Skoro Święta, to nie może zabraknąć prezentów. I najwidoczniej wie o tym również Virgin Mobile, bo właśnie dostałem od nich SMSa o tym, że ktoś nieuprawniony „za ich pośrednictwem” dostał w łapki moje dane…

Nieuprawniony dostęp do danych klientów Virgin Mobile

O skuteczności (jak i sensie) RODO można pewnie długo gadać, ale nie da się ukryć, że dzięki RODO firmy zaczęły bez zbędnej zwłoki informować o tym, że nastąpił nieuprawniony dostęp do danych osobowych. Przynajmniej te większe, bo maluszkom to najczęściej nadal wisi i powiewa.

I tak w ten świąteczny dzień przyszedł do mnie kolejny SMS. Tym razem od Virgin Mobile. Ale to nie jedyna różnica względem pozostałych. SMS nie zawiera życzeń, a informację o tym, że ktoś (potencjalnie) uzyskał dostęp do moich danych:

Virgin Mobile informuje, ze doszlo do nieuprawnionego dostepu do sytemow spolki i ujawnienia danych czesci klientow, w tym Pana/Pani imienia nazwiska, numeru PESEL lub numer dokumentu tozsamosci. Prosimy uwazac na proby wyludzenia danych. Podjelismy dzialania zabezpieczajace, wiecej informacji wkrotce.

Imię i nazwisko przeboleję, bo to sam często podaje… Bardziej martwi mnie PESEL czy numer dokumentu tożsamości. I oczywiście „doceniam” klasyczną radę w tego typu przypadkach, czyli „my daliśmy dupy, ty uważaj na wyłudzenia”… ;-P

Kilka godzin po SMSie na Facebooku pojawiła się bardziej szczegółowa informacja na temat incydentu:

Virgin Mobile Polska z przykrością informuje, iż w dniach 18-22.12.2019 roku doszło do ataku hackerskiego na jedną z aplikacji informatycznych naszej Spółki, która umożliwiała dostęp do danych rejestrowych.

W wyniku zamierzonego, umyślnego ataku, doszło do nieuprawnionego ujawnienia danych rejestrowych (zbieranych na podst. art. 60 b ustawy prawo telekomunikacyjne) tj. imienia, nazwiska, numeru PESEL lub numeru dokumentu potwierdzającego tożsamość części abonentów prepaid Spółki. Dotyczy to 12,5% rejestracji abonentów prepaid dokonanych przez Spółkę.

Atak hakerski nie dotyczy abonentów Virgin Mobile Polska korzystających z oferty abonamentowej, którzy nie dokonywali rejestracji prepaid.

Virgin Mobile Polska niezwłocznie po wykryciu ataku podjęła działania mające na celu zabezpieczenie danych abonentów przed dalszymi atakami, złożyła stosowne zawiadomienie do organu nadzoru zgodnie z RODO, złoży również zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa do organów ścigania. Spółka wzmocniła również procedury uniemożliwiające wykorzystanie danych abonentów, które zostały nielegalnie pozyskane (wprowadzenie dodatkowych/ponadstandardowych środków weryfikacji tożsamości), do składania dyspozycji dotyczących umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych z tymi abonentami.

Abonenci, których dane były celem ataku są informowani o zaistniałym incydencie.

Spółka podkreśla, iż opisany wyżej incydent jest wynikiem zaplanowanego i umyślnego ataku, oraz że atak dotyczy wyłącznie części abonentów naszej Spółki dokonujących rejestracji prepaid. Podkreślamy, że dane abonentów Spółki są bezpieczne, a Spółka podjęła wszystkie działania wymagane przez RODO. Atakujący nie uzyskał dostępu do baz ani infrastruktury Virgin Mobile Polska, a jedynie do części danych udostępnianych przez pojedynczą aplikację.

Z tego oświadczenia warto odnotować to, że wyciek dotyczy „tylko” części użytkowników ofert na kartę (PrePaid), oraz dotyczy osób, które otrzymały SMSa z informacją o nim, a więc niestety i mnie…

(!) Zgłoś błąd na stronie