eBook "Uspokój swoje finanse"

Wprawdzie kiedyś już pisałem o księgowaniu wydatków zagranicznych w ramach działalności gospodarczej, to przy okazji księgowania ostatnich zakupów z ThemeForest (Envato Market) pomyślałem, że niby procedura jest identyczna, to jednak ze względu na zakup kredytów, a dopiero później płatność za ich pomocą (po prostu tak jest taniej, niż bezpośrednio kartą) dochodzi kilka elementów, o których warto wspomnieć, a które mają znaczenie…

Księgowanie zakupów za kredyty

Wprawdzie mógłbym do tematu podejść ogólnie, gdyż przedstawione zasady będą miały zastosowanie również dla zakupów realizowanych w innych serwisach, gdzie najpierw kupujemy kredyty, to chyba przejrzyściej będzie, jeśli wpis ten będzie swego rodzaju wspólną podróżą ze mną, przez cały proces księgowania tego konkretnego zakupu (sam proces zakupów pomijam, bo to raczej dość banalne, a zarazem, jeśli interesuje Was temat księgowania, to pewnie zakupy macie już zrobione ;-)).

Jak już wspomniałem na wstępie – w sytuacji, gdy za zakupy np. w Envato Market zdecydujecie się zapłacić bezpośrednio kartą, to śmiało możecie kierować się informacjami o księgowaniu wydatków zagranicznych w ramach działalności gospodarczej.

Zakup kredytów, czyli zaliczka

Zaczynamy od zakupu kredytów – tym razem za 60 $, w konsekwencji tego otrzymałem taki rachunek:

envato-market_deposit-invoice_20160701

60 $, płatne 1 lipca 2016 – data jest o tyle istotne, że ma znaczenie przy przeliczaniu kwoty na złotówki wg kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego płatność/zakup.

Opisana poniżej procedura dotyczy sytuacji, gdy – tak jak ja – jesteście czynnymi płatnikami podatku VAT, bo w tym przypadku zakup kredytów potraktowany jako swego rodzaju zaliczka, co wywołuje skutki tylko na gruncie podatku VAT (ich wydawanie to już standard, czyli koszty w KPiR).

Księgowanie w rejestrze VAT

Zakup kredytów należy potraktować jako zaliczkę, więc księgowanie odbywa się tylko w rejestrze VAT – zarówno w rejestrze sprzedaży, jak i w rejestrze zakupu, dzięki czemu jest ona dla nas neutralna na gruncie podatku VAT (ale zaksięgować trzeba).

Kwotę do zaksięgowania przeliczmy na złotówki, korzystając ze średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego płatność/zakup, w naszym przypadku będzie to 30 czerwca 2016, i wg tego kursu 1 $ kosztował 3,9803 zł, tak więc: 60 $ x 3,9803 = 238,818 zł, po zaokrągleniu: 238,82 zł, i taką kwotę księgujemy.

W serwisie wFirma będzie to:

  • Ewidencje -> Rejestry VAT -> Rejestr sprzedaży -> Dodaj wpis

wfirma_envato-market_vat_rejestr-sprzedazy_nowy-dokument01

Stawka VAT standardowa, czyli 23%, a wartość netto transakcji to 238,82 zł (60 $ * średni kurs NBP).

W zakładce „zaawansowane” dodatkowo zaznaczamy, że jest to „import usług”:

wfirma_envato-market_vat_rejestr-sprzedazy_nowy-dokument02

W myśl ustawy o VAT import usług to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca. Podatnikiem w tym przypadku może być osoba fizyczna, prawna oraz jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej gdy nabywa usługi świadczone przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania (lub pobytu) poza terytorium Polski.

Podobną operację wykonujemy w rejestrze zakupów – w końcu ma to być transakcja neutralna pod względem podatku VAT:

  • Ewidencje -> Rejestry VAT -> Rejestr zakupów -> Dodaj wpis

wfirma_envato-market_vat_rejestr-zakupow_nowy-dokument01

I w tym przypadku również w zakładce „zaawansowane”  zaznaczamy, że jest to „import usług”:

wfirma_envato-market_vat_rejestr-zakupow_nowy-dokument02

I to tyle, przynajmniej jeśli chodzi o księgowanie zakupu kredytów – choć warto (a nawet należy) zarchiwizować razem z rachunkiem z Envato Market m.in. potwierdzenie płatności kartą, tabelę średnich kursów NBP…

Zakup(y) za kredyty

I tak kredyty na naszym koncie czekają (choć u mnie ostatni zakup kredytów został wykorzystany tego samego dnia :-)) aż postanowicie je wydać, np. na zakup jakiegoś motywu do WordPressa…

W tym momencie czeka nas kolejne księgowania, i choć właściwie wszystko w tym temacie napisałem przy okazji wpisu o księgowaniu wydatków zagranicznych w ramach działalności gospodarcze (warto tam zajrzeć), to dla spójności przekazu dalsze kroki również przedstawię w tym wpisie, kontynuując nasz przykładowy zakup.

