Kilka(naście) miesięcy temu pomyślałem, że zrobię test najpopularniejszych „polskich” dostawców bezpłatnych skrzynek pocztowych, i sprawdzę jak mocno dostawcy tego typu usług męczą swoich użytkowników przesyłkami/wiadomościami reklamowymi. Dziś, po kilku miesiącach „zbierania reklam” i doświadczeń chciałbym Wam zaprezentować wyniki naszego eksperymentu/testu…

Reklama reklamę reklamą pogania

Na początku miał to być szybki test – maksymalnie kilka, kilkanaście dni – szybko jednak się okazało, że właściwie nie ma o czym pisać, bo po założeniu testowych skrzynek nie ma na nich żadnych reklam, co kłóciło się zarówno z moim, jak i moich znajomych doświadczeniem.

Krótkie testy wykazały, że nawet na reklamy trzeba zasłużyć – szybko okazało się, że nasz test nie będzie miarodajny, jeśli z założonych skrzynek nie będziemy korzystać – a przynajmniej nie będziemy udawać, że z nich korzystamy.

Niektóre skrzynki (jak np. Gmail, Outlook) z porównania celowo zostały wyłączone, gdyż szansa na wiadomości reklamowe nie dość, że z założenia bliska zera, to w tym teście chciałem skoncentrować się na bezpłatnych skrzynkach pocztowych z „polskich” portali.

Procedura testowa

Skrzynki zostały założone w lutym, bezpośrednio na potrzeby testu. Podczas rejestracji starałem się podać jak najbardziej zbliżone dane rejestracyjne (płeć, wiek, miasto, zainteresowania).

Przez cały marzec skrzynki były „rozgrzewane” poprzez symulację korzystania z nich (tego typu symulacja trwała przez cały kwiecień). W tym celu wszystkie konta zostały podpięte do aplikacji, która za pomocą protokołu POP3 regularnie pobierała z nich wiadomości, które dodatkowo były otwierane, tak by aktywować wszelkiego linki analityczne zaszyte w wiadomościach.

Na wszystkie konta regularnie były przesyłane wiadomości, w których zostały umieszczone słowa kluczowe dotyczące tematów, które wydawały nam się potencjalnie atrakcyjne dla reklamodawców (m.in. rozmowy o zakupach, kontach, lokatach i ubezpieczeniach, reklamie i marketingu, samochodach).

By dodatkowo uwiarygodnić nasze konta testowe regularnie się na nie logowaliśmy (strony internetowe dostawców, webmail) i odpisywaliśmy na otrzymane wiadomości.

Wyniki, czyli od zera do… nawiedzonego marketera

Z racji tego, że ostatnia grupa skrzynek – ta na której postanowiliśmy oprzeć test – została założona pod koniec lutego, to uznałem, że pod uwagę weźmiemy dopiero wyniki z kwietnia, tak by marzec był takim miesiącem buforowym, w trakcie którego staraliśmy się przekonać systemy odpowiedzialne za typowanie adresatów wiadomości (jeśli takie są stosowane), że ze skrzynek faktycznie ktoś korzysta, i nie ma co się krępować – trzeba słać reklamy.

Po wyczyszczeniu wiadomości własnych można było podliczyć reklamy przesłane przez dostawców poczty:

test_poczta-email_reklamy_201604_wykres01

  1. Interia.pl: 208
  2. Onet.pl: 145
  3. WP.pl: 47
  • Free.OS.pl: 19
  • o2.pl: 5
  • Gazeta.pl: 0
  • T.pl: 0

Pewnie można by do tego testu wybrać jeszcze przynajmniej kilku dostawców poczty, ale tym razem zdecydowaliśmy się na takie, a nie inne serwisy.

Nawiedzony marketer w akcji

Jak widać zwycięzcą naszego testu – chyba w tym negatywnym znaczeniu – jest bezdyskusyjnie poczta w serwisie Interia, na którą w ciągu 30 kwietniowych dni otrzymaliśmy aż 208 wiadomości reklamowych, czyli statystycznie było to prawie 7 wiadomości dziennie!

Na drugim miejscu Onet – 145 wiadomości w 30 dni, niby trochę mniej, ale to prawie 5 wiadomości reklamowych dziennie (statystycznie).

