Envato Elements - pobieraj co chcesz, ile chcesz

Kilka(naście) miesięcy temu pomyślałem, że zrobię test najpopularniejszych „polskich” dostawców bezpłatnych skrzynek pocztowych, i sprawdzę jak mocno dostawcy tego typu usług męczą swoich użytkowników przesyłkami/wiadomościami reklamowymi. Dziś, po kilku miesiącach „zbierania reklam” i doświadczeń chciałbym Wam zaprezentować wyniki naszego eksperymentu/testu…

Reklama reklamę reklamą pogania

Na początku miał to być szybki test – maksymalnie kilka, kilkanaście dni – szybko jednak się okazało, że właściwie nie ma o czym pisać, bo po założeniu testowych skrzynek nie ma na nich żadnych reklam, co kłóciło się zarówno z moim, jak i moich znajomych doświadczeniem.

Krótkie testy wykazały, że nawet na reklamy trzeba zasłużyć – szybko okazało się, że nasz test nie będzie miarodajny, jeśli z założonych skrzynek nie będziemy korzystać – a przynajmniej nie będziemy udawać, że z nich korzystamy.

Niektóre skrzynki (jak np. Gmail, Outlook) z porównania celowo zostały wyłączone, gdyż szansa na wiadomości reklamowe nie dość, że z założenia bliska zera, to w tym teście chciałem skoncentrować się na bezpłatnych skrzynkach pocztowych z „polskich” portali.

Procedura testowa

Skrzynki zostały założone w lutym, bezpośrednio na potrzeby testu. Podczas rejestracji starałem się podać jak najbardziej zbliżone dane rejestracyjne (płeć, wiek, miasto, zainteresowania).

Przez cały marzec skrzynki były „rozgrzewane” poprzez symulację korzystania z nich (tego typu symulacja trwała przez cały kwiecień). W tym celu wszystkie konta zostały podpięte do aplikacji, która za pomocą protokołu POP3 regularnie pobierała z nich wiadomości, które dodatkowo były otwierane, tak by aktywować wszelkiego linki analityczne zaszyte w wiadomościach.

Na wszystkie konta regularnie były przesyłane wiadomości, w których zostały umieszczone słowa kluczowe dotyczące tematów, które wydawały nam się potencjalnie atrakcyjne dla reklamodawców (m.in. rozmowy o zakupach, kontach, lokatach i ubezpieczeniach, reklamie i marketingu, samochodach).

By dodatkowo uwiarygodnić nasze konta testowe regularnie się na nie logowaliśmy (strony internetowe dostawców, webmail) i odpisywaliśmy na otrzymane wiadomości.

Wyniki, czyli od zera do… nawiedzonego marketera

Z racji tego, że ostatnia grupa skrzynek – ta na której postanowiliśmy oprzeć test – została założona pod koniec lutego, to uznałem, że pod uwagę weźmiemy dopiero wyniki z kwietnia, tak by marzec był takim miesiącem buforowym, w trakcie którego staraliśmy się przekonać systemy odpowiedzialne za typowanie adresatów wiadomości (jeśli takie są stosowane), że ze skrzynek faktycznie ktoś korzysta, i nie ma co się krępować – trzeba słać reklamy.

Po wyczyszczeniu wiadomości własnych można było podliczyć reklamy przesłane przez dostawców poczty:

test_poczta-email_reklamy_201604_wykres01

  1. Interia.pl: 208
  2. Onet.pl: 145
  3. WP.pl: 47
  • Free.OS.pl: 19
  • o2.pl: 5
  • Gazeta.pl: 0
  • T.pl: 0

Pewnie można by do tego testu wybrać jeszcze przynajmniej kilku dostawców poczty, ale tym razem zdecydowaliśmy się na takie, a nie inne serwisy.

Nawiedzony marketer w akcji

Jak widać zwycięzcą naszego testu – chyba w tym negatywnym znaczeniu – jest bezdyskusyjnie poczta w serwisie Interia, na którą w ciągu 30 kwietniowych dni otrzymaliśmy aż 208 wiadomości reklamowych, czyli statystycznie było to prawie 7 wiadomości dziennie!

Na drugim miejscu Onet – 145 wiadomości w 30 dni, niby trochę mniej, ale to prawie 5 wiadomości reklamowych dziennie (statystycznie).

