Miałem dziś okazję ponownie „interweniować” u znajomej księgowej – pojawiła się potrzeba wysłania deklaracji do PFRON przez internet, a tu chyba zawsze były jakieś problemy…
Spis treści w artykule
PFRON System Obsługi Dofinansowania i Refundacji + Java
Główny problem, to Java, której zawsze wymagają w starszej wersji niż aktualnie w systemie dostępna. Przez długi okres czasu wymagana była 1.7.0_21, teraz jest to „już” 1.7.0_45 – gdy w systemach siedzi (a przynajmniej powinna) już zdecydowanie nowsza wersja (aktualnie jest to chyba 1.7.0_51)
Na szczęście na stronie zawsze jest podana informacja o wymaganej wersji, oraz link by ją pobrać…
Aktywacja odpowiedniej wersji
Po instalacji jeszcze trzeba aktywować odpowiednią wersję w systemie, najczęściej polega to na tymczasowym wyłączeniu wersji aktualnej, i włączeniu wersji aktualnie wymaganej przez system PFRON.
Można to zrobić za pomocą komponentu „Java” który znajduje się w Panelu sterowania (system Windows):
JAVA i system 64bitowy (x64)
Chyba bezpiecznie można założyć, że spora część z Was korzysta z systemu Windows w wersji 64bitowej, więc jest duża szansa, że macie zainstalowaną też Jave w tej wersji. Natomiast bardzo prawdopodobne jest, że korzystacie z przeglądarki 32bitowej (obecnie niestety jeszcze to większość/standard), więc macie w systemie zainstalowaną również Jave w wersji 32 bitowej (x86).
W sytuacji gdy macie w systemie tylko Jave w wersji x86 – z której aktualnie korzysta większość przeglądarek – to zarządzanie wersją Javy (jak powyżej) odbywa się przez aplet w Panelu sterowania, tak więc nie ma problemu.
Trochę inaczej wygląda sytuacja, gdy oprócz wersji x86 w systemie macie zainstalowaną również wersję x64 – w tym momencie aplet dostępny w Panelu sterowania pozwala na zarządzanie wersją x64, gdy tymczasem przeglądarka korzysta z wersji x86…
Rozwianiem – poza usunięciem wersji x64 – jest ręczne uruchomienie apletu, z pominięciem Panelu sterowania.
Aplet znajduje się w katalogu „Program Files (x86)” na dysku systemowym (c:), w katalogu Java i odpowiednim podkatalogu, np.:
- C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_25\bin\javacpl.exe
- C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin\javacpl.exe
- C:\Program Files (x86)\Java\jre6\bin\javacpl.exe
BŁĄD ŁADOWANIA AKTYWNEGO SKŁADNIKA SYSTEMU SOD
Jednym z problemów/błędów jaki może się Wam przytrafić jest:
BŁĄD ŁADOWANIA AKTYWNEGO SKŁADNIKA SYSTEMU SOD
Ładowanie appleta Java o nazwie „DaneOsobowe” na bieżącej stronie nie powiodło się. Oznacza to, iż niemożliwe będzie podpisywanie dokumentów, a część funkcjonalności systemu SOD będzie niedostępna lub będzie działać nieprawidłowo.
NIE NALEŻY KONTYNUOWAĆ PRACY W SYSTEMIE!
Jeżeli błąd wystąpił pierwszy raz, proszę wylogować się, zrestartować przeglądarkę i/lub system operacyjny i zalogować się ponownie.
Jeżeli te kroki nie pomogą, prosimy o wykonanie:
– gdy występuje monit w języku angielskim („Warning-Security”) należy kliknąć Yes
– wyczyścić cache przeglądarki
– wyczyścić cache Java-Plugin
– upewnić się, że spełnione są wymagania SOD co do wersji systemu, przeglądarki oraz Java-Plugin
– w razie dalszych problemów skontaktować się z Help Desk
Najprostszym (i najszybszym) rozwiązaniem tego problemu będzie tymczasowe (!) zmniejszenie poziomu zabezpieczeń – również w aplecie Java w Panelu sterowania:
.
