Kurs "WordPress: Pierwsze kroki" (bezpłatna lekcja)

Większość klientów dla których przygotowywałem strony ma je albo na VPSach zarządzanych przeze mnie, albo – w przypadku mniej wymagających stron – na hostingach, które wybrałem, i wiem, że raczej nic mnie tam nie zaskoczy, a nawet jeśli, to ma wpływ na dalsze działania (zarządzam również tym kontem hostingowym).

A skoro napisałem, że większość, to łatwo wywnioskować, że zdarzają się tacy, którzy przygotowaną przeze mnie (przez nas) stronę trzymają na serwerach/hostingach zarządzanych przez innych, np. przez firmę która od dawna obsługuje ich infrastrukturę informatyczną.

I jak to czasem w takich przypadkach bywa – najprostsze sprawy potrafią sprawiać problemy…

WordPress: stały nagłówek od/from

Jeden z takich „tylko strona” klientów korzysta z konta (serwer/hosting) w Home.pl, gdzie oprócz strony mają pocztę, z której są chyba zadowolenie, więc nawet nie próbowałem sugerować jakiejkolwiek migracji – zwłaszcza że obsługą tego serwera zajmuje się zewnętrzna firma, która „od lat” wykonuje dla nich usługi informatyczne (poza przygotowanie strony internetowej).

Nie będę tutaj opisywał całej gamy problemów, problemików i utrudnień, jakie przy tego typu 3-stronnej współpracy mogą się pojawiać, napisze tylko tyle, że nie jest to moja ulubiona konfiguracja… ;-)

No na taki serwer/hosting została wgrana baza danych, oraz niezbędne pliki, tak by wcześniej przygotowana strona mogła zacząć działać zamiast istniejącej – starej – strony. Wszystko przebiegło raczej bez problemów (nawet mimo dość starej wersji PHP, która akurat na tym koncie jest aktywna/ustawiona), poza jednym szczegółem – nie dało się ze strony wysłać żadnej wiadomości e-mail.

Kilka szybkich testów wykazało, że w zastanej konfiguracji w polu nadawca nie może być adres w domenie, pod którą dostępna jest strona, a musi tam znajdować się adres typu:

[email protected]

Oczywiście można by to obejść korzystając z zewnętrznego serwera SMTP (zalecam/polecam), to w tym przypadku – z racji tego, że wiadomości mają przychodzić tylko do mnie (powiadomienia administracyjne), oraz do firmy (formularz kontaktowy), a zarazem nie mając pewności co do ingerencji osób postronnych w dane autoryzacyjne – postanowiłem zostawić jak jest, czyli wysyłanie wiadomości przez serwer/hosting, na którym stoi strona.

Jedyne co w takiej sytuacji należało zrobić, to upewnić się, że każda wiadomość w polu „od” będzie miała wpisany wymagany adres e-mail, w czym pomogło mi kilka linijek kodu w functions.php:

function webinsider_add_email_headers( $params ) {
    $params['headers'] = $params['headers'] . "From: [email protected]";
    return $params;
}
add_filter( 'wp_mail', 'webinsider_add_email_headers' );

Wprawdzie mógłbym podobny efekt uzyskać stosując jakąś dedykowaną wtyczkę do konfiguracji SMTP w WordPressie (lub własny kod), ale wymagałoby to prawdopodobnie wymiany co najmniej kilku wiadomości z drugą firmą IT, a po kilku pierwszych nie mam pewności, czy na pewno wiedzieliby jak do tematu się zabrać – raczej chłopaki od infrastruktury komputerowej, telekomunikacyjnej, centralek itp., niż serwerów czy stron internetowych, czy choćby konfiguracji konta FTP dla mnie… ;-)

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Tworzysz stronę internetową i potrzebujesz pomocy?
Patryk
Kurs "WordPress: Pierwsze kroki" (na dobry początek)