Envato Elements - pobierasz co chcesz, ile chcesz

Pamiętam, że na początku mojej przygody z Google Tag Managerem miałem do niego dość sceptyczny stosunek – nie widziałem w nim nic, czego bym już wcześniej nie zaadoptował na swoich stronach „po swojemu”.

Od tego czasu jednak wiele się zmieniło – zarówno w moim podejściu do GTM, jak i w samym narzędziu, i aktualnie po Google Tag Manager sięgam często i chętnie, zwłaszcza w duecie z Google Analytics.

Dziś chciałbym Wam pokazać, jak za pomocą Google Tag Manager i Google Analytics śledzić kliknięcia w (hiper)linki na naszej stronie – zarówno te wewnętrzne, jak i odesłania zewnętrzne…

Google Tag Manager i Google Analytics

Nie będę tutaj rozpisywał się ani o Google Tag Manager, ani tym bardziej o Google Analytics – szkoda na to miejsca, zwłaszcza, że pewnie prędzej baterie w mojej klawiaturze by padły niż wyczerpałbym temat… ;-)

Nie będę też pokazywał jak zaimplementować/dodać na swojej stronie GTM i/lub GA – poradników na ten temat jest cała masa, a sama operacja polega tylko na wklejeniu wygenerowanego kodu w odpowiednie/wybrane miejsce na naszej stronie (a nawet wystarczy jeden kod – do GTM, bo za pomocą tej usługi możemy dodać do strony również kod GA).

Za to postaram się Wam pokazać jak za pomocą Google Tag Manager i Google Analytics w łatwy sposób można śledzić kliknięcia w linki na naszej stronie.

Wbudowane zmienne

Zanim zaczniecie analizować linki musicie aktywować kilka niezbędnych zmiennych, które są dostępne w GTM.

W tym celu przechodzicie do kontenera który jest zintegrowany z Waszą stroną i w sekcji „zmienne” wybieracie moduły/typy zmiennych z których będziecie korzystać.

U mnie np. na jednym z testowych kont wygląda to tak:

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking_built-in-variables

Zewnętrzne, wewnętrzne i inne

Wprawdzie Wy tego nie musicie rozdzielać, to ja na stronie WebInsider.pl linki (i kliknięcia w nie) dla lepszej analizy podzieliłem na 3 kategorie:

  • Linki wychodzące na zewnątrz
  • Linki wewnętrzne (np. między stronami)
  • Linki partnerskie (wydzielona grupa linków wewnętrznych)

Linków w ramach panelu administracyjnego (wp-admin/WordPress) nie śledzę, a wręcz je wykluczam z tych statystyk…

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking_all01

Linki wychodzące na zewnątrz

Pewnie sama nazwa wskazuje na to, że są to linki do innych stron, które czasem/często możecie spotkać w naszych wpisach/artykułach.

W panelu GTM przechodzimy do kontenera który jest wstawiony na naszej stronie i wybieramy „nowy tag”, a następnie Google Analytics i typ kodu – zalecam korzystać z kodu Universal Analitics, ale to zależy od tego jaki macie kod GA zaimplementowany na Waszej stronie (ale i tak zalecam zmianę na UA :-)).

Następnie w sekcji „skonfiguruj tag”:

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking01a

  • Identyfikator śledzenia – podajemy identyfikator Google Analytics danej strony (w sekcji „zmienne” można sobie ustawić sobie zmienną, dzięki czemu identyfikator będziemy mogli wybrać z listy)
  • Śledź typ: zdarzenie
  • Kategoria: Link wychodzący (lub dowolna inna nazwa)
  • Działanie: {{Click URL}}
  • Etykieta: {{Page URL}}

Klikamy „dalej” i w tym momencie przechodzimy do następnego kroku – ustawiamy wyzwalacz, czyli określamy warunki kiedy zdarzenie ma być zapisywane w statystykach.

Dla linków wychodzących będzie to „kliknij”, i w kolejnym kroku wybieramy już zdefiniowany „wyzwalacz” lub tworzymy nowy:

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking01b

  • Nazwa: Linki wychodzące
  • Wybierz zdarzenie: Kliknięcie
  • Skonfiguruj regułę -> Cele: Tylko linki
  • Włącz, gdy: Page URL | dopasowanie do wyrażenia regularnego | .*
  • Warunki uruchamiania -> Niektóre kliknięcia: Click URL | nie zawiera | webinsider.pl

Zapisujemy (zapisz tag) i to tyle…

Linki wewnętrzne (np. między stronami)

W przypadku analizy kliknięć w linki wewnętrzne (w ramach strony) w pierwszym kroku działamy właściwie identycznie, czyli wybieramy „new tag”, a następnie Google Analytics i typ kodu – Universal Analitics.

Następnie w sekcji „skonfiguruj tag”:

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking02a

  • Identyfikator śledzenia – podajemy identyfikator Google Analytics danej strony
  • Śledź typ: zdarzenie
  • Kategoria: Link wewnętrzny (lub dowolna inna nazwa)
  • Działanie: {{Click URL}}
  • Etykieta: {{Page URL}}

I tym razem klikamy „dalej” i tu – przy konfiguracji „wyzwalacza” – zaczyna się główna różnica.

