Zazwyczaj w swoich projektach (prywatnych, jak i komercyjnych – plakaty, ulotki, strony internetowe itp.) potrzebuje grafiki/zdjęć, bo bez tego chyba ciężko sobie wyobrazić ciekawy plakat, dobrą ulotkę czy interesującą stronę internetową.
Źródeł jest wiele, ale ja przedstawię (tylko) kilka – z których sam korzystam, a zarazem dobrałem je tak, by każde reprezentowało inne podejście do tematu…
Spis treści w artykule
Własne zdjęcia i grafiki
Zaczynam trochę przewrotnie, ale jeśli mamy taką możliwość – to czemu nie. Zwłaszcza, że jest to najtańsze źródło i zarazem najpewniejsze pod względem praw autorskich… :-)
SXC / FreeImages
Serwis znany chyba każdemu szukającemu bezpłatnej grafiki/zdjęć źródło – do niedawna strona znajdowała się pod adresem SXC.hu, aktualnie domena kieruje na FreeImages.com
Całkiem pokaźna baza (ponad 400 000) utworów, większość dostępna do publicznego użytku, w tym komercyjnego:
You may use the Image
- In digital format on websites, multimedia presentations, broadcast film and video, cell phones.
- In printed promotional materials, magazines, newspapers, books, brochures, flyers, CD/DVD covers, etc.
- Along with your corporate identity on business cards, letterhead, etc.
- To decorate your home, your office or any public place.
You may not use the Image
- For pornographic, unlawful or other immoral purposes, for spreading hate or discrimination, or to defame or victimise other people, sociteties, cultures.
- To endorse products and services if it depicts a person.
- In a way that can give a bad name to freeimages or the person(s) depicted on the Image.
- As part of a trademark, service mark or logo.
SELLING AND REDISTRIBUTION OF THE IMAGE (INDIVIDUALLY OR ALONG WITH OTHER IMAGES) IS STRICTLY FORBIDDEN! DO NOT SHARE THE IMAGE WITH OTHERS!
Always ask permission from the photographer if you want to use the Image
- In website templates that You intend to sell or distribute.
- For creating printed reproductions that You intend to sell.
- On „print on demand” items such as t-shirts, postcards, mouse pads, mugs (e.g. on sites like Cafepress), or on any similar mass produced item that would contain the Image in a dominant way.
Więcej informacji znajdziecie na stronie SXC/FreeImages.
Creative Commons Zero – CC0 1.0 uniwersalna (CC0 1.0)
Ze zdjęciami na tej licencji (CC0) możecie robić, właściwie co tylko chcecie, bo ich autorzy zrzekli się wszelkich praw i przekazali je do domeny publicznej:
Brak praw autorskich
Osoba, która opatrzyła utwór tym oświadczeniem przekazała go do domeny publicznej zrzekając się wykonywania wszelkich jej praw do utworu objętych przepisami prawa autorskiego na całym świecie, włączając w to wszelkie prawa pokrewne, w zakresie dozwolonym przez prawo.
Możesz zwielokrotniać, zmieniać, rozpowszechniać i wykonywać utwór, nawet w celu komercyjnym bez pytania o zgodę. Zobacz inne informacje poniżej.
Inne informacje
W żadnym wypadku, CC0 nie wpływa na prawa z patentu lub prawa do znaków towarowych żadnej z osób, jak też i prawa jakie inne osoby mogą mieć w związku z utworem lub sposobem jego wykorzystania, takie jak prawa do wizerunku lub prywatności.
O ile nie zostało złożone wyraźne przeciwne oświadczenie, osoba, która powiązała utwór z tym oświadczeniem nie udziela żadnych gwarancji do utworu i wyłącza odpowiedzialność za wszelkie wykorzystanie utworu, w maksymalnym zakresie dozwolonym przez obowiązujące prawo.
Korzystając lub cytując utwór, nie powinieneś sugerować poparcia autora lub przekazującego.
