Wczoraj udało mi się dokończyć i opublikować (a przynajmniej takie były/są założenia) wpis dotyczący nadchodzących zmian związanych z wchodzącą w życie 25 grudnia ustawą o prawach konsumentów. Skupiłem się w nim głównie na zmianach dotyczących sklepów internetowych, ale zmiany dotyczą oczywiście również innych relacji na linii „sprzedawca – konsument”.

Dziś chciałbym skupić się na zmianach dotyczących niechcianych telefonów i wiadomości e-mail/SMS- będzie to niejako kontynuacja wczorajszego wpisu, i przy okazji mojej małej krucjaty przeciw SPAMowi/SPAMerom…

Artykuł 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne

Nowa ustawa o prawach konsumentów zmienia również artykuł 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne:

Art. 48.

W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243) w art. 172:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.”.

To co nas najbardziej interesuje w kontekście SPAMu to zapis:

Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

Z tego zapisu wynika, że zakazane będzie wysyłanie wszelkich reklam w formie elektronicznej (e-mail, SMS) czy połączenie telefonicznych realizowanych w celach marketingowych na które wcześniej nie wyraziliśmy zgody. Warto też przypomnieć, że zgoda ta nie może być domniemana lub dorozumiana (Art. 4 pkt.1 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną).

Zmiana będzie dotyczyć zarówno osób fizycznych (w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą) jak i „osób prawnych”, czyli spółek prawa handlowego.

Jak dalej nie… to kijem go!

Na firmy/podmioty rozsyłające SPAM będzie mogła zostać nałożona kara, nawet do 3% rocznego przychodu – co mam nadzieję, w wielu przypadkach będzie skutecznym kijem.

Dodatkowo, przedsiębiorca już na początku będzie musiał podać swój zamiar, dane swoje i swojej firmy:

Art. 20. 1.

Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.

W przypadku niedopełnienia tych obowiązków przedsiębiorca naraża się na karę grzywny do 5000 zł, a w przypadku gdy zostanie to przez (prezesa) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznane za „naruszenie zbiorowych interesów konsumenta” może się to wiązać z karą administracyjną, nawet do 10 % obrotu rocznego.

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Młody Szymon dzięki motywowi Divi od Elegant Themes zrobił stronę dla firmy ojca
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Monika ćwiczy przed kongresem ko..., ale dzięki motywowa Divi od Elegant Themes chyba nawet ona da radę...