Zaryzykuje, że chyba większość „bardziej świadomych właścicieli stron internetowych” korzysta z różnych statystyk na swojej stronie, by móc nie tylko kontrolować ilość „unikatowych odwiedzin”, ale również – a może przede wszystkim – by analizować popularność poszczególnych artykułów/treści, czy śledzić źródła odwiedzin na stronie.
Dziś chciałbym pokrótce zaprezentować, jak w prosty sposób można zadbać o takie statystyki na swojej stronie – i o ile w większości oprę się o WordPressa (w tym sklep internetowy WooCommerce), to niektóre z tych rozwiązań można wykorzystać również w przypadku stron nieopartych o ten system CMS.
Spis treści w artykule
Google Analytics, Piwik
Chyba 2 najpopularniejsze – a prawie na pewno wśród rozwiązań bezpłatnych – to statystyki prowadzone w ramach Google Analytics, lub za pośrednictwem usługi/oprogramowania Piwik:
- Google Analytics występuje jako usługa zewnętrzna, z której korzystamy wklejając odpowiedni kod (JavaScript) na swoją stronę. Do większości zastosowań wystarczy bezpłatna wersja, choć zainteresowani dodatkowymi rozwiązaniami znajdą ją również w wersji płatnej.
- Piwik może działać zarówno jako usługa zewnętrzna – podobnie jak Google Analytics – ale z racji tego, że w tym wariancie (Piwik Cloud/Pro/Enterprise) jest to usługa płatna, zapewne większość użytkowników korzysta z tej usługi w formie oprogramowania instalowanego na własnym serwerze, lub w ramach oferty firmy hostingowej.
Niezależnie od tego, czy zdecydujecie się na Google Analytics, Piwik, czy dowolne inne – w większości przypadków do ich poprawnego działania wystarczy wkleić odpowiedni kod do naszej strony, najlepiej tuż przed znacznikiem </body>.
Google Analytics, Piwik w WordPressie
W przypadku stron opartych o system WordPress do dyspozycji mamy wiele szablonów, czy to dedykowanych konkretnej usłudze statystyk, czy też uniwersalnych – pozwalających na dowolnego kodu w wybranym miejscu strony.
Kod statystyk w functions.php lub jako własna wtyczka
Ja chciałbym zaproponować Wam alternatywne rozwiązanie, opierając się na opublikowanym jakiś czas temu poradniku „wykonywanie własnego kodu w WordPressie na przykładzie pliku functions.php i własnej wtyczki”, w którym znajdziecie instrukcję jak w prosty sposób dodać własny kod do WordPressa.
W tym celu – korzystając z wybranej metody, czyli pliku functions.php lub własnej wtyczki – wystarczy dodać taki kod:
/* ----- STATYSTYKI ----- */
add_action( 'wp_footer', 'webinsider_wp_add_stats' );
function webinsider_wp_add_stats() {
?>
<!-- KOD STATYSTYK -->
[TU WSTAW KOD STATYSTYK]
<!-- /KOD STATYSTYK -->
<?php
}
/* ----- /STATYSTYKI ----- */
W powyższym kodzie dodajemy dodatkową akcję, która doda nam kod statystyk „w okolicach” kodu stopki WordPressa.
WordPress JetPack
Kolejnym sposobem – uznałbym, że nie tyle alternatywnym, co świetnie spisującym się jako uzupełnienie – są statystyki jakie oferuje nam JetPack (dodatek do WordPressa, statystyki to tylko mały fragment jego możliwości).
Po instalacji i aktywacji wtyczki wystarczy w jej ustawieniach aktywować opcję „WordPress.com Stats”, by odpowiedni skrypt zaczął automatycznie zliczać odwiedziny na naszej stronie:
I choć statystyki mogą teoretycznie działać niezależnie, to dla uzyskania pełni ich możliwości warto założyć konto na WordPress.com („WorPress.com” to usługa hostowanych stron opartych o system WordPress, a „WordPress.org” to strona domowa samego oprogramowania).
Cloudflare to nie tylko ochrona, ale również statystyki
Kolejnym sposobem na uzyskanie statystyk z którego czasem korzystam, to statystyki jakie oferuje nam usługa Cloudflare, zapewne większości z Was kojarzona jako sposób na podniesienie bezpieczeństwa swojej strony, czy – jak niedawno pisałem – sposób na darmową usługę DDNS ;-)
W przypadku statystyk w ramach usługi Cloudflare mamy zarówno statystyki wbudowane w usługę, choć czasem występują spore rozbieżności względem innych statystyk, co być może wynika z ich innego przeznaczenia:
Innym sposobem na uzyskanie statystyk naszej strony z pomocą Cloudflare jest skorzystanie z opcji „Apps” (Aplikacje), gdzie znajdziemy opcje dotyczące integracji – bezpośrednio po stronie Cloudflare – statystyk firm zewnętrznych (np. Google Analytics) z naszą stroną…
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01