Nie raz już polecałem serwis wFirma – z którego sam już od lat korzystam – jako świetne miejsce do prowadzenia swojej księgowości internetowej (przy okazji: zobacz jak uzyskać rabat 80% dla czytelników Webinsider.pl).
Ale wiem też, że są firmy, gdzie trzeba zaksięgować tylko 1-2 faktury/rachunki miesięcznie (np. samozatrudnienie), i w takich przypadkach dla wielu osób dodatkowa opłata za księgowość może być zbytecznym wydatkiem.
Dlatego dziś przedstawie Wam 2 przydatne dokumenty, jakie niedawno pojawiły się w serwisie wFirma (wraz z omówieniem), a które pozwolą przygotować samodzielnie Księgę Przychodów i Rozchodów (KPiR), oraz rejestr VAT (zakupów i sprzedaży).
Spis treści w artykule
Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR)
Zaczniemy od KPiR, bo jest to element z którego korzysta chyba większość osób prowadzących firmę (spółki cywilne, spółki jawne, spółki partnerskie) lub jednoosobową działalność gospodarczą (osoby fizyczne).
Jak widać – jest trochę kolumn, ale postaram się je zaraz wstępnie wyjaśnić:
- Kolumna 1 – nr porządkowy zapisów księgowych
- Kolumna 2 – data poniesienia wydatku, otrzymania towaru bądź uzyskania przychodu lub data zestawienia sprzedaży
- Kolumna 3 – nr faktury lub innego dowodu, na podstawie którego dokonujemy zapisu.
- Kolumna 4 – nazwa kontrahenta
- Kolumna 5 – adres kontrahenta
- Kolumna 6 – krótki opis zdarzenia gospodarczego np. „zakup towarów handlowych”, „sprzedaż towarów i usług”
- Kolumna 7 – kwota przychodu powstała w wyniku sprzedaży towarów lub usług (przychód)
- Kolumna 8 – pozostałe przychody np. przychody ze sprzedaży środków trwałych, różnic kursowych, odsetek
- Kolumna 9 – suma z kolumn 7 i 8
- Kolumna 10 – wartość zakupionych towarów i materiałów (wydatki)
- Kolumna 11 – koszty uboczne zakupów, np. opłata za transport
- Kolumna 12 – wynagrodzenia brutto pracowników
- Kolumna 13 – pozostałe koszty uzyskania przychodów, np. czynsz za lokal, zakup paliwa, opłaty bankowe, amortyzacja
- Kolumna 14 – suma z kolumn 12 i 13
- Kolumna 15 – wolna (na zapis m.in. innych zdarzeń gospodarczych)
- Kolumna 16 – uwagi dotyczące danej pozycji
Trochę tego jest, ale po pewnym czasie – zwłaszcza jak księgujecie zazwyczaj 1-2 identyczne dokumenty miesięcznie – szybko się zorientujecie co i gdzie, a później wystarczy tylko wzorować się na wcześniejszych zapisach.
Sam najczęściej nawet nie zwracam uwagi na to do której kolumny co zaksięgować, od tego w serwisie wFirma mam zdefiniowane wstępnie formaty księgowe, dzięki czemu wpisane kwoty przy wystawianiu lub księgowaniu faktury/rachunku trafiają automatycznie tam gdzie trzeba… :-)
Rejestr sprzedaży i zakupów VAT
Kolejny dokument, to rejestr sprzedaży i zakupów VAT – poza KPiR – to druga obowiązkowa forma ewidencji, choć oczywiście dotyczy czynnych plątników VAT (podatek od towarów i usług).
Na pocieszenie – jest to dużo prostszy dokument/rejestr niż KPiR:
Jest to na tyle prosty i czytelny dokument, że nie ma chyba sensu opisywać poszczególnych kolumn – każdy kto wystawił choć raz samodzielnie fakturę VAT powinien sobie z nim poradzić.
Warto tylko zauważyć, że prowadzimy oddzielny dokument/rejestr dla sprzedaży, i oddzielny dla zakupów.
Rabat 80% dla czytelników Webinsider.pl
A jeśli jednak chcielibyście sprawdzić jak działa serwis wFirma, to jest ku temu dobra okazja – bo oprócz tego, że standardowo macie 30 dni, w trakcie których bezpłatnie i bez żadnych zobowiązań korzystać z serwisu, to teraz jeszcze możecie skorzystać z rabatu (aż 80%) dla czytelników Webinsider.pl – na tej stronie znajdziecie więcej informacji…
- Zero Trust od Cloudflare, czyli prosty i bezpieczny sposób na dostęp do lokalnych zasobów z zewnątrz, bez publicznego adresu IP i otwierania portów na routerze - 1970-01-01
- Home Assistant i integracja z IMGW-PIB, czyli tworzymy automatyzację z powiadomieniami bazując na sensorach zagrożenie i alarm powodziowy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.9 i kolejne przydatne nowości w widoku „sekcje”, dzięki którym jeszcze lepiej można dopasować wygląd - 1970-01-01