Big Data, czyli termin określający dużą ilość zmiennych danych, pozwala przyspieszyć rozwój wielu sektorów gospodarki.  Dzięki analizom Big Data menedżerowie mogą podejmować decyzje na podstawie danych, a nie subiektywnego przeczucia. Co ważne, dzięki chmurze publicznej analizy Big Data stały się dzisiaj o wiele bardziej dostępne, nawet dla mniejszych przedsiębiorstw.

Analiza BIG DATA – wszystko co trzeba wiedzieć

Przetwarzanie dużej ilości zmiennych informacji to podstawa właściwie każdego wielkiego biznesu. Do wykonywania tych procesów potrzebna jest bardzo wydajna infrastruktura IT. Dotychczas tylko największe korporacje było stać na zakup serwerów o odpowiedniej mocy do wykonywania tego typu obliczeń.

Dzięki chmurze publicznej, jak np. Google Cloud rozwiązania Big Data stały się o wiele łatwiej dostępne. Teraz nawet niewielka firma, lub start-up może korzystać z Big Data.

Big Data, czyli co dokładnie?

Na początek zdefiniujmy termin Big Data, z którym często mamy do czynienia. Big Data to określenie, które opisuje bardzo duże i zmienne dane. Przykładowo: analiza 1000 faktur nie spełnia tych warunków. Ale analiza sprzedaży poszczególnych produktów w kilku tysiącach sklepów wymaga już narzędzi Big Data. Tego typu analityka jest z jednej strony niezwykle trudna, z drugiej – niezwykle wartościowa, ponieważ można dzięki niej uzyskać bardzo cenne informacje, które następnie wykorzystuje się w pozyskiwaniu i utrzymaniu nowych klientów. Big Data często opisuje się z wykorzystaniem modelu 5V, czyli volume (duża ilość danych), velocity (duża prędkość ich przetwarzania), variety (różnorodność), veracity (prawdziwość danych) oraz value (wartość).

Dane mają kluczowe znaczenie dla firm, należą do ich głównych zasobów niematerialnych, dlatego prawidłowe ich przechowywanie i przetwarzanie ma wpływ na całą działalność danego biznesu. Aby analizy Big Data mogły wspierać biznes, należy zapewnić odpowiednio wiele źródeł, dobrej jakości danych. Wbrew pozorom to trudne zadanie, bo wymaga cyfryzacji wielu procesów, a następnie weryfikacji czy dane są prawdziwe. Przykładowo: sieć sklepów może monitorować na bieżąco temperaturę w tysiącach chłodni. Jeżeli jednak czujniki w części z nich pokazują temperaturę -1000 stopni Celsjusza, oznacza to, że czujniki są uszkodzone.

Analiza Big Data w biznesie: przykład e-commerce

Różne sektory biznesu będą z coraz większym zainteresowaniem patrzeć na możliwość wprowadzenia systemów analizy Big Data. Należą do nich w pierwszej kolejności firmy z dziedzin takich jak marketing, ochrona zdrowia, media społecznościowe czy sektor produkcyjny. W każdym z tych sektorów przetwarza się duże wolumeny danych o zmiennym charakterze.

Szczególnie warto zwrócić uwagę na e-commerce. Pandemia przyspieszyła rozwój handlu elektronicznego. Potencjał Big Data w tym wypadku jest bardzo duży: może być wykorzystywana do analizy danych o klientach, ich preferencjach, aktywności itd., a następnie do zoptymalizowania działania firmy i wypracowania efektywnej strategii na przyszłość.

– Oczekują m.in. szybkiej i wygodnej komunikacji, bezbłędnej logistyki z możliwością śledzenia gdzie jest ich przesyłka i oferty opracowanej na podstawie ich realnych potrzeb i dotychczasowych zachowań oraz elastyczności. To sprzedawca ma się dostosowywać do potrzeb klienta, który sam wybiera gdzie i jak złoży zamówienie i gdzie odbierze zakupiony towar – czytamy na stronie Chmury Krajowej, która poświęciła dwugodzinne, dostępne w publicznym dostępie webinarium poświęcone tematowi handlu detalicznego i e-commerce z perspektywy danych i nowych technologii.

Analiza danych Big Data pozwala właśnie wyjść naprzeciw klientowi i jego potrzebom. W przypadku e-commerce bezpośredni kontakt z klientem jest utrudniony, natomiast można określać jego preferencje na podstawie analizy zachowań: wyszukiwanych przedmiotów i usług, poruszania się po sklepie internetowym czy częstotliwości odwiedzin tego sklepu. Dzięki temu można stworzyć indywidualny profil klienta i na bieżąco reagować na jego oczekiwania. Google Cloud oferuje szeroką paletę narzędzi wykorzystywanych przy tworzeniu takich analiz. Chmura Krajowa jest partnerem strategicznym Google w Polsce.

Big Data przenosi się do chmury

Popularność analiz Big Data rośnie wraz z rozwojem chmur publicznych, właśnie takich jak Google Cloud. Dlaczego tak się dzieje? Do analiz potrzebna jest bardzo duża moc obliczeniowa, dostępna w krótkim czasie. Dzięki elastyczności chmury obliczeniowej, możliwe jest uruchomienie bardzo dużych zasobów, które w kilkanaście sekund dokonają obliczeń i wygenerują raport, a następnie zostaną wygaszone. Oznacza to oczywiście oszczędności dla użytkowników, którzy płacą tylko za użyte zasoby.

Mniejszym firmom chmura publiczna umożliwia korzystanie z Big Data, ponieważ same nie byłyby w stanie zakupić i utrzymać odpowiedniego środowiska IT. Koszty byłyby zbyt wysokie.

(!) Zgłoś błąd na stronie