Tworzysz platformę kursową i potrzebujesz pomocy?

Choć wszystko wskazuje na to, że niedawno przejęty (przygarnięty ;-)) klient na swojej platformie kursów internetowych zdecyduje się pożegnać z WP Idea i przejść najpewniej na Tutor LMS, to jeszcze przez pewien czas z WP Idea będziemy korzystać. I to nie tylko dlatego, że jeszcze przez jakieś dwa miesiące ważna jest roczna licencja na tę wtyczkę (aktualizacja i wsparcie), kupiona za ponad 3 000 zł przez poprzednich „magików”. A to oznacza, że pewnie jeszcze jakieś niespodzianki – jak choćby ta opisywana w tym artykule – przed nami.

Problem przy zakupie kilku kursów na styku WP Idea i WooCommerce

Choć wtyczka WP Idea nie przypadła mi do gustu, i to nie tylko ze względu na kosmiczną – i to nie tylko jak na krajowe warunki – cenę rocznego abonamentu (jeśli chcemy mieć aktualizacje, a chyba każdy rozsądny powinien chcieć, to płacić trzeba co roku), to nie jest to złe rozwiązanie. Zwłaszcza dla kogoś, kto niewiele się na kwestiach technicznych zna, a chce szybko postawić jakąś platformę sprzedaży kursów internetowych u siebie.

Paradoksalnie problem zaczyna się wtedy, gdy ktoś się zna, i/lub chce coś więcej, np. obok platformy kursowej prowadzić sklep internetowy. Bo chociaż WP Idea umożliwia sprzedaż również produktów niebędących kursami, to – moim zdaniem – widać, że taka opcja jest, bo jest, i raczej na dłuższą metę się nie sprawdzi.

Do tego WP Idea jest dość… hm… „zaborcza”, więc z doświadczenie – niewielkiego, ale jednak – wiem, że najlepiej gdy działa ona samodzielnie, na innej stronie niż np. sklep na WooCommerce (WordPress). Gdzie np. Tutor LMS sprawnie z WooCommerce współpracuje w ramach jednej strony. Co więcej, Tutor LMS wykorzystuje WooCommerce jako „pośrednika” przy kursach płatnych, co jest rozwiązaniem, które preferuje, bo pozwala nie tylko sklep i kursy trzymać na jednej stronie (mniejsza szansa, że użytkownicy/klienci będą zdezorientowani), ale też pozwala korzystać z dobrodziejstw WooCommerce, takich jak np. szeroka gama obsługiwanych wtyczek, tym również do krajowych szybkich płatności.

A skoro mamy stronę sklepu na WooCommerce, gdzie sprzedajemy różne produktu, to nawet posiadając platformę z kursami na WP Idea na innej stronie, może pojawić się pokusa, by zintegrować całość tak, by za pomocą sklepu można było również kupić kursy oferowane w ramach strony z WP Idea. Co nie jest nawet trudne, bo WP Idea odpowiednią opcję posiada, tak jak i wtyczkę do WooCommerce, która od strony sklepu będzie odpowiadać za taką integrację (przesłanie odpowiednich informacji do platformy kursowej).

Jednak przygód z tym mechanizmem w relatywnie krótkiej historii mojego kontaktu z WP Idea, zwłaszcza w wariancie integracji z WP Idea już kilka miałem, i ogólnie raczej warto/trzeba się na to przygotować.

Ostatnia niespodzianka, to sytuacja, w której ktoś w sklepie (WooCommerce) kupuje za jednym razem więcej niż jeden kurs (integracja z WP Idea na innej stronie). Wszystko działa niby prawidłowo, zamówienie jest realizowane, i przynajmniej po stronie sklepu wszystko wygląda prawidłowo:

Mamy kupione (za zero, bo z kuponem rabatowym) dwa produkty. Każdy z nich jest połączony z innym kursem na stronie, na której działa WP Idea, dzięki czemu klient sklepu od razu uzyskuje dostęp do kupionych kursów na drugiej stronie (platforma kursowa z WP Idea):

I teoretycznie wszystko działa prawidłowo, z tym że klient na stronie z kursami (WP Idea) ma przypisany tylko jeden z zakupionych kursów:

A to oznacza, że o ile nie mamy ustawionej w sklepie (WooCommerce) opcji pozwalające za jednym zamówieniem nabyć tylko jeden kurs, to mamy… problem, który możemy/musimy skorygować ręcznie, tak by użytkownik (klient) otrzymał dostęp do wszystkich kursów, które kupił.

Problem pewnie jeszcze dziś – lub jutro – koleżanka zgłosi do WP Idea, i jak tylko coś więcej będzie wiadomo, to pewnie artykuł zaktualizuję. Na razie tylko „sygnalizuję problem”, by ewentualnie inne osoby, które mają podobną konfigurację (sklep na WooCommerce sprzedaje kursy na WP Idea) zwróciły uwagę na to, czy i u nich nie występuje ten problem. Bo możliwe, że wina niekoniecznie jest po stronie WP Idea, a konkretnie ich wtyczki integrującej platformę kursową ze sklepem internetowym na WooCommerce, choć na razie, stawiam na to, że to jednak tutaj będzie źródło problemu…

(!) Zgłoś błąd na stronie | Lub postaw nam kawę :-)
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Kurs "WordPress: Pierwsze kroki" (na dobry początek)
Patryk
Kurs "WordPress: Pierwsze kroki" (na dobry początek)