Może się zdarzyć, że w przeglądarce będzie wyłączona obsługa skryptów Java, by to skorygować wystarczy przejść do:
Internet Explorer: Narzędzia > Opcje internetowe > Zabezpieczenia > Poziom niestandardowy
I tam przy:
Wykonywanie skryptów apletów języka Java
zaznaczyć „Włącz” lub „Monituj”
Pamiętajcie, by po wszystkim odwrócić poczynione zmiany – ew. poza obsługa apletów Java, to może zostać aktywne…
Ale nie trzeba się ich słuchać…
…i zamiast instalować starszą wersję Javy można dodać ich stronę/aplikację do wyjątków.
W tym celu:
- Panel sterowania > Java > Security > Exception Site List > Edit Site List: Add
I dodajemy adres:
https://www.sod.pfron.org.pl/
Ew jeszcze suwak (Java > secirity) przesuwamy na „Medium”, choć podczas testów wysyłka i podpisywanie dokumentów działała na ustawieniu standardowym (High).
[Aktualizacja 20141104]
A gdy nadal coś nie działa
Chyba nie ma uniwersalnej konfiguracji, która zawsze z tym „cudem współczesnej informatyzacji” zadziała… Jak nie jeden komunikat błędu, to inny… Chyba rytuałem jest, że na początku miesiąca odbieram kilka zgłoszeń od swoich klientów w tej sprawie. Nie ma też reguły jaki to będzie komunikat błędu, choć chyba najczęściej powtarza się „błąd ładowania aktywnego składnika”.
Już nawet pomijając absurd, że do korzystania z tego systemu należy korzystać ze starej, najczęściej już skompromitowanej jeśli chodzi o bezpieczeństwo wersji JAVA – ale to mało, bo nawet to nie daje gwarancji, że tym razem zadziała, nawet jak działało wcześniej…
Dziś testowaliśmy system na 3 komputerach, i po pewnych bojach udało się uruchomić SODiR na:
- Windows 7 Professional x64 + Internet Explorer 11 + Java 1.7 update 51 (x64) – OK
- Windows 7 Professional x64 + Internet Explorer 11 + Java 1.7 update 51 (x86) – OK
- Windows 7 Ultimate x64 + Internet Explorer 11 + Java 1.7 update 51 (x64) – OK
- Windows 7 Ultimate x64 + Google Chrome 38 + Java 1.7 update 51 (x64) – OK
- Windows 7 Ultimate x64 + Opera beta 26 + Java 1.7 update 51 (x64) – OK
- Windows 7 Ultimate x64 + Firefox 34 + Java 1.7 update 51 (x64) – OK
- Windows 7 Home Premium x64 + Internet Explorer 9 + Java 1.7 update 51 (x86) – OK
- Windows 7 Professional x64 + Google Chrome 38 + Java 1.7 update 51 (x64) – błąd
- Windows 7 Professional x64 + Google Chrome 38 + Java 1.7 update 51 (x86) – błąd
- Windows 7 Home Premium x64 + Google Chrome 38 + Java 1.7 update 51 (x86) – błąd
- Windows 7 Home Premium x64 + Google Chrome 38 + Java 1.7 update 51 (x64) – błąd
- Windows 7 Home Premium x64 + Opera beta 26 + Java 1.7 update 51 (x86) – błąd
- Windows 7 Home Premium x64 + Opera beta 26 + Java 1.7 update 51 (x86) – błąd
Ale jak widać z zestawienia – nie ma reguły… Choć jakbym miał wybrać jakiś „zestaw” to:
- Internet Explorer 11 + Java 1.7 update 51 (x86)
Ogólne rady, sugestie
Najczęściej nie jestem też w stanie Wam pomóc na indywidualne problemy, gdyż nie mam dostępu do Waszego komputera – a raz jakieś ustawienie działa i rozwiązuje problem, innym razem nie… Trzeba testować, sprawdzać… Najczęściej działa procedura opisana w tym komentarzu.
