Są takie momenty/tematy, które sprawiają, że ciężko o nich nie wspomnieć, nie napisać. Fajnie, jak ma to związek z czymś pozytywnym – niestety, czasem tak nie jest. I tak będzie niestety i tym razem… Już po pierwszych komentarzach „w internetach” widać, że ktoś nie odrobił lekcji dotyczących PR, jak i komunikacji z użytkownikami, i robi wiele by dotychczasowi użytkownicy/klienci mogli poczuć się oszukani.

LS Droid (Cerberus) świętuje 100 000 użytkowników

W 2012 roku rynek smarfonów był w zdecydowanie innym miejscu, innej sytuacji niż teraz. Wtedy też firma LS Droid z okazji uzyskania 100 000 użytkowników swojej aplikacji/usługi Cerberus zaoferowała nowym użytkownikom bezpłatną licencję – wystarczyło podać adres e-mail w odpowiednim formularzu:

ls-droid_cerberus_100k-promo_google-plus

Celebrate 100,000 Cerberus users!

Enter your Cerberus username and email address to get a free license. Promotion ends at 23:59:59 GMT, February 29 2012. Email address is required, so we can contact you if there are any problems activ…

Oczywiście branżowe serwisy natychmiast podchwyciły temat, np. AndroidPolice:

The app is always free to download and comes with a 1 week free trial, but a lifetime license is normally $4. I say normally because, as you have likely deduced from the title, the developer is offering free lifetime licenses in celebration of hitting 100,000 users.

Choć patrząc na powtarzalność treści w różnych miejscach, możliwe, że było to coś w rodzaju „autopromocyjnej informacji prasowej”.

LS Droid (Cerberus) wyłącza promocyjne licencje

Od tego czasu minęły 3 lata ze sporym haczykiem, i raptem do użytkowników zaczęły napływać takie wiadomości:

Your Cerberus license is expiring in a week. If you received it in a „free licenses” promotion, we are sorry but we could not make those licenses last for a lifetime. We hope Cerberus helped you recover a lost or stolen device during these years, and that you will consider buying a license.

Zero wyjaśnień… Zarówno w wiadomości, jak i na portalach społecznościowych, na których znajdują się konta Cerberusa – może dlatego, że ogólnie jakoś cicho/pusto tam:

  • Ostatni wpis w serwisie Facebook: 31 marca 2015
  • Ostatni wpis w serwisie Google+: 31 marca 2015
  • Ostatni wpis w serwisie Twitter: 26 lipca 2015

Twitter zdecydowanie wygrywa, ale „dodatkowe” 2 (słownie: dwa) wpisy to „informacje o stanie działania usługi”:

26 07 2015:

The service will be down for a couple of hours, starting at midnight GMT, about 2 hours 20 min. from now. We apologize for the inconvenience

22 06 2015:

Starting at 10PM GMT (1h45m from now) our servers will be down for some hours, due to scheduled maintenance. Try not to lose your devices

Lifetime != lifetime

W momencie gdy dotarły do mnie pierwsze informacje związane z wyłączaniem bezpłatnych licencji, postanowiłem poszukać licencji usługi, zarówno w wersji promocyjnej jak i „normalnie płatnej”.

Łatwo nie jest, bo nie znalazłem żadnej strony „sprzedażowo-informacyjnej”, poza Google Play, forum pomocy i wspomnianymi „profilami widmo” w serwisach społecznościowych.

Ale wszędzie gdzie już trafiłem na jakiekolwiek informacje o licencjach – niezależnie czy promocyjnych, czy płatnych, tam też znalazłem zwrot „lifetime”, oraz że w standardzie jest to licencja na 5 urządzeń – gdy chcemy więcej, to trzeba dopłacić (zrozumiałe).

Najwidoczniej w LS Droid różnie rozumieją zwrot „dożywotnią licencję”, zależnie od tego, czy ich użytkownik/klient uzyskał ją w ramach promocji, czy też kupił. Dożywotnia w ramach promocji to 3 lata z haczykiem, a dożywotnia w wersji płatnej ma być faktycznie dożywotnia – przynajmniej na razie, bo patrząc na to „zamieszanie” nie byłbym pewny, że i tu nie będzie za jakiś czas jakieś „niespodzianki”.

Zaufanie, rzecz święta

Nie będę ukrywał, że właśnie firma stojąca za usługą Cerberus straciła moje zaufanie, a w przypadku tego typu usług, gdzie podmiot zewnętrzny dostaje dostęp do naszego urządzenia, na którym mamy prywatne dane – zaufanie to podstawa.

Nawet ciężko mi teraz zliczyć, ilu osobą poleciłem Cerberusa, na szczęście nie będę musiał świecić przed nimi oczami, bo ich płatne licencje dożywotnie mają dalej być dożywotnie – przynajmniej na razie…

Zabraliśmy, ale możesz kupić nową licencję

W świetle tego wszystkiego tym śmieszniejsze wydają mi się zachęty do zakupu nowej licencji – nie wiem jak inni użytkownicy „dożywotnich 3-letnich licencji promocyjnych”, ale skoro straciłem do Was zaufanie, to tym bardziej nie skorzystam z tej możliwości…

Teraz „wyłączacie” licencje, bo np. taki macie kaprys… Następnym razem może się okazać, że dożywotnia i już płatna licencja to tak naprawdę np. 5 lat, i/lub z 5 urządzeń zrobi się 3, a później 1…

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Patryk