Z urządzeniami Xiaomi mam do czynienia już od jakiegoś czasu – w domu mam telefon Xiaomi Mi 4i, na biurku leży powerbank o pojemności 10 000 mAh (NDY-02-AN), a w drodze do mnie jest łącznie 5 sztuk opasek Mi Band (4x Mi Band 2, 1x Mi Band 1S). Ale do tej pory każdorazowo produkty tej marki nabywałem zagranicą – AliExpress, Banggood, eBay, GearBest i Honorbuy.
Niedawno brat, a dziś kolega zdecydowali się również nabyć telefon marki Xiaomi (Redmi 3 Pro), z tym, że zdecydowali się na zakupy w jednym z krajowych sklepów zajmujących się lokalną (re)dystrybucją produktów Xiaomi.
Mnie za to zastanowił pewien zapis w regulaminie tego sklepu internetowego…
Spis treści w artykule
Xiaomi nie bezpośrednio od Xiaomi
Ceny jak ceny – może trochę wyższe niż w wymienionych sklepach/serwisach, ale dla niektórych rekompensuje to możliwość uzyskania faktury VAT, krótszy czas oczekiwania na przesyłkę (przynajmniej teoretycznie, bo np. Honorbuy niektóre telefony wysyła kurierem w ramach UE, i w 2-3 dni są u nas), czy wreszcie krajowa gwarancja – dla wielu rzecz najważniejsza, choć gdy przyjrzeć się szczegółom, to wygląda to co najmniej zastanawiająco.
Bohaterem tego wpisu jest serwis/sklep internetowy SklepXiaomi.pl, w którym można nabyć m.in. telefony Xiaomi, choć od razu warto zaznaczyć, że nie jest to oficjalny sklep Xiaomi:
Właścicielem serwisu internetowego sklepxiaomi.pl jest firma Norman Wieja, Ul. Słodka 20B, 43-382 Bielsko Biała. NIP 547-204-65-49
Jest to jeden z kilku działających na naszym rynku serwisów, który stara się wypełnić lukę, jaka wynika z dużego zainteresowania produktami tej firmy, a zarazem brakiem oficjalnej dystrybucji w Polsce:
Xiaomi Global dokonuje wszelkich starań aby przestrzegać wszelkich wymogów prawnych obowiązujących w danym kraju.
Zdarzają się sytuacje że czasowo część produktów nie jest dostępna w oficjalnej sieci sprzedaży Xiaomi. Stąd często Klienci zainteresowani zakupem trafiają do sprzedawców którzy oferują produkty Xiaomi w ramach własnej sieci sprzedaży. Nie oznacza to że produkty oferowane tam są niższej jakości jednak zwracamy uwagę na kilka elementów które pozwolą Państwu dokonać pewnego zakupu.
Gwarancja, w trakcie której wartość telefonu z(a)nika
Wg regulaminu sklepu, na wszystkie urządzenia – poza bateriami, na które gwarancja wynosi 6 miesięcy – wynosi 24 miesiące:
Na wszystkie telefony i urządzenia dostępne w naszym sklepie udzielamy 24 miesięcznej gwarancji w polskim serwisie natomiast na elementy takie jak np. baterie do telefonu gwarancja wynosi 6 miesięcy.
A gwarant – czyli właściciel sklepu – zobowiązuje się do naprawy usterki lub wymiany telefonu na nowy, co w przypadku aktualnie sprzedawanych telefonów wydaje się bardziej prawdopodobne:
W przypadku stwierdzenia uszkodzenia sprzętowego zakupionego przez nabywcę przedmiotu i pod warunkiem, że okres gwarancji nie upłynął, gwarant zobowiązuje się do naprawy wykrytej usterki, bądź też w przypadku braku możliwości usunięcia wady, wymiany przedmiotu na wolny od wad, w ciągu 30 dni roboczych od momentu dostarczenia wadliwego przedmiotu do siedziby Gwaranta.
Wartość amortyzacji użytkowej przedmiotu
Czytając dalej regulamin dochodzimy do fragmentu, w którym dowiadujemy się, że gdy gwarant nie będzie w stanie usunąć wady w wyznaczonym terminie, oraz gdy nie będzie możliwa wymiana telefony na nowy otrzymamy zwrot zapłaconej kwoty:
W przypadku nie usunięcia przez Gwaranta zgłoszonej wady w wyznaczonym terminie oraz braku możliwości wymiany towaru na wolny od wad. Kupującemu przysługiwać będzie prawo otrzymania zwrotu zapłaconej za przedmiot kwoty (z wyłączeniem kosztów spedycji)
Na razie wszystko wydaje się OK, ale:
Kupującemu przysługiwać będzie prawo otrzymania zwrotu zapłaconej za przedmiot kwoty (z wyłączeniem kosztów spedycji) pomniejszonej o wartość amortyzacji użytkowej przedmiotu, liczonej jako 1/12 wartości zakupionego przedmiotu w ciągu miesiąca kalendarzowego
Jeśli dobrze rozumiem ten fragment – na wszelki wypadek wysłałem też zapytanie do sklepu za pomocą formularza kontaktowego, ale mimo upływu 2 dni nie otrzymałem jeszcze odpowiedzi, bo „trwają prace konserwacyjne na stronie”, choć mi to bardzie wygląda na urlop – to za każdy miesiąc użytkowania telefonu w przypadku zwrotu zapłaconej kwoty (co wynika wprost z braku możliwości naprawy usterki i wymiany telefonu na nowy) tracimy 1/12 zapłaconej kwoty.