Poniżej kilka serwisów oferujących zdjęcia na tej licencji:
- Unsplash
- Pexels (to jest akurat agregator zdjęć na licencji CC0 z innych stron)
- Gratisography
- StockSnap.io
- Pixabay
- LibreStock (kolejny agregator zdjęć na licencji CC0 z innych stron)
- Stock Up (jeszcze jeden agregator z wyszukiwarką)
- Passel (następna wyszukiwarka)
- AllTheFreeStock (serwis agregujący wiele innych serwisów)
- StockIO (zdjęcia, grafiki, wektory, wideo, fonty)
- Everypixel (kolejny serwis agregujący zasoby z innych serwisów)
InkyDeals
Tym razem mamy regularnie pojawiające się „promocyjne paczki” (bundle) m.in. ze zdjęciami, grafikami… Czasem są to mniejsze paczki dostępne za kilka dolarów… A czasem prawdziwe giganty w stylu Epic Bundle (ponad 30 GB plików w archiwum ZIP) za 49/69$.
Dodatkowo często pojawiają się nowe kody promocyjne pozwalające zaoszczędzić dodatkowo jeszcze kilka dolarów…
W przypadku każdej paczki obowiązuje inna licencja, ale zazwyczaj zakupione elementy można wykorzystać na potrzeby własne, jak i komercyjne – tworząc projekty dla klienta (Extended Royalty License).
Więcej informacji znajdziecie na stronie InkyDeals.
Photogenica
To jeden z przedstawicieli tzw. „banków zdjęć” (Stock/Microstock):
Bank zdjęć jest to agencja fotograficzna, udzielająca licencje na korzystanie z gotowych utworów takich jak: zdjęcia, grafiki, ilustracje lub klipy wideo na potrzeby reklamy, projektowania stron www, prasy, wydawnictw, jak również dla zastosowań prywatnych (np. dekoracje, blogi).
I wg informacji, które znajdziemy na stronie ma w swojej ofercie już ponad 35 milionów zdjęć:
Bank zdjęć i klipów. Ponad 35 000 000 tanich zdjęć do reklamy, prasy oraz stron www.
Zdjęcia dostępne są na licencji Royalty Free:
Zgodnie z postanowieniami Umowy Photogenica udziela Licencjobiorcy niewyłączną,
ogólnoświatową, nieprzenaszalną licencję do korzystania z Utworów na następujących polach eksploatacji:
- a. w zakresie zwielokrotniania – wytwarzanie jakąkolwiek techniką egzemplarzy Utworów;
- b. w zakresie rozpowszechniania – publikowanie Utworów, publiczne udostępnianie Utworów w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w tym umieszczanie i transmitowanie Utworów w sieciach informatycznych i telekomunikacyjnych, w szczególności w sieci Internet, publiczne wystawienie, publiczne wykonanie, publiczne wyświetlenie, publiczne odtworzenie, nadawanie, remitowanie, a także sprzedaż, najem, dzierżawa, odpłatne lub nieodpłatne udostępnianie osobom trzecim egzemplarzy stworzonych przez Licencjobiorcę materiałów zawierających Utwory;
- c. w zakresie inkorporowania – włączenie Utworów do innych utworów lub do utworów
- zbiorowych oraz zestawianie Utworów z elementami graficznymi i tekstowymi w celu
- stworzenia utworów końcowych;
- d. w zakresie modyfikacji – dokonywanie zmian nie wykraczających poza korekty kolorystyczne, drobne retusze i nieznaczne kadrowanie jak również korzystanie i rozporządzanie tak stworzonymi opracowaniami w zakresie identycznym jak określono w niniejszej Umowie dla Utworów.
(…)
Licencjobiorca nie ma prawa do sublicencjonowania Utworów, lecz ma prawo do
wykorzystywania Utworów w projektach przygotowywanych na rzecz osób lub podmiotów
trzecich, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej lub działając na zlecenie tych osób lub podmiotów. Osoby takie lub podmioty mogą korzystać z Utworów jedynie w ramach stworzonych przez Licencjobiorcę utworów końcowych, bez prawa do wykorzystania Utworów w jakimkolwiek innym zakresie bez nabycia odrębnej licencji na korzystanie z Utworu we własnym zakresie.
