W weekend, a konkretnie w sobotę, 19 maja 2018 minął termin, który potencjalnie powinien zainteresować wielu przedsiębiorców. A właściwie być może już za chwile byłych przedsiębiorców, bo zaczęła się w CEIDG czystka, wynikająca z art. 61 ustawy z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1893), która weszła w życie 19 maja 2016, i dawała 2 lata na uzupełnienie przez przedsiębiorcę swoich danych o numer PESEL.
Sprawdź czy w CEIDG znajduje się Twój numer PESEL
Sam swoją działalność gospodarczą rejestrowałem sporo przed 1 stycznia 2012, a więc w czasach, gdy nie było jeszcze CEIDG, a cały proces rejestracji odbywał się na papierze (wniosek EDG-1) w lokalnym urzędzie miasta/gminy. Później, po powstaniu CEIDG miała miejsce wielka migracja „analogowych firm” do nowego systemu. Przy tej okazji oczywiście było sporo „smaczków i innych atrakcji”, choćby adres e-mail czy numer telefonu, który wcześniej miał służyć do kontaktu urzędników z przedsiębiorcą stał się publiczny, i nawet teraz można w rejestrze trafić na adresy… zdecydowanie nie biznesowe… ;-)
I choć na wniosku EDG-1 znajdowało się pole na wpisanie numeru PESEL, to z braku gwiazdki może wynikać, że nie było ono obowiązkowe, a skoro nie było obowiązkowe, to sporo osób mogło uznać, że nie ma po co go wypełniać:
Informacja ta (numer PESEL) stała się wymagana od stycznia 2012, więc jeśli ktokolwiek po tym terminie, robił jakąkolwiek zmianę w rejestrze CEIDG, to zapewne musiał wprowadzić numer PESEL, a tym nie grozi mu wykreślenie z rejestru przedsiębiorców:
Uwaga! Jeśli Twoja firma była założona przed 1 stycznia 2012 roku i została przeniesiona do CEIDG z gminnej ewidencji – upewnij się, że na wpisie znajduje się numer PESEL. Jeśli go na nim nie ma – możesz go uzupełnić.
- Znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz w historii wpisu, czy składałeś jakieś wnioski po 1 stycznia 2012 roku. Jeśli tak – już uzupełniłeś PESEL i nie musisz nic robić.
- Jeżeli nie składałeś wniosków po 1 stycznia 2012 roku, znajdź swój wpis w bazie przedsiębiorców i zobacz, czy pod statusem działalności jest informacja „wpis nie przeszedł weryfikacji, przyczyna: braku numeru PESEL”. Jeśli jest – udaj się do dowolnego urzędu gminy, żeby uzupełnić dane.
- Nie możesz znaleźć wpisu lub nie składałeś żadnych wniosków przez CEIDG? Udaj się do dowolnego urzędu gminy, gdzie urzędnik odnajdzie Twój wpis i sprawdzi, czy jest na nim PESEL. Jeśli go nie ma – od razu przyjmie od Ciebie wniosek o zmianę, na którym uzupełnisz brakujące dane.
- Zawsze możesz sam sprawdzić swoje dane we wpisie zakładając konto w CEIDG. Do założenia konta wymagane jest posiadanie profilu zaufanego ePUAP lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
A sprawa może być poważna, bo po 19 maja 2018 – zgodnie z ustawą – rozpocznie się przeszukiwanie rejestru CEIDG w poszukiwaniu przedsiębiorców, którzy nie mają wprowadzonego numeru PESEL:
Co jeśli nie zdążysz uzupełnić numeru PESEL do 19 maja 2018 r.? Po tym terminie Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii rozpocznie usuwanie wpisów, które nie posiadają numeru PESEL. Usuwanie rozpocznie się od wpisów posiadających szczątkowe dane, które uniemożliwiają identyfikację przedsiębiorcy. Jeżeli jednak zostaniesz wykreślony z CEIDG, będziesz mógł dokonać nowego wpisu w CEIDG wskazując faktyczną datę rozpoczęcia działalności gospodarczej, może to być także data wsteczna. Jest też możliwość sprostowania wpisu przez Ministra Przedsiębiorczości i Technologii (wniosek należy kierować na adres: Plac Trzech Krzyży 3/5, 00-507 Warszawa.)
Nie wiem może być tego skala, ale… jeśli prowadzisz działalność gospodarczą (zwłaszcza rejestrowaną/modyfikowaną przed 1 stycznia 2012), warto się upewnić, że w swoim profilu masz podany numer PESEL, tak by za chwilę się nie okazało, że już działalności gospodarczej nie prowadzisz. Da się to odkręcić, ale…
- Zero Trust od Cloudflare, czyli prosty i bezpieczny sposób na dostęp do lokalnych zasobów z zewnątrz, bez publicznego adresu IP i otwierania portów na routerze - 1970-01-01
- Home Assistant i integracja z IMGW-PIB, czyli tworzymy automatyzację z powiadomieniami bazując na sensorach zagrożenie i alarm powodziowy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.9 i kolejne przydatne nowości w widoku „sekcje”, dzięki którym jeszcze lepiej można dopasować wygląd - 1970-01-01