Do napisania tego tekstu w pewien sposób skłonił mnie jeden z moich klientów, podekscytowany (słusznie, w końcu stronę ma w dechę) faktem, że trafiają do niego (dzwonią) klienci, którzy wykonali telefon prosto z jego strony, klikając na numer telefonu.
Więc jak się być może już domyślacie – będzie o linkach, ale nie (tylko) takich jak ten link do newslettera, bo to zbyt oczywiste…
Napisz, zadzwoń, lub wyślij faks
Do czynienia z linkami penie ma każdy „internauta” (jak ja nie lubię tego określenia), choć nie zawsze wie, że tak to się nazywa…
W każdym razie w HTMLu link w swojej podstawowe formie wygląda jakoś tak:
<a href="https://webinsider.pl">WebIsnider</a>
Nie ma tu żadnej magii – link jak link, choć do świetnej strony prowadzi(łby), gdyby był klikalny, czyli w kodzie strony.
Ale oprócz standardowego linku można wykorzystać kilka dodatkowych atrybutów, które sprawią – przynajmniej w co bardziej współczesnych przeglądarkach – że z pozoru zwykły link doda do Waszej strony dodatkową… funkcjonalność.
Chyba najpopularniejsza „modyfikacja” zwykłego linku to „mailto”, dzięki czemu u kogoś kto kliknie w link tego typu otworzy się program pocztowy, z wpisanym adresem e-mail odbiorcy:
<a href="mailto: [email protected]">SPAMbocie - nie pisz do mnie, to fikcyjny adres</a>
Można też pójść krok dalej, i zdefiniować temat takiej wiadomości:
<a href="mailto: [email protected]?subject=A tak tylko sobie pisze">SPAMbocie - nie pisz do mnie, to fikcyjny adres</a>
A nawet treść:
<a href="mailto: [email protected]?subject=A tak tylko sobie pisze&body=Jak w temacie">SPAMbocie - nie pisz do mnie, to fikcyjny adres</a>
Ale link „mailto” to nie jedyny jaki możecie wykorzystać – wszystkich oczywiście nie wymienię (część jest specyficznych, i zależą od zainstalowanych w systemie programów – a tylko jeden z przykładów.
Z tych (chyba) najpopularniejszych (poza „mailto”) warto wymienić kilka najpopularniejszych…
Zadzwoń do mnie:
<a href="tel:+48123456789">Kliknij by zadzwonić</a>
Podobny funkcjonalnie, choć skierowany głównie dla użytkowników Skype:
<a href="callto:+48123456789">Kliknij by zadzwonić przez Skype</a>
Wyślij wiadomość SMS:
<a href="sms:+48123456789">Napisz SMS</a>
Lub z treścią:
<a href="sms:+48123456789?body=Webinsider">napisz SMSa z treścią "Webinsider"</a>
Trochę większym problemem może być odnośnik typu „wyślij faks”, bo jak chyba wszyscy wiemy – faks zazwyczaj zawiera więcej treści niż „hello”.
Odnośnik w podstawowej formie wygląda tak:
<a href="fax:+48123456789">Wyślij faks</a>
Ale w przypadku faksu ważniejsza niż numer jest często/zazwyczaj treść – a poza „subject” nie bardzo wiem jak ją automatycznie dodać do linku, bo chyba nigdy nie korzystałem z odnośnika tego typu – po prosty wiem, że istnieje.
Kiedyś – obecnie wprawdzie też się zdarza, ale chyba ten pojedynek w oczach „przeciętnego użytkownika” wygrały „chmury” – można skierować ruch do serwera FTP:
<a href="ftp://host:port">Nasz serwer FTP</a>
I to chyba tyle, co przychodzi mi w ten sobotnie (weekendowy ;-)) poranek do głowy. Ale tak jak napisałem na wstępie – ograniczam się do (chyba) najpopularniejszych form linków (poza „fax”, który jest dość mało przydatny).
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01