Do wyboru mamy 2 warianty licencji:
- Licencja Standardowa
- Licencja Rozszerzona
Do większości zastosowań wystarczy licencja podstawowa (tańsza), więcej na ten temat znajdziecie w tym dokumencie.
Zdjęcia, grafiki, wektory, klipy video oraz pliki audio można zakupić pojedynczo – za pomocą płatności on-line, lub w ramach pakietów i za kredyty.
W stopce strony można jeszcze znaleźć informacje, które wskazują na to, że gdzieś w finansowaniu serwisu pojawiają się też środki unijne:
Inowacyjna Gospodarka – Narodowa Strategia Spójności, Unia Europejska – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
Więcej informacji znajdziecie na stronie Photogenica.
Death to the stock photo
Z serwisu „Death to the stock photo” po zapisaniu się do „newslettera” co miesiąc otrzymacie link do pobrania „tematycznej paczki zdjęć”
Jest też wersja premium – za 10 $ miesięcznie otrzymacie:
- Dodatkowe zdjęcia co miesiąc
- Dostęp on-line do wszystkich paczek
- Wyszukiwarka
Okres testowy w Stockach
Pewnie niektórzy uznają to za metodę dość kontrowersyjną, ale warto mieć świadomość, że i taka możliwość istnieje – zwłaszcza że jest legalna, a wiele serwisów wręcz zachęca do niej, bo jakiś procent kont „testowych” przekształci się w płatne i tym samym zarobi „za tych” co skończyli na okresie testowym… ;-)
Serwisów oferujących takie „testowe pobieranie” jest sporo, ja przedstawię „pokrótce” 2 z nich:
IngImage
Okres testowy trwa tu 7 dni, każdego dnia możemy pobrać 5 zdjęć/grafik, wektorów lub fontów.
Później jest to np. 109 £ miesięcznie (250 pobrań tygodniowo) lub 49 £ za 10 kredyty na 10 pobrań ważnych 12 miesięcy.
BigStock
Teoretycznie okres testowy trwa tu również 7 dni, ale w przypadku rezygnacji z tej oferty pojawi się propozycja założenia konta testowego na 14 dni – i również tutaj każdego dnia możecie pobrać do 5 pozycji z serwisu.
Później najtańszy pakiet (do 5 zdjęć dziennie) kosztuje 79$ miesięcznie.
Nieograniczony bezpłatny okres próbny
Niektórych z Was – zwłaszcza potrzebujący nowej grafiki „od czasu do czasu” – może zainteresować nieograniczony okres próbny, czyli na zawsze bezpłatnie… Choć z limitem 1 zdjęcie miesięcznie:
1 obraz miesięcznie bezpłatnie. Co miesiąc. Bez zobowiązań. Przejście na subskrypcję płatną możliwe w dowolnym momencie.
GraphicStock
Tu również mamy bezpłatny okres testowy – niby tylko 7 dni, ale każdego dnia możemy pobrać aż 20 pozycji.
Jeśli chcecie Waszą przygodę zakończyć na okresie „testowym” – pamiętajcie, by ostatniego dnia (po pobraniu grafik ;-)) wyłączyć subskrypcję… ;-)
Rynek w Adobe Creative Cloud
Jest to wariant płatny i zarazem bezpłatny… ;-)
Bezpłatny dostęp do „Rynku” w Adobe Creative Cloud otrzymują wszyscy abonenci/subskrybenci tej usługi (poza najtańszym planem – fotograficznym).
- Bezpłatny – bo abonent/subskrybent Adobe Creative Cloud dostęp otrzymuje gratis
- Płatny – bo wymaga abonamentu/subskrypcji Adobe Creative Cloud, co jest płatne
W ramach „Rynku” otrzymujemy dostęp do pokaźnej bazy zasobów (pochodzą ze współpracy z autorami serwisu/strony Behance), gdzie znajdziemy:
- Szablony „do umieszczenia” (MockUp)
- Interfejsy/Szablony WWW
- Wektory (kształty)
- Ikony
- Wzorki i pędzle
Co miesiąc można pobrać 500 utworów na licencji Royalty Free, czyli możemy korzystać również w celach komercyjnych/zarobkowych… Nie wolno – co wynika z licencji Royalty Free – odsprzedawać plików wyjściowych/źródłowych.
