Napisała do nas czytelniczka, z jak jej się wydawało nietypowym problemem: nie może w ustawieniach WordPressa zmienić języka na polski, choć jest pewna, że w pliku konfiguracyjnym (wp-config.php) na pewno nie ma nic poza standard. Przetestowała też wyłączenie wszystkich wtyczek – dalej ten sam problem. W dalszej kolejności zmieniła motyw, i dopiero ta operacja pomogła. Gdy przeczytałem, że chodzi o motyw Divi (od Elegant Themes), od razu wiedziałem, co jest (prawdopodobną) przyczyną opisanej sytuacji…
Opcja tłumaczenia w motywie Divi/Extra a język w WordPressie
Rozwiązanie problemu jest banalne, ale zanim do tego dojdziemy, to postaram się opisać problem bardziej szczegółowo. Zwłaszcza że już zrobiłem grafiki… ;-)
Obecnie język WordPressa możemy zmienić bezpośrednio w ustawieniach, w sekcji „ogólne”, gdzie mamy do wyboru całą listę języków. Zazwyczaj operacja działa ta bezproblemowo. Co więcej – od jakiegoś już czasu każdy użytkownik może sobie samodzielnie ustawić język panelu wg własnych preferencji.
W przypadku, o którym wspomniała czytelniczka, wyglądało to jednak tak:
Po wybraniu języka polskiego i zapisaniu zmian system dalej wyświetlał jeżyk angielski, jako domyślny. Przy czym sam WordPress wyświetlał się po polsku, a tylko wtyczki, które pobierają język z ustawień, wyświetlały teksty po angielsku. Np. w WooCommerce:
Jak już wspomniałem, gdy przeczytałem, że mamy tu do czynienia z motywem Divi, to od razu wiedziałem, w czym problem, bo sam z tego motywu korzystam, i sam często wyłączam w nim – przynajmniej na czas mojej pracy – tłumaczenia, które są… hm… średnie, i często wprowadzają więcej zamieszania, niż pomagają.
By rozwiązać problem, wystarczy… wyłączyć opcję „disable transaltions”:
Od tego momentu zmiana języka w WordPressie powinna być możliwa, a tym samym wtyczki korzystające z tego ustawienia będą również działać w języku polskim (oczywiście o ile mają odpowiednie pliki językowe):
I choć rozwiązanie wydaje się banalne, to jeśli dobrze pamiętam, gdy pierwszy raz sam na to trafiłem, to chwilę zajęło mi odszukanie przyczyny, bo wprawdzie kojarzyłem, że ustawienia motywu (Divi) mam po angielsku, ale łączyłem tego z aż tak dużą integracją w samego WordPressa. Zwłaszcza że sam WordPress wyświetlał komunikaty po polsku, a tylko wtyczki jakby się uparły, że nie będą widzieć plików językowych.
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
Niestety DIVI ma z każda wersją coraz więcej ciekawych elementów, które nie idą w parze z poprawnością tłumaczeń. Zawsze wyłączam tłumaczenia, bo zamiast Lock (dla bloku) mam po polsku „Zamek”… A przykładów można mnożyć. Trzeba się zastanowić nad separacją tego ustawienia, żeby ingerowało tylko w działanie samego DIVI, a nie WordPressa. Jakiś backendowiec przyjrzy się? :)
Myślałem nad tym, by przeanalizować, czy nie ma tak jakiegoś elementu, by włączyć ten mechanizm, ale uznałem, że szybciej będzie użyć wtyczki, co po prostu kasuje pliki językowe dla Divi Buildera.
Zresztą temat tych komputerowych tłumaczeń wisi na ich forum od dawna, ale… jakby się uparli, że lepiej mieć więcej języków, nawet jeśli z kulawym tłumaczeniem, co bardziej przeszkadza, niż pomaga.
Dziekuje za ten artykuł! Bardzo pomocny!
Dzień dobry !
Mam podobny problem, ale trochę inaczej się on przedstawia. Chcę przerobić moją stronę na stronę dwujęzyczną. W tym artykule, na obrazku, na którym Pan Patryk pokazuje widok ustawień ogólnych, opcja wyboru języka znajduje się pod opcją ‚domyślna rola nowych użytkowników’. U mnie natomiast pod tą opcją jest bezpośrednio opcja ‚strefa czasowa’. Wygląda na to, że w ogóle nie mogę zmienić języka! Moim celem jest utworzenie strony dwujęzycznej, gdzie użytkownik naciskając przycisk ‚English’ zobaczy stronę w wersji angielskiej. Nie wiem jak mam tej sytuacji zaradzić, bardzo proszę o pomoc.
Pozdrawiam serdecznie,
Adrianna Król
Wielojęzyczność w WordPressie można rozumieć przynajmniej na dwa sposoby: język (w) panelu użytkownika (m.in. WP-Admin) oraz język samej strony, jaką widzi „zwykły czytelnik”. W przypadku gdy chodzi „tylko” o język panelu zarządzania (m.in. WP-Admin) wystarczy, że dla danego użytkownika wybrać język w jego profilu (jeśli brak tej opcji w profilu użytkownika, możliwe, że użytkownik nie ma uprawnień do zmiany, lub trzeba zaktualizować WP do nowszej wersji).
Jeśli chodzi o wielojęzyczność całej strony, to tutaj zdecydowanie najprościej skorzystać z jakiejś dedykowanej do tego wtyczki. Jakiej, to już zależy od budżetu, umiejętności i potrzeb.