Envato Elements - pobierasz co chcesz, ile chcesz

Wprawdzie sam tylko raz musiałem panu z ochrony zasugerować by nie zawracał mi głupotami głowy, to wiem – czy to na podstawi informacji dostępnych w internecie, czy od znajomych – że zdarzają się sklepy, w których ochrona i obsługa z dość dużą żarliwością zabrania robienia zdjęć i skanowania cen produktów. Sprawa postanowił zając się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

UOKiK: Masz prawo zrobić zdjęcie w sklepie i porównywać ceny

Jak można przeczytać w komunikacie na stronie UOKiKu, do urzędu docierały liczne sygnały o tym, że w niektórych sklepach zabrania się konsumentom (klientom) robić zdjęcia produktów czy skanować ich ceny, co – zdaniem urzędu – może stanowić nieuczciwą praktykę rynkową naruszającą zbiorowe interesy konsumentów:

Sklepy nie mogą zakazywać takich praktyk. Jednym z podstawowych praw konsumenta jest możliwość swobodnego wyboru oferty, która mu najbardziej odpowiada pod względem ceny czy właściwości produktu. Musi mieć więc możliwość porównania, co może zrobić na różne sposoby, także poprzez aplikacje czy zdjęcia – podkreśla Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Pod koniec stycznia urząd wystąpił do Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, która zrzesza 14 firm prowadzących sieci handlowe, m.in. Auchan, Tesco, Carrefour, Biedronkę, Żabkę, Castoramę. Wysłał też pisma do 11 innych przedsiębiorców, m.in. prowadzących sklepy Lewiatan, Rossmann, Piotr i Paweł, Top Market. Ostrzega w nich, że zakaz fotografowania czy skanowania utrudnia konsumentom porównywanie cen. Może to stanowić nieuczciwą praktykę rynkową naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. A za to może grozić kara pieniężna do 10 proc. obrotu osiągniętego przez firmę w poprzednim roku.

I choć w prawie ewentualne kary za takie działania są przewidziane, to tutaj raczej skończy się na „straszaku” w formie przesłanego zapytania, bo nie wydaje mi się, by któraś z sieci handlowych chciała o to kruszyć kopie, zwłaszcza, że ewentualne kary mogą być dość dotkliwe.

Dlatego pamiętaj, że masz prawo zrobić zdjęcie w sklepie i porównywać ceny (jako konsument, i w tym kontekście):

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Roztańczona Karolina zapisała się do Newslettera WebInsider.pl i... teraz może tańczyć
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Janusz i Janusz zapisali się do Newslettera WebInsider.pl i... sobie chwalą