W przypadku poczty od WP – trzecie miejsce – w końcu zaczyna wyglądać to trochę lepiej, choć nadal 47 wiadomości w 30 dni może trochę przytłaczać.

Wielkim zaskoczeniem jest dla mnie o2 (faworyt wielu z którymi rozmawiałem o akcji/teście), gdzie w ciągu 30 dni przyszło tylko 5 przesyłek reklamowych, co przy normalnym korzystaniu z poczty e-mail właściwie nie powinno przeszkadzać.

Niespodzianką jest też poczta Gazeta.pl, gdzie w ciągu całego testu (2 miesiące) nie pojawiła się ani jedna przesyłka reklamowa – nie wiem, czy to standard, czy może w przypadku tego dostawcy poczty „rozgrzewka” musi być dłuższa niż 3 miesiące…

Dłuższe rozgrzewanie

Oczywiście wyniki mogłyby wyglądać inaczej gdybyśmy np. rozgrzewali skrzynki jeszcze przez jakiś okres, ale przyznam szczerze, że nie jest to najfajniejsze zadanie, więc te kilka miesięcy to i tak niezłe poświęcenie (zwłaszcza marzec i kwiecień, gdy zostały wybrane skrzynki, jak i wdrożona sama procedura testowa).

Nie tylko wiadomości reklamowe

Po teście wiem, że jeśli miałbym regularnie korzystać z tego typu skrzynki, to na pewno nie przez stronę internetową – poza przesyłkami reklamowymi (czasem w ilości wręcz każącej się zastanowić się nad „podejściem dożycia” osób odpowiedzialnych za to bombardowanie) znajdziemy tu – poza nielicznymi wyjątkami – pełno reklam w samym interfejsie poczty (webmaila).

T.pl, czyli zero reklam. Dosłownie

W pewnym sensie pozytywnym zaskoczeniem okazała się skrzynka pocztowa w domenie t.pl – nie dość, że przez cały okres testowy nie przyszła żadna wiadomość z reklamą, to również w samym interfejsie użytkownika ich nie było.

Napisałem „w pewnym sensie”, bo niestety webmail jest dość… hm… skromny, i zdecydowanie lepiej obsługuje się to konto z zewnętrznej aplikacji.

Standardowy Webmail

Interia.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_interia-pl

Onet.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_onet-pl

WP.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_wp-pl

Free.OS.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_free-os-pl

o2.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_o2-pl

Gazeta.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_gazeta-pl

T.pl:

test_poczta-email_reklamy_201604_t-pl

Przed wysłaniem wiadomości prosimy o weryfikację

Z ciekawostek warto chyba jeszcze wspomnieć o mechanizmie zabezpieczającym jaki pojawił się na poczcie o2 przy pierwszej próbie odpowiedzi (!) na otrzymaną wiadomość:

test_poczta-email_reklamy_201604_o2-pl_weryfikacja01

Przed wysłaniem wiadomości prosimy o weryfikację

Wiadomość nie została jeszcze wysłana. Aby ją wysłać odpowiedz proszę na poniższe pytanie:

Ktore ze slow nie pasuje do pozostalych: szprotka, dorsz, delfin, marynarka?

Pomijając absurdalność tego typu zabezpieczenia w sytuacji gdy wysyłamy odpowiedź na otrzymaną wiadomość, to chyba i tak najlepsza jest stopka tego komunikatu:

Weryfikacja, która właśnie przechodzisz niezbędna jest by chronić system i Twoje konto przed nadużyciami prowadzonymi przez spamerów.

Akurat mam pewne wątpliwości, czy jakiś SPAMer faktycznie zaloguje się na moje konto, i będzie próbował udzielić odpowiedzi na wiadomość którą tam znajdzie. No chyba, że to ja potencjalnie jestem tym SPAMerem, i zamierzam zaSPAMować osobę która do mnie właśnie napisała… ;-)

Ale jakby tego było mało, to wysyłka odpowiedzi musiała poczekać, aż system sobie dostarczy „odpowiedź na postawione wcześniej pytania”:

test_poczta-email_reklamy_201604_o2-pl_weryfikacja02

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Monika ćwiczy przed kongresem ko..., ale dzięki motywowa Divi od Elegant Themes chyba nawet ona da radę...
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera!