Dziś rano przywitała mnie „miła niespodzianka” na telefonie – musiałem dokonać ponownego logowania dla wszystkich konto Google jakie mam skonfigurowane w telefonie. W tym czasie dostałem też pierwsze zapytania od znajomych, których tez spotkała taka „niespodzianka” z pytaniem, czy jest to powód do zmartwień/obaw…

Moje wszystkie konta Google wymagają działania

Nie wiem czy jest to powód do zmartwień, ale przyznam, że w mojej kilkuletniej przygodzie z Androidem pierwszy raz spotkała mnie taka sytuacja, że doszło do jednoczesnego wylogowania ze wszystkich kont Google w telefonie, zwłaszcza w sytuacji, gdy nic nie „kombinowałem” z telefonem:

Na szczęście sam proces ponownego uwierzytelnienia przebiegł dość sprawnie, choć oczywiście musiałem posiłkować się kodami jednorazowymi, bo jak każdy rozsądny użytkownik komputera/internetu mam aktywne dwuskładnikowe uwierzytelnienie/logowanie wszędzie, gdzie jest to możliwe…

Na razie „problem” ten pojawił się tylko na moim telefonie, choć słyszałem, że u niektórych wylogowanie nastąpiło również ze stron/przeglądarek internetowych.

Ekipa Google uspakaja

Postanowiłem też sprawdzić czy „w internetach” coś na ten temat wiadomo może i tak trafiłem m.in. na dwie „uspakajające informacje”, na Gmail Help Forum:

Account Action Required notifications and unexpected sign out issues
autor: Crystal Cee 03:02

We’ve gotten reports about some users being signed out of their accounts unexpectedly. We’re investigating, but not to worry: there is no indication that this is connected to any phishing or account security threats.

Please try to sign-in again at accounts.google.com and if you cannot remember your password, please use this link (g.co/recover) to recover your password. If you use 2-Step Verification, there may have been a delay in receiving your SMS code. Please try again or use backup codes.

I na Google Play Help Forum:

Account Action Required notifications and unexpected sign out issues
autor: Amanda – Community Manager 01:52
Dodaj odpowiedź
Hi everyone,

We’ve gotten reports about some users being signed out of their accounts, unexpectedly. We’re investigating, but not to worry: there is no indication that this is connected to any phishing or account security threats. Please try to sign-in again at accounts.google.com and if you cannot remember your password, please use this link (g.co/recover) to recover your password.

Nie wiem czy Was to uspakaja – ja na razie panikować nie zamierzam, choć zastanawiam się, czy ma to jakiś związek z podatnością w CloudFlare, o której od kilku godzin/dni głośno, a którą wykryła osoba z… Google (Google Project Zero).

Autoryzacja nieautoryzowanym telefonem

Wprawdzie cały proces przebieg sprawnie, to nie obyło się bez „zabawnego elementu” – na jednym z kont mam włączoną autoryzację dostępu do konta za pomocą potwierdzenia na autoryzowanym telefonie, że to właśnie ja loguję się z innego urządzenia. Całość działa zazwyczaj sprawnie, a dzięki tego typu autoryzacji nie muszę wpisywać dodatkowo kodów jednorazowych, które oczywiście są cały czas aktywne dla tego konta, jako dodatkowa metoda autoryzacji.

Tym razem prawie też zadziałało, bo logując się do swojego konta na telefonie z którego nastąpiło wylogowanie dostałem zapytanie na tym telefonie o… potwierdzenie, że to ja się właśnie loguje:

Oczywiście nie miało prawa to zadziałać, ale wprowadziło to przynajmniej odrobinę radości w ciągu ponownych autoryzacji kolejnych kont Google na telefonie…

(!) Zgłoś błąd na stronie