Z Profilu Zaufanego ePUAP korzystam chyba od samego początku jego istnienia – z samej platformy ePUAP mniej (choć może to się zmieni, bo w końcu zaczęło coś tam się dziać), ale Profilem Zaufanym całkiem wygodnie autoryzuje się zmiany w CEIDG czy ZUS PUE. Dziś otrzymałem wiadomość, że za kilka dni platforma definitywnie żegna się z kodami jednorazowymi przesyłanymi za pośrednictwem poczty e-mail – dostępna będzie tylko (dodatkowa) autoryzacja za pomocą SMSów.
Spis treści w artykule
Profil Zaufany ePUAP i hasła jednorazowe
Na samym początku jedyną dostępną metodą dodatkowej autoryzacji (autoryzacja dwuskładnikowa) był adres e-mail, na który w odpowiednim momencie przychodził dodatkowy kod jednorazowy, za pomocą którego autoryzowaliśmy skorzystanie z Profilu Zaufanego.
Jakiś czas temu pojawiły się kody jednorazowe wysyłane za pośrednictwem wiadomości SMS, które zastąpiły kody wysyłane na e-mail. Przynajmniej u nowych użytkowników usługi. U mnie, jako weterana Profilu Zaufanego nastąpiło rozdzielenie kodów – podczas logowania podawałem kod SMS, podczas autoryzacji operacji kod z wiadomości e-mail.
Oczywiście mogłem zmienić ustawiania tak, by wszystkie kody przychodziły w formie SMSa, ale uznałem, że takie podwójne dwuskładnikowe uwierzytelnienie to całkiem dobre rozwiązanie, gdyż w jakiś tam sposób dodatkowo dywersyfikuje zabezpieczenia – konieczność skorzystania z kodów jednorazowych przesyłanych 2 niezależnymi kanałami.
Wyłączenie autoryzacji przy użyciu poczty elektronicznej
Wczoraj jednak otrzymałem wiadomość, że od 7 kwietnia kody jednorazowe będą wysyłane tylko pośrednictwem wiadomości SMS:
Szanowny Użytkowniku Profilu Zaufanego ePUAP,
Jeśli używasz konta email do odbierania haseł jednorazowych profilu zaufanego pamiętaj, że jest to możliwe tylko do 7 kwietnia 2017 r.
Następnego dnia funkcja zostanie wyłączona. Dalsze korzystanie z profilu będzie możliwe tylko za pomocą haseł przesyłanych za pomocą SMS. Dotyczy to wszystkich użytkowników – osób fizycznych oraz pracowników administracji publicznej wykorzystujących profil do celów służbowych.
No cóż, zmiana wydaje się logiczna (jedna infrastruktura kodów), i zarazem nieunikniona jeśli po 7 kwietnia chcecie dalej korzystać z Profilu Zaufanego bez konieczności ponownej wizyty w punkcie potwierdzającym Profil Zaufany ePUAP:
Jeśli nie uda Ci się podać numeru telefonu dla haseł jednorazowych SMS od 8 kwietnia 2017 r. Twój Profil Zaufany nie zniknie, ale będziesz musiał udać się do punktu potwierdzającego Profil Zaufany ePUAP, by móc z niego normalnie korzystać. Pamiętaj, że nadal będziesz mógł korzystać z profilu zaufanego za pośrednictwem bankowości elektronicznej.
Na szczęście procedura migracji z poczty e-mail na SMSy jest wręcz banalna – wystarczy zalogować się do swojego konta w serwisie pz.gov.pl i z bocznego menu wybrać „mój profil zaufany”, a następnie „przedłuż ważność”.
- Home Assistant 2024.11, czyli „sekcje” domyślnym widokiem z opcją migracji, WebRTC oraz wirtualna kamera - 1970-01-01
- Black Friday w ZUS, czyli jest jeszcze kilka dni, by złożyć wniosek RWS i skorzystać z wakacji składkowych płacąc ZUS za grudzień 2024 - 1970-01-01
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
Księgowość założyła mi konto. Ja byłe tylko w zus-ie celem autoryzacji. Po rezygnacji z usług księgowości dostałem login i hasło. Zmieniłem hasło, adres mailowy i numer telefonu, lecz numeru telefonu do autoryzacji nie udało mi się zmienić. Wciąż nie mogę dostać żadnego sms-a celem autoryzacji podpisu. Wszystkie informacje zmiany autoryzacji dostępne w internecie dotyczą zmiany z maila na sms w 2015 roku gdzie obowiązywała inna szata graficzna i inna mapa strony.
?? Jak zmienić numer telefonu do autoryzacji ??
Numer telefonu możesz zmienić w edycji swojego konta/profilu: https://pz.gov.pl/dt/pages/accountEdit (oczywiście, jeśli masz możliwość zalogowania się).
W tym miejscu mam zmieniony i jest to mój numer telefonu.
Jednak gdy wchodzę na https://pz.gov.pl/pz/pages/trustedProfileDetails pokazuje mi w miejscu: Parametr autoryzacji zły numer telefonu i adres mailowy też tylko w tym miejscu jest zły i nie mogę go zmienić.
Niestety nie pomogę, i chyba najlepiej będzie, jak skontaktujesz się bezpośrednio z dostawcą usługi…