W przypadku poczty od WP – trzecie miejsce – w końcu zaczyna wyglądać to trochę lepiej, choć nadal 47 wiadomości w 30 dni może trochę przytłaczać.

Wielkim zaskoczeniem jest dla mnie o2 (faworyt wielu z którymi rozmawiałem o akcji/teście), gdzie w ciągu 30 dni przyszło tylko 5 przesyłek reklamowych, co przy normalnym korzystaniu z poczty e-mail właściwie nie powinno przeszkadzać.

Niespodzianką jest też poczta Gazeta.pl, gdzie w ciągu całego testu (2 miesiące) nie pojawiła się ani jedna przesyłka reklamowa – nie wiem, czy to standard, czy może w przypadku tego dostawcy poczty „rozgrzewka” musi być dłuższa niż 3 miesiące…

Dłuższe rozgrzewanie

Oczywiście wyniki mogłyby wyglądać inaczej gdybyśmy np. rozgrzewali skrzynki jeszcze przez jakiś okres, ale przyznam szczerze, że nie jest to najfajniejsze zadanie, więc te kilka miesięcy to i tak niezłe poświęcenie (zwłaszcza marzec i kwiecień, gdy zostały wybrane skrzynki, jak i wdrożona sama procedura testowa).

Nie tylko wiadomości reklamowe

Po teście wiem, że jeśli miałbym regularnie korzystać z tego typu skrzynki, to na pewno nie przez stronę internetową – poza przesyłkami reklamowymi (czasem w ilości wręcz każącej się zastanowić się nad „podejściem dożycia” osób odpowiedzialnych za to bombardowanie) znajdziemy tu – poza nielicznymi wyjątkami – pełno reklam w samym interfejsie poczty (webmaila).

T.pl, czyli zero reklam. Dosłownie

W pewnym sensie pozytywnym zaskoczeniem okazała się skrzynka pocztowa w domenie t.pl – nie dość, że przez cały okres testowy nie przyszła żadna wiadomość z reklamą, to również w samym interfejsie użytkownika ich nie było.

Napisałem „w pewnym sensie”, bo niestety webmail jest dość… hm… skromny, i zdecydowanie lepiej obsługuje się to konto z zewnętrznej aplikacji.

Standardowy Webmail

Interia.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_interia-pl

Onet.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_onet-pl

WP.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_wp-pl

Free.OS.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_free-os-pl

o2.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_o2-pl

Gazeta.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_gazeta-pl

T.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_t-pl

Przed wysłaniem wiadomości prosimy o weryfikację

Z ciekawostek warto chyba jeszcze wspomnieć o mechanizmie zabezpieczającym jaki pojawił się na poczcie o2 przy pierwszej próbie odpowiedzi (!) na otrzymaną wiadomość:

test_poczta-email_reklamy_201604_o2-pl_weryfikacja01

Przed wysłaniem wiadomości prosimy o weryfikację

Wiadomość nie została jeszcze wysłana. Aby ją wysłać odpowiedz proszę na poniższe pytanie:

Ktore ze slow nie pasuje do pozostalych: szprotka, dorsz, delfin, marynarka?

Pomijając absurdalność tego typu zabezpieczenia w sytuacji gdy wysyłamy odpowiedź na otrzymaną wiadomość, to chyba i tak najlepsza jest stopka tego komunikatu:

Weryfikacja, która właśnie przechodzisz niezbędna jest by chronić system i Twoje konto przed nadużyciami prowadzonymi przez spamerów.

Akurat mam pewne wątpliwości, czy jakiś SPAMer faktycznie zaloguje się na moje konto, i będzie próbował udzielić odpowiedzi na wiadomość którą tam znajdzie. No chyba, że to ja potencjalnie jestem tym SPAMerem, i zamierzam zaSPAMować osobę która do mnie właśnie napisała… ;-)

Ale jakby tego było mało, to wysyłka odpowiedzi musiała poczekać, aż system sobie dostarczy „odpowiedź na postawione wcześniej pytania”:

test_poczta-email_reklamy_201604_o2-pl_weryfikacja02

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Patryk