Dla linków wewnętrznych typem zdarzenia ponownie będzie „kliknij”, i w kolejnym kroku wybieramy już zdefiniowany „wyzwalacz” lub tworzymy nowy:

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking02b

  • Nazwa: Wszystkie linki
  • Wybierz zdarzenie: Kliknięcie
  • Skonfiguruj regułę -> Cele: Tylko linki
  • Włącz, gdy: Page URL | dopasowanie do wyrażenia regularnego | .*
  • Warunki uruchamiania -> Wszystkie kliknięcia

Wprawdzie można by już na tym etapie próbować zawęzić typ linków do linków w ramach domeny, to z racji tego, że za chwilę będę wykluczał m.in. linki partnerskie, które są również linkami wewnętrznymi zostawiam(y) jak wyżej.

Teraz w sekcji „dowolna z tych reguł zablokuje tag” dodamy wykluczenia, czyli zdarzenia, które spowodują zablokowanie dodania zdarzenia do statystyk.

W moim przypadku będą to 3 typy zdarzeń:

Linki wychodzące zewnętrzne

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking02c

  • Nazwa: Bez wp-admin
  • Wybierz zdarzenie: Kliknięcie
  • Skonfiguruj regułę -> Cele: Tylko linki
  • Włącz, gdy: Page URL | dopasowanie do wyrażenia regularnego | /wp-admin/(.*)/
  • Warunki uruchamiania -> Click URL | zawiera | webinsider.pl/wp-admin

Linki wewnętrzne partnerskie

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking02d

  • Nazwa: Linki PP
  • Wybierz zdarzenie: Kliknięcie
  • Skonfiguruj regułę -> Cele: Tylko linki
  • Włącz, gdy: Page URL | dopasowanie do wyrażenia regularnego | *.
  • Warunki uruchamiania -> Click URL | zawiera | webinsider.pl/add/pp

Linki w ramach panelu administracyjnego WordPressa (WP-Admin)

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking02e

  • Nazwa: Linki wychodzące
  • Wybierz zdarzenie: Kliknięcie
  • Skonfiguruj regułę -> Cele: Tylko linki
  • Włącz, gdy: Page URL | dopasowanie do wyrażenia regularnego | .*
  • Warunki uruchamiania -> Click URL | nie zawiera | webinsider.pl

I tym sposobem kolejna grupa linków jest gotowa…

Linki partnerskie (wydzielona grupa linków wewnętrznych)

W moim przypadku linki partnerskie znajdują się w tej samej domenie co główny serwis, stąd na pierwszy rzut oka przypominają linki wewnętrzne, ale dla lepszej analizy postanowiłem wydzielić je do oddzielnej grupy – linki PP.

Ponownie zaczynam(y) od „new tag”, a następnie Google Analytics i typ kodu – Universal Analitics.

W sekcji „skonfiguruj tag” również bez większych zmian/różnic:

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking03a

  • Identyfikator śledzenia – podajemy identyfikator Google Analytics danej strony
  • Śledź typ: zdarzenie
  • Kategoria: Link PP (lub dowolna inna nazwa)
  • Działanie: {{Click URL}}
  • Etykieta: {{Page URL}}

Następnie klikamy „dalej” i tu – przy konfiguracji „wyzwalacza” – standardowo zaczynają się różnice, choć tym razem „poziom skomplikowania” przypomina pierwszy przykład, z linkami zewnętrznymi:

Dla linków partnerskich typem zdarzenia ponownie będzie „kliknij”, a w kolejnym kroku wybieramy:

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking03b

  • Nazwa: Linki PP
  • Wybierz zdarzenie: Kliknięcie
  • Skonfiguruj regułę -> Cele: Tylko linki
  • Włącz, gdy: Page URL | dopasowanie do wyrażenia regularnego | .*
  • Warunki uruchamiania -> Click URL | zawiera | webinsider.pl/add/pp

Na tym zakończyliście, pamiętajcie tylko by opublikować zmiany…

Pamiętajcie tylko by podane tu przykłady dostosować do własnych potrzeb, choćby zmieniając adresy stron… :-)

Działanie czy etykieta

W powyższych przykładach zawartość pól „działanie” i „etykieta” możecie zamienić miejscami zależnie od Waszych preferencji, mi akurat bardziej pasuje takie ustawienie – dzięki czemu w statystykach mam kolejność:

  • Typ linku (wewnętrzny/zewnętrzny/partnerski) -> strona docelowa -> strona z której nastąpiło wyjście/przejście

Jak zamienicie to będzie:

  • Typ linku (wewnętrzny/zewnętrzny/partnerski) -> strona z której nastąpiło wyjście/przejście -> strona docelowa

Zdarzenia w Google Analytics

Jeśli wszystko skonfigurowaliście prawidłowo (zarówno po stronie Google Tag Manager jak i na Waszej stronie) to w Google Analytics powinniście w raportach zauważyć nowe zdarzenia, związane z kliknięciami w linki na Waszej stronie:

  • Zachowanie > Zdarzenia > Ogółem

google-tag-manager_google-analytics_link-tracking_ga01

To oczywiście tylko niewielki fragment (skrawek) możliwości Google Tag Manager, nawet w kontekście tylko Google Analytics, więc mam nadzieję, że pobudziłem Waszą ciekawość co do tego narzędzia, i czekam ew. na Wasze propozycje wykorzystania tego duetu…

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Janusz i Janusz skorzystali z promocji dla czytelników WebInsider.pl i zapłacili 80% mniej za księgowość internetową wFirma
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Roztańczona Karolina skorzystała z promocji dla czytelników WebInsider.pl i zapłaciła 80% mniej za księgowość internetową wFirma