Można chyba śmiało napisać, że różnej maści oszustwa polegające na wyłudzeniu pieniędzy za pomocą SMSów o podwyższonej opłacie (Premium SMS) opanowały internet, zwłaszcza media społecznościowe, gdzie mogły rozwinąć skrzydła, dzięki łatwemu i szerokiemu dostępowi do… hm… mniej… doświadczonych użytkowników (eufemizm ;-)).

I tym sposobem mamy setki (tysięcy) lipnych stron z konkursami (wygrałeś iPhone), różnymi „wymyślnymi usługami” (zlokalizuj telefon dziewczyny/chłopaka, przeczytaj jej/jego SMSy), po… właściwie cokolwiek, i tak zawsze znajdzie się ktoś, kto się nabierze.

Walczyć z tym jest dość trudno, bo z uświadamianiem mam wrażenie, idzie jak po grudzie (chyba nie ma tygodnia, bym nie dostał przynajmniej kilku zapytań o to, gdzie moja nagroda itp., tylko dlatego, ze opisuje tego typu przekręty, by… ludzie się nie nabierali na nie). Do tego prawo w tym zakresie jest albo dziurawe, albo nie do wyegzekwowania. Na szczęście jest szansa, że być może coś się w tej materii zmieni(a) na lepsze…

Stop SMSowym nadużyciom

Chyba jeszcze przed oficjalnym odejściem Anny Streżyńskiej ze stanowiska Ministra Cyfryzacji, na stronach tego ministerstwa pojawiła się informacja o tym, że Rada Ministrów przyjęła projekt zmian w prawie telekomunikacyjnym, mających na celu ukrócenie nadużyć związanych z usługami Premium SMS.

Zmiany może nie są jakieś rewolucyjne, ale regulują kilka kwestii, które do tej pory zdawały się sprzyjać tego typu nadużyciom (oszustwom):

Ochrona abonenta przed nieprzewidzianymi rachunkami za usługi o podwyższonej opłacie i niechcianymi usługami:

  • Wzmacniamy regulacje dotyczące progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate, czyli drogich, dodatkowo płatnych smsów. Do dotychczasowych trzech progów: 35, 100 i 200 zł dodajemy próg 0 zł (czyli całkowita blokada tego rodzaju usług)
  • Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi smsów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z naszym projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu – progiem domyślnym będzie 35 zł
  • Przekroczenie progu zaskutkuje koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery Premium. Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu
  • Chcemy zwiększyć świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie usług bezpośrednio przed rozpoczęciem świadczenia, co zwiększy świadomość abonentów co do charakteru usługi, którą zamawiają – np. świadczenie cyklicznej, powtarzalnej usługi SMS Premium (np. dowcip dnia)
  • Wprowadzamy możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę głównie dzieci przed nieprzeznaczonymi dla nich treściami
  • Zobowiązujemy dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy gdzie kierować reklamację
  • Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą

To oczywiście tylko część zaproponowanych (i zaakceptowanych) zmian. Ich pełną listę znajdziecie na stronie ministerstwa Cyfryzacji… Inna kwestia, czy te zmiany wystarczą, i czy będą lepiej egzekwowane niż obecnie obowiązujące prawo.

Operator (już) nie zarobi

Nie ma co ukrywać, że największymi „przegranymi” mocniejszych regulacji na rynku usług telekomunikacyjnych o podwyższonej opłacie będą… operatorzy telekomunikacyjni, którzy z każdej zapłaconej przez swoich abonentów złotówki na tego typu usługi pobierają sowity procent (~30-50%). Co może też tłumaczyć, dlaczego operatorzy zazwyczaj ostatni „dowiadują się”, że z ich sieci korzysta jakiś oszust.

Zastanawia mnie tez domyślna kwota, od której ma domyślnie następować automatyczna blokada. Bo chyba to nie przypadek, że 35 zł (domyślna blokada) wystarczy na wysłanie obecnie najdroższego SMSa o podwyższonej opłacie (na numer 925xx(x), koszt to 25 zł netto, 31,75 brutto), z czego chętnie korzystają oszuści…

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Monika ćwiczy przed kongresem ko..., ale dzięki motywowa Divi od Elegant Themes chyba nawet ona da radę...
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera!