopnia niepełnosprawności narządu wzroku.

Urząd Komunikacji Elektronicznej wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników BDI wystąpił do spółki Aero2 o przedstawienie wyjaśnień, rozważenie zmian formy prezentowania kodu oraz przedstawienie końcowych efektów rozmów z organizacjami zrzeszającymi osoby niepełnosprawne.

(!) Zgłoś błąd na stronie