Dostałem prośbę o konsultacje w sprawie poczty e-mail w kilku domenach. Ale nie takiej zwykłem poczty, bo chodzi tylko o przekierowanie wiadomości z wirtualnych adresów w tych domenach, na istniejące adresy w innej domenie. Haczyk taki, że wszystko to bez wykorzystania serwera pocztowego (lub hostingu z obsługą pocztę e-mail), gdzie można by domeny zaparkować i ustawić klasyczne przekierowanie poczty. Do tego adresy przekierowujące są różne dla domen, a docelowe niekoniecznie im odpowiadają (np. kontak@domena1 niekoniecznie ma kierować na kontakt@domena2, a np. patryk@domena2). Na szczęście nie tylko nie jest to sytuacja beznadziejna, ale jak się wie, jakiego rozwiązania użyć, dość szybka i prosta do wdrożenia.

Przekierowanie poczty e-mail za pomocą Cloudflare Email Routing

Zwłaszcza że jest to rozwiązanie, z którego sam już od dłuższego czasu korzystam, bo nie dla każdej domeny potrzebuję skrzynkę. Czasem wystarczy możliwość zarządzania przekierowaniami na inne skrzynki. Kiedyś w tym celu korzystałem z serwera pocztowego, który oprócz obsługi zwykłych skrzynek, zarządzał przekierowaniami, nawet w przypadku domen, gdzie wszystkie adresy były aliasami, czyli kierowały na odpowiednie skrzynki w innych domenach.

Od jakiegoś czas w takich przypadkach (zero prawdziwych skrzynek w domenie, same przekierowania) korzystam z Cloudflare i ich usługi Email Routing, która właśnie do takich zadań idealnie się nadaje. Właściwie tylko do takich, bo – przynajmniej na razie – w Cloudflare obsługa poczty e-mail sprowadza się właśnie do obsługi przekierowań, na inne adresy. Tak więc to rozwiązanie ma sens tylko wtedy, gdy w danej domenie nie potrzebujemy faktycznej obsługi skrzynek, a tylko przekierowania (da się to wprawdzie obejść, ale…).

Konfiguracja DNSów

By móc skorzystać z obsługi przekierowania poczty e-mail, oczywiście domena musi być dodana do Cloudflare, może to być plan darmowy. W kolejnym kroku trzeba w DNSach domeny ustawić odpowiednie rekordy:

Jest to o tyle proste, że w panelu jest opcja automatycznego dodania odpowiednich rekordów do DNSów, tak, by przekierowania mogły działać, czyli by poczta wysyłana na adresy w danej domenie, trafiała na serwery Cloudflare.

Adresy docelowe

Kolejny niezbędny krok, to zdefiniowanie i autoryzacja docelowych adresów e-mail, czyli tych, na które będą przekazywane wiadomości e-mail.

Co istotne, są to adresy wspólne dla całego konta, czyli adres zdefiniowany i uwierzytelniony przy dowolnej domenie, będzie dostępny dla wszystkich innych domen.

Konfiguracja aliasów

Na koniec najważniejsze, czyli skonfigurowanie adresów poczty przychodzącej (aliasów), i wybraniu, na jaki ze zdefiniowanych wcześniej i uwierzytelnionych adresów dany alias ma przekierowywać (przekazywać) pocztę.

Możemy też wybrać akcję dla adresów (aliasów) niezdefiniowanych („catch-all”), czyli możemy takie wiadomości odrzucać, lub przekierowywać na wybrany adres.

Obsługa subdomen

Od czasu publikacji tego artykułu minęło kilka miesięcy, w tym czasie zmienił się nie tylko trochę panel zarządzania usługą przekierowania poczty, ale co ważniejsze – z końcem października 2023 pojawiło się wsparcie dla subdomen, którego na początku nie było.

Po dodaniu i aktywacji subdomeny w ustawieniach dotyczących przekierowania poczty e-mail, podczas tworzenia konkretnego przekierowania mamy do wyboru listę, na której poza domeną główną znajdziemy również dodane wcześniej subdomeny:

I choć pewnie w przypadku większości użytkowników ta zmiana nie ma większego znaczenia, to w wielu przypadkach jest to naprawdę ważna nowość. I nie dotyczy tylko dużych firm, gdzie często subdomena w adresie e-mail wskazuje konkretny oddział, bo sam skorzystałem z tej opcji już w przypadku kilku projektów. Zresztą lepiej mieć do dyspozycji opcję, której się (w danym momencie) nie potrzebuje, niż jej potrzebować, a jej nie mieć… ;-)

Działa to szybko i sprawnie

Z opcji tej korzystam naprawdę od dawna, od czasu, gdy była dostępna jeszcze na zapisy i mogę powiedzieć (napisać), że działa to naprawdę szybko i sprawnie. A do tego wdrożenie usługi dla kolejnych domen – gdy mamy już uwierzytelnione adresy docelowe – to dosłownie chwila.

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Patryk