Więcej informacji znajdziecie na stronie Adobe Creative Cloud.
Internet Archive Book Images
Niedawno trafiłem na kolejne ciekawe źródło grafik, które pochodzą „ze starych książek”, i nie są objęte już prawami autorskimi – należą do tzw. „domeny publicznej”.
Obecnie w zbiorach znajdziecie ponad 2 600 000 (słownie: dwa miliony sześćset tysięcy) zdjęć, grafik… A całość ma się systematycznie powiększać, tak więc powinno być w czym wybierać…
Więcej informacji znajdziecie na profilu „Internet Archive Book Images” w serwisie Flickr
LibeStock
Zaktualizowałem listę serwisów ze zdjęciami na licencji CC0 o kolejny (po Pexels) serwis zbierający zdjęcia z różnych miejsc, i przyznam, że lista serwisów z których serwowane są zdjęcia robi wrażenie:
Znajdziemy tu zdjęcia z takich serwisów jak:
- Pexels
- Magdeleine
- FancyCrave
- StockSnap
- PixaBay
- tookapic
- kaboompics
- picjumbo
- LibreShot
- Littlevisuals
- SKITTERPHOTO
- JayMantri
- MMT
- FreeNatureStock
- BARA ART
- Freely Photos
- Barn Images
- GoodStockPhotos
- Finda Photo
- Picography
- Negative Space
- SplitShire
- Realistic Shots
- StreetWill
- Boss Fight
- LIFE OF PIX
- Public domain archive
- Bucketlistly Photos
- Free Image Bank
- CREATIVE VIX
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
Pytania mam o licencję CCO. Czy pexels i pixabay na pewno taką mają? W informacjach o licencji jest, że zabrania się: „Sale or distribution of Content e.g. as a posters, digital prints, music files or physical products, without adding any additional elements or otherwise adding value”. Chodzi mi konkretnie o wykorzystanie grafiki do tworzenia powiedzmy części garderoby w celu sprzedaży. Czy dobrze rozumiem, że nie mogę umieszczać grafiki na fizycznym produkcie i potem go sprzedać? (no chyba, że go jakoś zmienię) Jak to jest w takim razie ze stwierdzeniem, że mogę zrobić WSZYSTKO również w celach komercyjnych? Na czym powinna polegać ta zmiana? Albo raczej jak bardzo trzeba zmienić grafikę, żeby wszytko było ok? Z góry dzięki za odpowiedź. pzdr
Akurat te 2 serwisy to takie bardziej agregaotry – chyba że coś się zmieniło, bo przyznam, że od kiedy opłacam Envato Elements, to raczej nie zaglądam tam. Z umieszczaniem grafiki na fizycznym produkcie to jest różnie, musisz zapoznać się z licencją w konkretnym, serwisie. Zwłaszcza że nawet jak licencja pozwala, to zazwyczaj są limity/ograniczenia.
I tak dochodzimy do ostatniej części Twojego komentarza, czyli „jak bardzo trzeba zmienić grafikę, żeby wszytko było ok”. Tutak nie ma magicznego wzoru. Ale w większości przypadków zasadą jest to, że dana grafika/zdjęcie nie może być – przynajmniej w podstawowej licencji – główną wartością danego produktu.
Weźmy np. koszulki z nadrukie – jeśli na koszulce umieścisz grafikę, to można raczej śmiało założyć, ze jeśli ktoś ją kupi, to nie ze względu na samą koszulkę, co ze względu na nadruk. I tu mamy potencjalny konflikt z licencją. Co innego, gdyby taka grafika była tylko elementem większej grafiki. Nikt raczej Ci nie odpowie wprost, ale warto tu skorzystać z rozsądku – jeśli główną wartością danego produktu jest taka grafika, to najczęściej oznacza to, że trzeba pomyśleć o rozszerzonej licencji.