Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!

Zaryzykuje, że chyba większość „bardziej świadomych właścicieli stron internetowych” korzysta z różnych statystyk na swojej stronie, by móc nie tylko kontrolować ilość „unikatowych odwiedzin”, ale również – a może przede wszystkim – by analizować popularność poszczególnych artykułów/treści, czy śledzić źródła odwiedzin na stronie.

Dziś chciałbym pokrótce zaprezentować, jak w prosty sposób można zadbać o takie statystyki na swojej stronie – i o ile w większości oprę się o WordPressa (w tym sklep internetowy WooCommerce), to niektóre z tych rozwiązań można wykorzystać również w przypadku stron nieopartych o ten system CMS.

Google Analytics, Piwik…

Chyba 2 najpopularniejsze – a prawie na pewno wśród rozwiązań bezpłatnych – to statystyki prowadzone w ramach Google Analytics, lub za pośrednictwem usługi/oprogramowania Piwik:

  • Google Analytics występuje jako usługa zewnętrzna, z której korzystamy wklejając odpowiedni kod (JavaScript) na swoją stronę. Do większości zastosowań wystarczy bezpłatna wersja, choć zainteresowani dodatkowymi rozwiązaniami znajdą ją również w wersji płatnej.
  • Piwik może działać zarówno jako usługa zewnętrzna – podobnie jak Google Analytics – ale z racji tego, że w tym wariancie (Piwik Cloud/Pro/Enterprise) jest to usługa płatna, zapewne większość użytkowników korzysta z tej usługi w formie oprogramowania instalowanego na własnym serwerze, lub w ramach oferty firmy hostingowej.

google-analytics_stats01

Niezależnie od tego, czy zdecydujecie się na Google Analytics, Piwik, czy dowolne inne – w większości przypadków do ich poprawnego działania wystarczy wkleić odpowiedni kod do naszej strony, najlepiej tuż przed znacznikiem </body>.

Google Analytics, Piwik w WordPressie

W przypadku stron opartych o system WordPress do dyspozycji mamy wiele szablonów, czy to dedykowanych konkretnej usłudze statystyk, czy też uniwersalnych – pozwalających na dowolnego kodu w wybranym miejscu strony.

Kod statystyk w functions.php lub jako własna wtyczka

Ja chciałbym zaproponować Wam alternatywne rozwiązanie, opierając się na opublikowanym jakiś czas temu poradniku „wykonywanie własnego kodu w WordPressie na przykładzie pliku functions.php i własnej wtyczki”, w którym znajdziecie instrukcję jak w prosty sposób dodać własny kod do WordPressa.

W tym celu – korzystając z wybranej metody, czyli pliku functions.php lub własnej wtyczki – wystarczy dodać taki kod:


/* ----- STATYSTYKI ----- */
add_action('wp_footer', 'pryc_add_statystyki');
function pryc_add_statystyki() {
?>
<!-- KOD STATYSTYK -->

[TU WSTAW KOD STATYSTYK]

<!-- /KOD STATYSTYK -->
<?php
}
/* ----- /STATYSTYKI ----- */

W powyższym kodzie dodajemy dodatkową akcję, która doda nam kod statystyk „w okolicach” kodu stopki WordPressa.

WordPress JetPack

Kolejnym sposobem – uznałbym, że nie tyle alternatywnym, co świetnie spisującym się jako uzupełnienie – są statystyki jakie oferuje nam JetPack (dodatek do WordPressa, statystyki to tylko mały fragment jego możliwości).

Po instalacji i aktywacji wtyczki wystarczy w jej ustawieniach aktywować opcję „WordPress.com Stats”, by odpowiedni skrypt zaczął automatycznie zliczać odwiedziny na naszej stronie:

wordpress_jetpack_stats01

I choć statystyki mogą teoretycznie działać niezależnie, to dla uzyskania pełni ich możliwości warto założyć konto na WordPress.com („WorPress.com” to usługa hostowanych stron opartych o system WordPress, a „WordPress.org” to strona domowa samego oprogramowania).

CloudFlare to nie tylko ochrona, ale również statystyki

Kolejnym sposobem na uzyskanie statystyk z którego czasem korzystam, to statystyki jakie oferuje nam usługa CloudFlare, zapewne większości z Was kojarzona jako sposób na podniesienie bezpieczeństwa swojej strony, czy – jak niedawno pisałem – sposób na darmową usługę DDNS ;-)

W przypadku statystyk w ramach usługi CloudFlare mamy zarówno statystyki wbudowane w usługę, choć czasem występują spore rozbieżności względem innych statystyk, co być może wynika z ich innego przeznaczenia:

cloudflare_stats01

Innym sposobem na uzyskanie statystyk naszej strony z pomocą CloudFlare jest skorzystanie z opcji „Apps” (Aplikacje), gdzie znajdziemy opcje dotyczące integracji – bezpośrednio po stronie CloudFlare – statystyk firm zewnętrznych (np. Google Analytics) z naszą stroną…

PS. Wszystkie użyte w tym wpisie/artykule grafiki (zrzuty ekranu) statystyk są mojego autorstwa, i dotyczą moich stron – niekoniecznie dotyczą tej strony, aczkolwiek mogą… ;-)

 

Zgłoś błąd na stronie

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!

WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które - w miarę możliwości - spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. "linki partnerskie", co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte... :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!