Do napisania tego tekstu w pewien sposób skłonił mnie jeden z moich klientów, podekscytowany (słusznie, w końcu stronę ma w dechę) faktem, że trafiają do niego (dzwonią) klienci, którzy wykonali telefon prosto z jego strony, klikając na numer telefonu.

Więc jak się być może już domyślacie – będzie o linkach, ale nie (tylko) takich jak ten link do newslettera, bo to zbyt oczywiste…

Napisz, zadzwoń, lub wyślij faks

Do czynienia z linkami penie ma każdy „internauta” (jak ja nie lubię tego określenia), choć nie zawsze wie, że tak to się nazywa…

W każdym razie w HTMLu link w swojej podstawowe formie wygląda jakoś tak:

<a href="//webinsider.pl">WebIsnider</a>

Nie ma tu żadnej magii – link jak link, choć do świetnej strony prowadzi(łby), gdyby był klikalny, czyli w kodzie strony.

Ale oprócz standardowego linku można wykorzystać kilka dodatkowych atrybutów, które sprawią – przynajmniej w co bardziej współczesnych przeglądarkach – że z pozoru zwykły link doda do Waszej strony dodatkową… funkcjonalność.

Chyba najpopularniejsza „modyfikacja” zwykłego linku to „mailto”, dzięki czemu u kogoś kto kliknie w link tego typu otworzy się program pocztowy, z wpisanym adresem e-mail odbiorcy:

<a href="mailto: [email protected]">SPAMbocie - nie pisz do mnie, to fikcyjny adres</a>

Można też pójść krok dalej, i zdefiniować temat takiej wiadomości:

<a href="mailto: [email protected]?subject=A tak tylko sobie pisze">SPAMbocie - nie pisz do mnie, to fikcyjny adres</a>

A nawet treść:

<a href="mailto: [email protected]?subject=A tak tylko sobie pisze&body=Jak w temacie">SPAMbocie - nie pisz do mnie, to fikcyjny adres</a>

Ale link „mailto” to nie jedyny jaki możecie wykorzystać – wszystkich oczywiście nie wymienię (część jest specyficznych, i zależą od zainstalowanych w systemie programów – a tylko jeden z przykładów.

Z tych (chyba) najpopularniejszych (poza „mailto”) warto wymienić kilka najpopularniejszych…

Zadzwoń do mnie:

<a href="tel:+48123456789">Kliknij by zadzwonić</a>

Podobny funkcjonalnie, choć skierowany głównie dla użytkowników Skype:

<a href="callto:+48123456789">Kliknij by zadzwonić przez Skype</a>

Wyślij wiadomość SMS:

<a href="sms:+48123456789">Napisz SMS</a>

Lub z treścią:

<a href="sms:+48123456789?body=WebInsider">napisz SMSa z treścią "WebInsider"</a>

Trochę większym problemem może być odnośnik typu „wyślij faks”, bo jak chyba wszyscy wiemy – faks zazwyczaj zawiera więcej treści niż „hello”.

Odnośnik w podstawowej formie wygląda tak:

<a href="fax:+48123456789">Wyślij faks</a>

Ale w przypadku faksu ważniejsza niż numer jest często/zazwyczaj treść – a poza „subject” nie bardzo wiem jak ją automatycznie dodać do linku, bo chyba nigdy nie korzystałem z odnośnika tego typu – po prosty wiem, że istnieje.

Kiedyś – obecnie wprawdzie też się zdarza, ale chyba ten pojedynek w oczach „przeciętnego użytkownika” wygrały „chmury” – można skierować ruch do serwera FTP:

<a href="ftp://host:port">Nasz serwer FTP</a>

I to chyba tyle, co przychodzi mi w ten sobotnie (weekendowy ;-)) poranek do głowy. Ale tak jak napisałem na wstępie – ograniczam się do (chyba) najpopularniejszych form linków (poza „fax”, który jest dość mało przydatny).

Zgłoś błąd na stronie

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!

WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które - w miarę możliwości - spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. "linki partnerskie", co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte... :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!