Mogę też spróbować dać Wam kilka rad/sugestii/wskazówek:
Instalacja odpowiedniej wersji JAVA
Na stronie SODiR podają aktualną wersję z jaką ich system powinien działać, i faktycznie z tą wersją macie chyba największe szanse… Choć ze względów bezpieczeństwa pewnie nie jest to najlepsze rozwiązanie – ale co poradzić…
Czasem warto wcześniej odinstalować wszystkie (wszystkie!) wersje JAVA.
Reset monitów JAVA
- Panel sterowania > JAVA > Security: Restore Security Promts
W kilku przypadkach to był strzał w 10 i rozwiązał problemy – pojawiły się monity, które można było zaakceptować…
Dodaj SOD do wyjątków bezpieczeństwa
- Panel sterowania > Java > Security > Exception Site List > Edit Site List: Add
I dodajemy adres:
https://www.sod.pfron.org.pl/
Pozwól SOD otwierać „wyskakujące okna”
W Internet Explorerze wprawdzie nigdy nie było takiej potrzeby – ale w Google Chrome i Operze zadziałało:
- Chrome > Ustawienia > Pokaż ustawienia zaawansowane > Prywatyność: Ustawienia treści > Wyskakujące okienka: Zarządzaj wyjątkami
- Opera > Ustawienia > Witryny > Wyskakujące okna: Zarządzaj wyjątkami
I dodajecie:
[*.]sod.pfron.org.pl
Zresetuj przeglądarkę
Przynajmniej:
- Panel sterowania > Opcje internetowe
I tam:
Zabezpieczenia: resetuj wszystkie strefy do poziomu domyślnego
- Prywatność: Domyślne
- Zaawansowane: Przywróć ustawienia zaawansowane
W przypadku gdy nie macie jakiś własnych ustawień (ulubione itp.) można się pokusić o restart wszystkich ustawień:
- Zaawansowane: Resetuj
SOD Offline
Jest jeszcze takie cudo, co się zwie „SOD Off-line” – ale niestety, nie obsługuje formularzy na których zależy najczęściej osobą z którymi mam styczność w tej materii – WnUG i WnUA. Ale jak ktoś nie korzysta akurat z tych formularzy – to może być dobre rozwiązanie…
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
BARDZO DZIĘKUJĘ, ŻE ZAMIEŚCIŁ PAN ROZWIĄZANIE PROBLEMU W SYSTEMIE PFRON. BARDZO POMOCNA PORADA, UCHRONIŁA MNIE OD SPÓŹNIENIA SIĘ Z DEKLARACJAMI I KORZYSTANIA Z POMOCY INFORMATYKA. JASNO I PRZEJRZYŚCIE WYJAŚNIONE. JESZCZE RAZ DZIĘKUJĘ. POZDRAWIAM. KASIA TORUŃ
Ciesze się, że mogłem pomóc – nawet jako przedstawiciel „tych informatyków”… ;-)
Również pozdrawiam
Z serca dziękuję za pomoc. Pana blog dodaje do „ulubionych”, bo zapewne tak jak pana znajoma będę potrzebowac pomocy z tym PFRONem jezscze nie jeden raz.
Niestety na help dysk nie ma co liczyć :/
I ponownie ciesze się, że mogłem pomóc… I z tego co widzę, chyba częściej będzie trzeba pisać na podobne tematy… Zwłaszcza, że trochę ich jest :-)
wielkie dzieki za pomoc!
szacunek
oszczedzil mi Pan duzo czasu i nerwow
Cały ten SOD online to jakaś kpina z użytkowników – nie było miesiąca, żeby nie było z nim problemów. No i w tym miesiącu nie mogło być inaczej – przy logowaniu wypluwa mi poniższy komunikat:
java.lang.ClassNotFoundException: pl.computerland.sod.prezentacja.klient.cienki.applet.Logowanie.class
at sun.plugin2.applet.Applet2ClassLoader.findClass(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass0(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadCode(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager.initAppletAdapter(Unknown Source)
at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager$AppletExecutionRunnable.run(Unknown Source)
at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
Czy ktoś z Was spotkał się z podobnym problemem?
PS Ciekawy swoją drogą blog.