Nie trzeba kalkulatora by się zorientować, że jeśli telefon zapasuje się np. po 10 miesiącach to w przypadku braku możliwości naprawy usterki oraz wymiany telefonu na nowy otrzymamy tylko 2/12 zapłaconej kwoty.
Jeszcze „zabawniej” sytuacja wygląda np. w sytuacji, gdy telefon zepsuje się w 13. miesiącu – wtedy wystarczy, że sprzedawca powoła się na niemożliwość naprawy i wymiany na nowy byśmy nie otrzymali żadnego zwrotu, i zostali z niesprawnym telefonem.
Jeszcze byłbym w stanie zrozumieć (choć nadal uważałbym, że nie jest on korzystny dla kupującego) ten zapis w sytuacji gdyby sprzedawca oferował 12-miesięczną gwarancję – mija rok, 12/12 też…
A tak, po roku czasu zostaje nam teoretycznie jeszcze rok gwarancji, ale jeśli sprzedawca zdecyduje się nam zwrócić koszt zakupu urządzenia pomniejszony o 12/12 to otrzymamy nic – w takiej sytuacji mam wrażenie, że informacja o 24-miesięcznej gwarancji być może jest tylko pewnego rodzaju zabiegiem marketingowym, bo jaki sens próbować naprawiać lub wymieniać telefon, jak można bez kosztowo zapomnieć o sprawie?!?
Pamiętaj o rękojmi
Dlatego w takiej sytuacji w przypadku problemów z telefonem chyba zdecydowanie lepiej skorzystać z rękojmi niż gwarancji (o ile telefon nie był brany na firmę, bo wtedy jest trochę trudniej):
Sprzedawca odpowiada wobec konsumenta za sprzedany towar, jeżeli wada zostanie stwierdzona w okresie 2 lat od momentu jego wydania (wyjątek dotyczy nieruchomości, w przypadku których okres odpowiedzialności to 5 lat).
Terminu tego nie można skrócić, z wyjątkiem towarów używanych, przy których sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności maksymalnie do roku. O skróceniu terminu konsument powinien zostać poinformowany przed zawarciem umowy.
- Home Assistant 2024.11, czyli „sekcje” domyślnym widokiem z opcją migracji, WebRTC oraz wirtualna kamera - 1970-01-01
- Black Friday w ZUS, czyli jest jeszcze kilka dni, by złożyć wniosek RWS i skorzystać z wakacji składkowych płacąc ZUS za grudzień 2024 - 1970-01-01
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
To nawet nie jest gwarancja, ale „gwarancjo”-polisa
Po prostu w tym przypadku mamy do czynienia z amortyzacją środka trwałego, tylko by nie trzeba było zawracać głowy tym tematem księgowej, to amortyzacji dokonuje sprzedawca… ;-)
Ogólnie nie mówię, by nie kupować telefonu w tym sklepie/u tego sprzedawcy – wręcz przeciwnie, jak kolega po przeczytaniu wpisu się zawahał, to wytłumaczyłem mu, że fakturę PL będzie miał, ew. tylko gwarancja – w moim odczuciu – sprawia wrażenie dość teoretyczne, zwłaszcza jak weźmiesz telefon na firmę (jest trochę trudniej przy korzystaniu z rękojmi).
Nie do końca się zgodzę że wzięcie telefonu „na firmę” wyłącza rękojmie, wyłącza tylko jedno (choć bardzo wygodne) domniemanie: że jeżeli wada wystąpiła do roku od wydania rzeczy to istniała ona w momencie wydania. W tej sytuacji to na kupującym będzie ciążyć udowodnienie tego faktu, co może rzeczywiście być trudne….
Masz rację, i zgadzam się z Tobą – doprecyzowałem, że w takim przypadku nie tyle nie ma rękojmi, co jest (sporo) trudniej, bo właśnie ten brak domniemania, a więc konieczność udowodnienia dość mocno ogranicza możliwość skorzystania z rękojmi, choć oczywiście – tak jak napisałeś – jest to możliwe.
Na stronie sklepu internetowego są następujące dane:
Kontakt
Korespondencja:
Magazyn i biuro: ul. Ks. A. Wąchala 6C, 34-325 Łodygowice ok. Żywca (Pn.-Pt. 9.00 – 17.00)
Serwis: posiadamy własny serwis gwarancyjny w Rzeszowie
——————–
Bank:
MBank 70 1140 2004 0000 3302 7637 9504
——————–
e-mail:
[email protected]
[email protected]
Pewnie wszystko się zgadza, jednak NIE ADRES. W Łodygowicach pod wskazanym adresem jest uliczka, przy której rozciąga się łąka. ZAUFANIE DO SKLEPU SPADA WIĘC DO POZIOMU GRUNTU, na którym „stoi” magazyn i biuro tej firmy.