Po zakupie dostałem 2 dokumenty, na łączną kwotę 59 $ – dokument 1:

envato-market_invoice_20160701_01

I dokument 2:

envato-market_invoice20160701_02

Pierwszy o numerze IVIP11117 opiewa na kwotę 47,20 $, drugi ma numer IVBF11093 i wystawiony jest na 11,80 $ (łącznie 59 $).

Podczas księgowania występuje ta sama zasada co przy księgowaniu VATu, czyli przeliczamy na podstawie średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego zakupy:

  • 47,20 $ x 4,0945 zł = 187,87
  • 11,80 $ x 4,0945  zł = 46,97

I takie kwoty księgujemy (akurat w przypadku serwisu wFirma system zrobi za mnie to automatycznie, po wprowadzeniu daty i wybraniu waluty).

  • Wydatki -> Dodaj -> Faktura (bez VAT) -> Inne wydatki związane z działalnością gospodarczą

Dokument 1:

wfirma_envato-market_kpir_faktura-bez-vat_nowy-dokument01_01

Dokument 1, wybór waluty:

wfirma_envato-market_kpir_faktura-bez-vat_nowy-dokument01_02

Dokument 2:

wfirma_envato-market_kpir_faktura-bez-vat_nowy-dokument02_01

Dokument 2, wybór waluty:

wfirma_envato-market_kpir_faktura-bez-vat_nowy-dokument02_02

Do dokumentów warto załączyć (ja mam archiwum kursów NBP w archiwum ;-)) dokument z kursami średnimi NBP.

Różnice kursowe

O wyliczaniu różnic kursowych (różnica między kwotą faktycznie otrzymaną/zapłacona a tą wychodzącą z przeliczenia na podstawie kursu średniego NBP) już kiedyś pisałem, ale w tym przypadku mamy jedną nowość – wpłaciliśmy 60 $, i wiemy, ile od nas faktycznie bank pobrał (245,67 zł), ale na tej podstawie nie wyliczmy różnicy, bo wydaliśmy tylko 59 $.

Z pomocą przyjdzie nam kalkulator, na którym dzielimy realnie zapłaconą kwotę przez 60 (za tyle dolarów kupiliśmy kredyty) i otrzymany wynik mnożymy przez 59 – bo tyle dolarów realnie wydaliśmy:

  • 245,67 zł / 60 $ = 4,0945 zł x 59 $ = 241,5755, czyli 241,58 zł

Ale z racji tego, że mamy 2 dokumenty, to musimy to robić na 2 wartości:

  • Realny koszt 1 $: 245,67 zł / 60 $ = 4,0945 zł

W tym momencie możemy obliczyć realny koszt każdego z rachunków:

  • Rachunek 1: 47,20 $ x 4,0945 zł = 193,26 zł
  • Rachunek 2: 11,80 $ x 4,0945 zł = 48,31 zł

I na tej podstawie obliczamy różnice kursowe:

  • Rachunek 1: 193,26 – 187,87 = 5,39 zł
  • Rachunek 2: 48,31 – 46,94 = 1,37 zł

Kwoty nie oszałamiają, ale to zawsze jakiś dodatkowy koszt (zwłaszcza, przy efekcie skali), więc księgujemy je po stronie kosztów za pomocą dokumentu wewnętrznego:

  • Wydatki -> Dodaj wydatek -> Dowód wewnętrzny

Dokument wewnętrzny do rachunku nr 1:

wfirma_envato-market_kpir_dowod-wewnetrzny_nowy-dokument02

Dokument wewnętrzny do rachunku nr 2:

wfirma_envato-market_kpir_dowod-wewnetrzny_nowy-dokument01

Wprawdzie opis może być dość dowolny, to za zazwyczaj stosuje coś w stylu:

Do [informacje o fakturze/rachunku]. Różnica między kwotą w KPiR na podstawie średniego kursu NBP a pobraną z konta/karty.

Do dokumentu dołączam potwierdzenie płatności z banku.

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
eBook "Uspokój swoje finanse"
Patryk
eBook "Uspokój swoje finanse"