Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!

O wysyłaniu wiadomości e-mail z WordPressa już pisałem, tak samo, na temat wysyłania ogólnie, czy to bezpośrednio z serwera (MSMTP), czy z dowolnej strony w PHP (PHPMailer). Ale w ostatnich dniach mam sporo wejść z wyszukiwarek na hasła typu „WordPress wysyłanie e-maili”, czy „motyw Divi wysyłanie e-maili”. Dlatego pomyślałem, że stworzę kolejny artykuł, w którym postaram się całościowo przedstawić to zagadnienie.

Wysyłanie wiadomości e-mail z WordPressa

Sytuacje, gdy przydaje się obsługa wychodzących wiadomości e-mail (wysyłanie), w np. WordPressie jest sporo. Wiadomości z formularza kontaktowego, powiadomienia o nowych komentarzach (zarówno autora artykułu, jak i innych komentujących), newsletter (jeśli wysyłany bezpośrednio z WordPressa), czy informacje o różnych zdarzeniach (aktualizacje, rejestracja użytkownika, błąd jakiejś usługi, np. do kopii zapasowych).

A to tylko początek, bo na WordPressie możemy mieć sklep internetowy (np. WooCommerce czy Easy Digital Downloads), system sprzedaży kursów i szkoleń, a nawet system obsługi klienta (CRM). W każdym z tych przypadków sprawne wysyłanie wiadomości e-mail może być kluczowe dla działania biznesu.

Oczywiście można spróbować się oprzeć o standardowe mechanizmy wysyłania wiadomości e-mail działające np. na hostingu współdzielonym. Ale nie dość, że często takie wiadomości mogą być wysyłane z dziwnych adresów (np.w  Home.pl jako adres, z którego wychodzą wiadomości, musi być ustawiony potworek z nazwą serwera), co nie tylko nie wygląda dobrze, ale może też rodzić problemy z dostarczalnością takich wiadomości.

W przypadku serwera VPS lub serwera dedykowanego mamy trochę lepszą sytuację, bo możemy bezpośrednio w systemie ustawić wysyłanie poczty, choćby za pomocą programu MSMTP. Ale np. o ile do wysyłki powiadomień systemowych możemy użyć właściwie dowolnego konta pocztowego (nawet na naszym własnym serwerze pocztowym, z naszej domeny), to w sytuacji, gdy takich wiadomości będziemy wysyłać więcej (np. sklep internetowy), to i tak warto pomyśleć o jakimś dodatkowym rozwiązaniu.

Niezależnie, czy ostatecznie zdecydujemy się na wysyłanie w WordPressa wiadomości za pośrednictwem konta e-mail (blog, strona firmowa), czy dedykowanej usługi SMTP (sklep internetowy, platformy kursowe, bardziej rozbudowane serwisy informacyjne), to warto ustawić to w samym WordPressie (wtyczka, lub odrobina kodu).

Ustawienia w formularzu kontaktowym

Gdy już od strony technicznej nasz WordPress jest gotowy do wysyłania wiadomości, to pozostaje jeszcze… odpowiednio ustawić formularz kontaktowy na stronie. Wiem, że może się wydawać to wręcz błahe i oczywiste, ale już kilka razy „naprawiałem wysyłanie wiadomości ze strony” (np. z formularza kontaktowego), gdzie nie tylko nie było ustawione nic od strony technicznej (ale jak już pisałem, na hostingu często nie jest to aż tak dużym problemem), co moduł formularza kontaktowego nie miał ustawionego adresu e-mail, na który ma wysyłać wiadomości…

Divi/Divi Builder: Contact Form (Module) Settings

Zacznę od modułu formularza kontaktowego w motywie Divi od Elegant Themes, bo ostatnio najczęściej właśnie z tym motywem pracuje. Zresztą też ostatnia osoba, która się do mnie zgłosiła, z tego motywu korzystała, i… właśnie nie miała ustawionego adresu e-mail, na który mają być dostarczane wiadomości.

Dlatego należy pamiętać, by w ustawieniach tego modułu podać docelowy adres e-mail. Tak to wygląda w klasycznym edytorze Divi (Divi Builder):

A tak w jego nowszej odsłonie:

W obu przypadkach, po wejściu do ustawień modułu, należy w głównej zakładce (content) przejść do sekcji „email”, i tam ustawić docelowy adres e-mail, oraz ew. format wiadomości.

Wtyczka Contact Form 7

Kolejnym popularnym narzędziem do tworzenia formularzy (nie tylko) kontaktowych jest wtyczka Contact Form 7. I to, pomimo tego, że jej obsługa (tworzenie formularzy) na początku może odstraszać.

W przypadku tej wtyczki w ustawieniach formularza również należy podać m.in. adres docelowy (zakładka „email”):

I taka uwaga, bo wiem, że często kusi, by adres e-mail podawany w formularzu wstawiać jako nadawcę wiadomości. Lepiej tego nie robić, i ten adres wstawić w dodatkowych nagłówkach jako „reply-to”. W innym przypadku nasze wiadomości mogą być traktowane jako SPAM (podszywanie się pod adres).

Wtyczka Ninja Forms

Kolejną dość popularna wtyczka to Ninja Forms, z której sam na Webinsider.pl jeszcze do niedawna korzystałem. Tutaj podobnie jak w przypadku wtyczki CF7 (i większości innych tego typu wtyczek) w ustawieniach formularza należy podać m.in. adres docelowy (w zakładce „wiadomości e-mail i działania”):

Oczywiście nie wyczerpałem tutaj nie tylko wszystkich możliwych ustawień, na które warto zwrócił uwagę, a tym bardziej nie przedstawiłem wszystkich wtyczek czy motywów. Ale też nie taki był mój cel. Chciałem w jednym miejscu zebrać podstawowe informacje na temat wysyłania wiadomości e-mail z WordPressa, wraz z linkami do poszczególnych artykułów, w których znajdziecie dodatkowe informacje…

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.

Patryk

CEO Webinsider.pl, a do tego CTO, CIO, CFO, CMO, CSO, COO i CRO ;-)
Pasjonat nowych technologii - od sprzętu po oprogramowanie, od serwerów po smartfony i rozwiązania IoT. Potencjalnie kiepski bloger, bo nie robi zdjęć "talerza" zanim zacznie jeść.

Dumny przyjaciel swoich psów :-)
Envato Elements - pobieraj co chcesz, ile chcesz
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!