Envato Elements - pobieraj co chcesz, ile chcesz

Na WebInsider.pl pojawia się sporo artykułów dotyczących WordPressa, ale w większości są to jednak artykuły jeśli nawet nie bardziej techniczne, to i tak raczej dla bardziej zaawansowanych użytkowników tego CMSa. I choć cieszą się one zainteresowaniem, to przyznam, że gdy trafi się jakiś artykuł „dla początkujących”, w którym poruszane są tematy „niby oczywiste”, to często wzbudza on większe zainteresowane niż te „bardziej techniczne”.  Wynika to zapewne z tego, że przygodę z WordPressem zaczyna coraz więcej osób, a do tego „bariera wejścia” jest na tyle niska, że nie jest wymagana „jakaś tajemna wiedza”. Dlatego od jakiegoś czasu staram(y) się wrzucać również tego typu artykuły…

Bezpośrednie odnośniki w WordPressie

Weźmy na przykład temat adresów URL poszczególnych stron czy wpisów (postów) w WordPressie – pozornie temat oczywisty, ale chyba każdy trafił na strony, na których adresy poszczególnych podstron wyglądały w stylu:

webinsider.pl/?p=2558

Taki adres nie tylko nic nie mówi użytkownikowi, który go widzi, jest mniej intuicyjny, to jeszcze z punktu widzenia SEO (pozycjonowanie) niekoniecznie jest to najlepsze rozwiązanie.

Zdecydowanie lepiej będzie się prezentował np. w takiej formie:

webinsider.pl/kontakt/

I co najważniejsze – taka zmiana jest w większości przypadków banalna, wystarczy w ustawieniach (w WP-Admin) przejść do sekcji „bezpośrednie odnośniki”:

Możemy wybrać z kilku wstępnie zdefiniowanych ustawień, które w większości są wystarczające, możemy też skonstruować własną strukturę.

Najbardziej klasyczną formą będzie wyświetlanie w adresie URL nazwy posta/strony:

webinsider.pl/%postname%/

Gdy planujemy publikować regularnie więcej artykułów, warto się zastanowić czy nie wzbogacić adresu o datę, np.:

webinsider.pl/%year%/%monthnum%/%postname%/

Albo identyfikator (ID) obiektu/postu:

webinsider.pl/%postname%-%post_id%/

Do dyspozycji są również takie „zmienne” jak dzień, godzina, minuta, sekunda, kategoria i autor…

Ręczna edycja adresu strony (URLa)

Skoro jesteśmy przy adresach podstron w WordPressie, to warto wiedzieć jeszcze jedno, zwłaszcza, gdy zdecydowaliśmy się – co wydaje się logiczne/sensowne – skorzystać ze zmiennej „postname”, która sprawia, że adres URL zostanie zbudowany na bazie tytułu strony/posta.

Wszystko fajnie, ale często prowadzi to do tego, że taki adres będzie nie dość, że bardzo długi, to jeszcze niekoniecznie będzie zawierał w sobie te słowa/zwroty, które dobrze by było tam umieścić. Nie tylko ze względu na SEO, ale również czysto informacyjnie/estetycznie.

Weźmy np. najpopularniejszy od kilku tygodni (w końcu są od jakiegoś już czasu tegoroczne jabłka ;-)) artykuł na WebInsider.pl:

Domowy cydr, czyli cydr własnej produkcji z soku z jabłek (i/lub innych owoców)

Taki tytuł sprawi, że bez naszej ingerencji adres artykułu będzie wyglądał tak:

webinsider.pl/domowy-cydr-czyli-cydr-wlasnej-produkcji-z-soku-z-jablek-i-lub-innych-owocow

Niby dramatu nie ma, bo sam tytuł dość dobrze przemyślany, ale adres i tak wydaje się (za) długi. Moim zdaniem zdecydowanie lepiej prezentuje się np. tak:

webinsider.pl/cydr-wlasnej-produkcji/

Ma to też taką zaletę, że możemy eksperymentować z różnymi tytułami (testy A/B clickbaitów ;-)), a adres URL zostaje cały czas taki sam.

Dlatego zachęcam, by podczas edycji strony/postu kliknąć przycisk „edytuj” znajdujący się przy adresie, tuż pod polem na tytuł, i ręcznie ustawić adres URL, jaki naszym zdaniem będzie najlepszy:

Tworząc adres sugeruję ograniczyć się do standardowych liter (a-z, najlepiej małych, bez polskich znaków i spacji), cyfr (0-9) oraz myślnika (-).

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Młody Szymon pomógł tacie zapisać się do Newslettera WebInsider.pl i... teraz idzie popływać
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Monika ćwiczy przed kongresem ko..., ale zapisała się do Newslettera WebInsider.pl, choć... i tak nic nie widzi