Do napisania tego tekstu w pewien sposób skłonił mnie jeden z moich klientów, podekscytowany (słusznie, w końcu stronę ma w dechę) faktem, że trafiają do niego (dzwonią) klienci, którzy wykonali telefon prosto z jego strony, klikając na numer telefonu.

Więc jak się być może już domyślacie – będzie o linkach, ale nie (tylko) takich jak ten link do newslettera, bo to zbyt oczywiste…

Napisz, zadzwoń, lub wyślij faks

Do czynienia z linkami penie ma każdy “internauta” (jak ja nie lubię tego określenia), choć nie zawsze wie, że tak to się nazywa…

W każdym razie w HTMLu link w swojej podstawowe formie wygląda jakoś tak:

<a href="https://webinsider.pl">WebIsnider</a>

Nie ma tu żadnej magii – link jak link, choć do świetnej strony prowadzi(łby), gdyby był klikalny, czyli w kodzie strony.

Ale oprócz standardowego linku można wykorzystać kilka dodatkowych atrybutów, które sprawią – przynajmniej w co bardziej współczesnych przeglądarkach – że z pozoru zwykły link doda do Waszej strony dodatkową… funkcjonalność.

Chyba najpopularniejsza “modyfikacja” zwykłego linku to “mailto”, dzięki czemu u kogoś kto kliknie w link tego typu otworzy się program pocztowy, z wpisanym adresem e-mail odbiorcy:

<a href="mailto: [email protected]">SPAMbocie - nie pisz do mnie, to fikcyjny adres</a>

Można też pójść krok dalej, i zdefiniować temat takiej wiadomości:

<a href="mailto: [email protected]?subject=A tak tylko sobie pisze">SPAMbocie - nie pisz do mnie, to fikcyjny adres</a>

A nawet treść:

<a href="mailto: [email protected]?subject=A tak tylko sobie pisze&body=Jak w temacie">SPAMbocie - nie pisz do mnie, to fikcyjny adres</a>

Ale link “mailto” to nie jedyny jaki możecie wykorzystać – wszystkich oczywiście nie wymienię (część jest specyficznych, i zależą od zainstalowanych w systemie programów – a tylko jeden z przykładów.

Z tych (chyba) najpopularniejszych (poza “mailto”) warto wymienić kilka najpopularniejszych…

Zadzwoń do mnie:

<a href="tel:+48123456789">Kliknij by zadzwonić</a>

Podobny funkcjonalnie, choć skierowany głównie dla użytkowników Skype:

<a href="callto:+48123456789">Kliknij by zadzwonić przez Skype</a>

Wyślij wiadomość SMS:

<a href="sms:+48123456789">Napisz SMS</a>

Lub z treścią:

<a href="sms:+48123456789?body=Webinsider">napisz SMSa z treścią "Webinsider"</a>

Trochę większym problemem może być odnośnik typu “wyślij faks”, bo jak chyba wszyscy wiemy – faks zazwyczaj zawiera więcej treści niż “hello”.

Odnośnik w podstawowej formie wygląda tak:

<a href="fax:+48123456789">Wyślij faks</a>

Ale w przypadku faksu ważniejsza niż numer jest często/zazwyczaj treść – a poza “subject” nie bardzo wiem jak ją automatycznie dodać do linku, bo chyba nigdy nie korzystałem z odnośnika tego typu – po prosty wiem, że istnieje.

Kiedyś – obecnie wprawdzie też się zdarza, ale chyba ten pojedynek w oczach “przeciętnego użytkownika” wygrały “chmury” – można skierować ruch do serwera FTP:

<a href="ftp://host:port">Nasz serwer FTP</a>

I to chyba tyle, co przychodzi mi w ten sobotnie (weekendowy ;-)) poranek do głowy. Ale tak jak napisałem na wstępie – ograniczam się do (chyba) najpopularniejszych form linków (poza “fax”, który jest dość mało przydatny).

(!) Zgłoś błąd na stronie | Lub postaw nam kawę :-)
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Patryk