Pewnie jakiś błąd po ich stronie, może (standardowo?) związany z tym, że masz w systemie nowszą wersję Javy niż oni obsługują… Obecnie chyba wspierają Java 1.7 i JRE 7 update 51 – sprawdź, może masz w systemie nowszą…
Jak tak – doinstaluj wersję 1.7 i JRE 7 update 51 i tymczasowo w systemie (Panel sterowania > Java) wyłącz inne… Jak to nie to – spróbuj zmniejszyć (tymczasowo!) zabezpieczenia, czy dodać ich do wykluczeń – może zadziała…
Niestety, ale przynajmniej do poniedziałku nie mam nawet jak spróbować wymusić błąd i ew. poszukać przyczyny – sam nie mam tam konta.
PS. Jak znajdziesz rozwiązanie, to w miarę możliwości prosiłbym o informacje zwrotną – zapewne pomoże to innym…
Dziękuję za odpowiedź :)
Podążałem za Twoimi wskazówkami, niemniej problem nadal pozostaje. Mam zainstalowaną Javę 1.7.0.51 i teraz mam pytanie. Czy ta wersja różni się od JRE 7 update 51? Jeśli tak, to gdzie i jak mógłbym ją pobrać?
Co ciekawe, wspomniany błąd wypluwa już przy wejściu na stronę logowania (https://www.sod.pfron.org.pl/)
To jest to samo – 1.7 (tak jak starsza 1.6 czy najnowsza 1.8) to wersja rozwojowa, a 51 to „update 51”.
Dziś będę miał okazję (po śniadaniu) zdalnie łączyć się z moją Klientką, która wczoraj zasygnalizowała mi problem właśnie z SOD/PFRON – może taki sam, więc będzie (może) rozwiązanie, choć znając SOD to nie jest to pewne, bo tam zawsze coś wyskakuje z kapelusza… ;-)
Sprawdź „suplement” do wpisu – dodałem kilka „awaryjnych działań”, które zazwyczaj pomagają… Sprawdź też ten komentarz – dziś na wszystkich komputerach wg tego schematu odnieśliśmy sukces, choć nie na wszystkich przeglądarkach… ;-)
Mam ten sam problem co Antek, proszę o pomoc :(
Niestety, ale tak jak dodałem teraz w uzupełnieniu do wpisu – nie ma chyba uniwersalnej metody, a przynajmniej takiej która zadziała zawsze… Na jednym komputerze ustawimy „tak a nie inaczej”, a na drugim to samo ustawienie będzie stwarzać problemy, i to mimo, że systemy wydawałoby się identyczne…
Dodatkowo na 3 komputerach na których dziś intensywnie testowaliśmy system, jak i na kolejnych 4 na których „korygowaliśmy ustawienia” nie trafiliśmy na taki błąd – ale proszę spróbować podanych porad, może się uda…
Będę dalej z tym walczyć, ale nie rozumiem. Dlaczego tak komplikują nam życie? Czy nie mogliby stworzyć czegoś na podobę Płatnika? Może nie jest idealny, ale i tak mniej zawodzi niż sodir on line, czy sodir of line. Ja zbliża się dzień wysyłki Wn-D to mam palpitacje serca, bo zazwyczaj coś nie działa :(.
Pozdrawiam
Płatnik też idealny nie jest, a do tego działa tylko na systemach Windows, co akurat dla wielu jest problemem… Ale faktycznie, przeciętny użytkownik uruchamia i działa… SODiR jest wykonany trochę w innej technologii (JAVA), co również ma swoje plusy – działa właściwie niezależnie od platformy na której zostanie aplikacja (strona) uruchomiona… A przynajmniej taka jest teoria, bo w przypadku SODiRa to się sprawdza średnio…
Nie wiem na jakim systemie pracujesz, ale podejrzewam, że będzie to Windows. Sugeruje odinstalować wszystkie wersje JAVA z systemu (Panel sterowania > „Dodaj/usuń programy” lub „Programy i funkcje”), następnie zainstaluj JAVA 7 update 51 (1.7u51) w wersji x86, a następnie:
I uruchom ponownie przeglądarkę – sugeruje Internet Explorer, choć mi udało się dziś prawidłowo uruchomić również na pozostałych przeglądarkach – zobacz czy będzie działać, bo jest spora szansa, że tak…
Ew. możesz jeszcze zrestartować ustawienia Internet Explorera (choćby Panel sterowania > Opcje internetowe, i tam: Zabezpieczenia: resetuj wszystkie strefy do poziomu domyślnego; Prywatność: Domyślne; Zaawansowane: Przywróć ustawienia zaawansowane).
