Wczoraj udało mi się dokończyć i opublikować (a przynajmniej takie były/są założenia) wpis dotyczący nadchodzących zmian związanych z wchodzącą w życie 25 grudnia ustawą o prawach konsumentów. Skupiłem się w nim głównie na zmianach dotyczących sklepów internetowych, ale zmiany dotyczą oczywiście również innych relacji na linii „sprzedawca – konsument”.

Dziś chciałbym skupić się na zmianach dotyczących niechcianych telefonów i wiadomości e-mail/SMS- będzie to niejako kontynuacja wczorajszego wpisu, i przy okazji mojej małej krucjaty przeciw SPAMowi/SPAMerom…

Artykuł 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne

Nowa ustawa o prawach konsumentów zmienia również artykuł 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne:

Art. 48.

W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243) w art. 172:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.”.

To co nas najbardziej interesuje w kontekście SPAMu to zapis:

Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

Z tego zapisu wynika, że zakazane będzie wysyłanie wszelkich reklam w formie elektronicznej (e-mail, SMS) czy połączenie telefonicznych realizowanych w celach marketingowych na które wcześniej nie wyraziliśmy zgody. Warto też przypomnieć, że zgoda ta nie może być domniemana lub dorozumiana (Art. 4 pkt.1 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Zmiana będzie dotyczyć zarówno osób fizycznych (w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą) jak i „osób prawnych”, czyli spółek prawa handlowego.

Jak dalej nie… to kijem go!

Na firmy/podmioty rozsyłające SPAM będzie mogła zostać nałożona kara, nawet do 3% rocznego przychodu – co mam nadzieję, w wielu przypadkach będzie skutecznym kijem.

Dodatkowo, przedsiębiorca już na początku będzie musiał podać swój zamiar, dane swoje i swojej firmy:

Art. 20. 1.

Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.

W przypadku niedopełnienia tych obowiązków przedsiębiorca naraża się na karę grzywny do 5000 zł, a w przypadku gdy zostanie to przez (prezesa) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznane za „naruszenie zbiorowych interesów konsumenta” może się to wiązać z karą administracyjną, nawet do 10 % obrotu rocznego.

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Janusz i Janusz skorzystali z promocji dla czytelników WebInsider.pl i zapłacili 80% mniej za księgowość internetową wFirma
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Księgowość internetowa wFirma 80% taniej dla czytelników WebInsider.pl