Jedna z moich koleżanek współpracuje z dość specyficzną firmą, gdzie wprawdzie jest dedykowany dział IT, który funkcjonuje w ramach wydzielonej firmy, to właściwie wszystkie usługi IT albo są zlecane do niezależnych podmiotów, albo dostaje je przypadkowa osoba, pracująca na przypadkowym stanowisku w firmie-matce. I tak koleżanka, specjalista od kontentu i mediów społecznościowych dostała zadanie przygotowanie „tymczasowego landinga” (strony lądowania/sprzedażowej), bo firma, która robi docelowy na wszystko potrzebuje tygodni czy też miesięcy.
Język komunikatów na przykładzie motywu Divi
Z racji tego, że przy kilku projektach koleżanka wspomagała mnie (kontent) podczas prac z motywem Divi od Elegant Themes, to uznała, że to może być dobry punkt wyjścia, skoro strona ma działać na WordPressie. Od razu w pracy zaproponowała, że skoro to ma być landing page tymczasowy, i do tego robiony tylko przez nią, a nie zlecany na zewnątrz (np. do nas ;-)), to można wykorzystać jeden z wielu gotowych layoutów (szablonów strony), w których wystarczy podmienić tekst, grafiki…
Już nawet pomijając, że strona internetowa – zwłaszcza na CMSie – to nie tylko jest front (frontend), czyli to co widzi użytkownik, ale sporo dodatkowych mechanizmów, o które również trzeba zadbać. Zresztą szybko się okazało, że niby miała wykorzystać gotowy layout, a z każdej strony płyną „życzenia i roszczenia” dotyczące zmian, i to często znacznie wykraczające poza samą edycję szablonu/layoutu strony… ;-)
Ale nawet jakby ograniczyć się do samego frontendu, to tu też jest kilka pułapek, na które można natrafić. Weźmy np. taki formularz kontaktowy, który przygotowany był po angielsku, ale komunikaty systemowe/techniczne wyświetlał w języku polskim:
W Divi, ale i w wielu innych motywach jak i wtyczkach kontaktowych komunikatów tego typu często nie można łatwo zmienić, a przynajmniej nie z opcji konfiguracyjnych samego modułu kontaktowego.
Teksty te są stałe, i są pobierane bezpośrednio z plików językowych. Dlatego ich język zależy od globalnych ustawień językowych samego WordPressa:
Temat niby błahy, ale po szybkiej analizie informacji w internecie uznaliśmy, że może to być ciekawy pomysł na artykuł (a ja będę miał od razu rozgrzewkę po okresie bez pisania), bo nie dość, że informacji na ten temat mało, to np. na dość popularnej grupie „okołowordpressowej” (takiej dla kobiet, więc bez szaleństw „technicznych”) nawet dziś ktoś zadał tego typu pytanie. I choć m.in. motyw Divi jest tam często polecany, to prawidłowych odpowiedzi nie było…
- Home Assistant 2024.11, czyli „sekcje” domyślnym widokiem z opcją migracji, WebRTC oraz wirtualna kamera - 1970-01-01
- Black Friday w ZUS, czyli jest jeszcze kilka dni, by złożyć wniosek RWS i skorzystać z wakacji składkowych płacąc ZUS za grudzień 2024 - 1970-01-01
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
A odpowiedź często leży na powierzchni. :)