W ostatnim czasie ekipa z Cloudflare nie próżnuje, i właściwie co kilka dni pojawia się jakaś nowość. Powiedzmy, że jest tego na tyle dużo, że nie jestem w stanie opisywać każdej nowości, bo jednak jakieś życie poza pisaniem na Webisnider.pl mam (ale myślę nad jakąś zbiorczą aktualizacją podstawowego artykułu na temat Cloudflare, tak by zebrać tam wszystkie nowości/zmiany). Wśród tych nowości/zmian są takie, gdzie od razu wiem, że nie ma co czekać „aż może kiedyś”, tylko warto od razu poświęcić czas i przygotować artykuł. Tak właśnie jest w przypadku tu opisywanej zmiany. A właściwie zmian…
Spis treści w artykule
Monitorowanie działania stron i usług z Cloudflare
W tym tygodniu w ramach usługi Cloudflare pojawiła się możliwość monitorowania dostępności stron i usług, oraz zdefiniowanie powiadomień w sytuacji, gdy niedostępność (np. strony WWW) wystąpi. I choć nie jest ta zmiana, na której myśl serce bije szybciej, ale rodzi się u mnie pytanie: dlaczego dopiero teraz?
Usługa monitorowania dostępności i powiadomień dostępna jest w dwóch wariantach – globalny monitoring pasywny, dostępny dla każdego, oraz monitoring aktywny, dostępny w płatnych planach (dla domen w płatnych planach).
Cloudflare Passive Origin Monitoring (Passive Health Checks)
Zacznę od wariantu pasywnego, który dostępny jest bezpłatnie dla wszystkich użytkowników. Pasywność tego monitoringu polega na tym, że Cloudflare nie sprawdza dostępności naszych usług/stron w zdefiniowanych interwałach (czasu), a reaguje – czyli wysyła powiadomienie na zdefiniowane adres e-mail – dopiero w momencie, gdy komunikat braku dostępności strony zostanie wyświetlony użytkownikowi, który chciał wejść na stronę.
Z tego co zauważyłem, to odpowiedni alert jest domyślnie ustawiony i aktywowany (na adres e-mail skojarzony z kontem). Można go zmodyfikować lub dodać nowe, choć… nie bardzo wiem, po co dodawać nowe, bo – przynajmniej na razie – jedyne co można by między tymi alertami spersonalizować to adres e-mail, na który mają przychodzić powiadomienia:
Zwłaszcza że bez problemu można przypisać więcej niż jeden adres e-mail do alertu. Być może to zapowiedź tego, że w przyszłości również w opcji globalnej (dla wszystkich domen na koncie) i bezpłatnej pojawią się dodatkowe opcje.
Tak, jest to – zwłaszcza w obecnej wersji – usługa dość uboga, ale z doświadczenia wiem, że w wielu przypadkach to wystarczy. A jak ktoś potrzebuje alertów aktywnych, i nie chce przechodzić na płatny plan w Cloudflare, to zawsze zostają usługi typu Uptime Robot, z której zresztą też korzystam.
Cloudflare Standalone Health Checks
W przypadku domen korzystających z płatnych planów (Pro, Business, Enterprise) można skonfigurować również aktywne monitorowanie, które co określony czas, będzie sprawdzać, czy nasza strona bądź usługa działa prawidłowo.
Nie wiem jak w innych planach, ale w planie Business mogę aktywować 50 różnych monitorów (czyli tyle, ile w bezpłatnym planie Uptime Robot). I w tym przypadku możliwości konfiguracji poszczególnych monitorów są dużo większe:
Warto chyba zwrócić uwagę na to, że w ramach konfiguracji możemy podać dowolny punkt monitorowania (origin), więc nic – przynajmniej na razie – nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać Cloudflare do monitorowania nie tylko stron/domen działających w ramach bezpłatnego planu, ale i takich, które w ogóle nie mają związku z Cloudflare. Co oczywiście przetestowałem… ;-)
Gdy wystąpi błąd, dostaniemy powiadomienie (zresztą tak jak w przypadku monitoringu pasywnego):
I kolejny, gdy usługa zacznie działać:
Ale różnica między wersją darmową/pasywną jest taka, że oprócz powiadomień na e-mail (w większości przypadków wystarczy), mamy też statystyki:
Cloudflare Health Check Analytics
W statystykach możemy przejrzeć archiwalne dane dotyczące dostępności (i niedostępności) monitorowanych stron i usług („unhealthy” na poniższym zrzucie to tylko testy, czy monitorowanie działa poprawnie ;-)):
Możemy też raport dość swobodnie filtrować, co przyda się zwłaszcza w przypadku większej liczby monitorowanych stron/usług:
Możemy filtrować (i wykluczać) m.in. na podstawie statusu, rejonu serwera monitorującego, kodu odpowiedzi, rodzaju błędu, adresu IP, zmian statusu czy też nazwy monitora.
Cloudflare Zero-Downtime Failover
Kolejną nowością w płatnych planach (Pro, Business, Enterprise), która jest wprost powiązana z powyższymi, jest Zero-Downtime Failover, czyli taki load calancer działający nawet bez Load Balancera w Cloudflare (mają taką usługę).
Polega to na tym, że w przypadku gdy dla danego adresu (domena lub subdomena) mamy zdefiniowane więcej niż jeden rekord A/AAA, to gdy zapytanie do źródłowego serwera zakończy się błędem, to zostanie ono automatycznie przesłane do kolejnego serwera, by to obsłużył to zapytanie. Opcja ciekawa, może nie zastąpi prawdziwego load balancera, ale w wielu przypadkach będzie „wystarczająca”.
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01