Przy tych krokach (dziś, bo kto wie co będzie za miesiąc ;-)) zadziałało na każdym komputerze, na którym testowałem – nawet na tych na których „miesiąc temu było OK, a dziś…”
Daj znać i powodzenia :-)
Przepraszam, że dopiero teraz odpisuję. Nie mogłam sobie poradzić z odpowiedzią na tej stronie. Kiedy wpisywałam wynik zadania matematycznego, to cały czas wyskakiwał mi jakiś błąd, choć naprawdę umiem takie podstawy matematyczne :))))
Może dzisiaj mi się uda wreszcie odpowiedzieć.
Niestety nie zadziałał mi sod online. Zrobiłam tak jak napisałeś i dalej problem z cienkim czy też grubym apletem :(. Ale o dziwo zadziałam mi sod offline….jakiś cud normalnie. Zbliża się nowy misiąc i ja już drżę ze strachu, bo na pewno coś nie zadziała :(.
Pozdrawiam serdecznie.
Zacznę od „zadania matematycznego” – dzięki za informacje, sprawdzę to… O problemy z dodawaniem/odejmowaniem nie podejrzewam :-)
No faktycznie się zbliża, a jak dobrze kojarzę, to była chyba ostatnio jakaś aktualizacja Javy, więc jest spora szansa, że i ja będę rutynowo miał co robić… Może warto przygotować jakąś wirtualną maszynę, czy przeglądarkę w trybie „portable”, która będzie służyła tylko do tego celu… ;-)
przeglądarkę w trybie „portable” – nie mam pojęcia co to jest :))))) ale tak to jest jak się jest laikiem komputerowym….
Ehhh oby w grudniu poszło bez problemu, a w razie czego dobrze wiedzieć, że jest do kogo się zwrócić o ratunek :)))
Pozdrawiam serdecznie
portable – to „przenośna”, czyli taka co wgrywamy np. na pendrive (pamięć flash) i gdzie byśmy nie byli, możemy na dowolnym komputerze uruchomić naszą przeglądarkę, ze wszystkimi potrzebnymi ustawieniami.
Co do grudnia – to jak udało się w listopadzie, to powinno być OK, bo w szybkich testach wygląda na to, że nic się nie zmieniło w „wymaganej konfiguracji”.
Również pozdrawiam
Jeśli nadal przeżywają Państwo perypetie z SODiRem to dołożę cegiełkę dla tych któryz korzystają z (aktualnej) wersji Firefoxa.
Otóż obecnie rekomendowana w SODiR Java to wersja JRE 7 update 80 w ramach linii produktowej 1.7 oraz JRE 8 update 45 w ramach linii produktowej 1.8 (aktualny dla JRE 8 jest update 66)a . Pomijam tu szaleńcze hołubce jakie należy wykonać żeby przeglądarka nam nie zaktualizowała tych wtyczek.
Jak się okazuje Firefox nie chce już obsługiwać takiej wtyczki – aby pracować z SODIR na FF trzeba pogrzebać w configu przeglądarki. To tyle jeśli chodzi o dostępny system do obsługi petentów.
Przyznam, że dawno z SODiR nie miałem do czynienia, bo dawno nie było z nim problemów – konfiguracja wykonana przy okazji pisania tego wpisu (ew. jego aktualizacji) do dzisiaj działa, i to nawet mimo aktualizacji Java w systemie. Dla innego klienta, gdzie zmiany w systemie są dość dynamiczne przygotowaliśmy wirtualną maszynę, która służy tylko do tego celu – a jakby coś poszło nie tak, zawsze można powrócić do wcześniejszej migawki… :-)
merytoryczny i przydatny poradnik. Gdyby ktoś potrzebował pomocy w logowaniu do systemów pfron może zerknąć na tę instrukcję: https://mywspieramy.org/porady/pfron-logowanie/