Z powodu pewnych wydarzeń z ostatnich dni postanowiłem – szybciej niż planowałem – wyciągnąć z szuflady trackery GPS (TK102B), które są przeznaczone do monitorowania położenia moich psów na dłuższych (i leśnych) spacerach. Całość miała potrwać chwilę, a jak się okazało, wymagała trochę więcej pracy/zachodu, niż mi się wydawało…
Numer Centrum SMS na karcie SIM
Po wyjęciu z szuflady, skontrolowania wizualnego stanu baterii/akumulatorów (czy nie są napuchnięte) przystąpiłem do szybkiej konfiguracji (wraz z resetem ustawień, tak na wszelki wypadek). W przypadku pierwszego trackera wszystko poszło sprawnie i już po chweili – nielicząc samego naładowania baterii – był gotowy do pracy.
Z drugim urządzeniem był większy problem, bo co bym nie zrobił – zadzwonił w celu uzyskania lokalizacji, wysłał komendę za pomocą SMSa – tracker nie wysyłał do mnie żadnych wiadomości. Sprawdziłem stan konta na karcie – dodatni, więc wszystko powinno działać.
Uznałem, że w tym momencie najlepiej będzie przełożyć kartę SIM do starego telefonu, który leży zazwyczaj w okolicach mojego biurka, i jest swego rodzaju telefonem testowym – choć ostatnio najczęściej robi jako trzeci ekran, na którym mam odpalony podgląd z kamer YI 1080p Home Camera, z których jedna robi za wizjer do furtki, bo tymczasowo dzwonka brak. Telefonem tym jest Motorola Moto G (i to chyba jeszcze pierwszej generacji) z wgranym systemem LineageOS, co nie jest bez znaczenia, jak za chwilę wyjaśnię…
Po przełożeniu karty SIM do Moto G wszystko stało się jasne – nie można wysyłać SMSów z tej karty SIM. Podkreślam, że chodzi o konkretną kartę SIM, bo chwilę wcześniej w tym telefonie siedziała inna karta pracująca w tej samej sieci i wszystko działało. W tym momencie były 2 możliwości – rypnęło się coś po stronie operatora, albo po stronie mojej karty SIM.
Po chwili namysłu postanowiłem sprawdzić numer Centrum SMS (CSMS), bo z tego co kojarzyłem, to jest on zapisywany właśnie na karcie SIM, i być może moja karta SIM taki numer zgubiła. Wprawdzie od lat, od kiedy korzystam z telefonów z systemem Android, przyzwyczaiłem się do tego, że o ustawianiu numeru CSMS nie trzeba pamiętać, to jeśli dobrze kojarzę, kiedyś była to jedna z rutynowych operacji w nowym telefonie (lub po zmianie karty SIM/operatora).
Odkopałem notatki z kodami USSD, gdzie trafiłem na kod wywołujący jedno z „sekretnych menu” konfiguracji telefonu:
*#*#4636#*#*
Tam w sekcji „informacje o telefonie” znajduje się pozycja „SMSC”, za pomocą której możemy sprawdzić, jaki numer jest zapisany na naszej karcie SIM (opcja „odśwież”), oraz w razie potrzeby możemy do zmodyfikować (opcja „aktualizuj”):
I jak się okazało, to był strzał w dziesiątkę, bo po tej operacji SMSy wychodziły normalnie, nie tylko z telefonu, ale i z trackera…
Na koniec wracamy do Moto G i LineageOS, co w moim przypadku było kluczowe, gdyż na tym telefonie ten kod USSD działa, w przeciwieństwie np. do Huawei P20 Lite, z którego korzystam na co dzień. Kilka szybkich testów pokazało mi, że na nowych telefonach, również nowym Androidem bywa różnie, i np. na telefonach Xiaomi kod działa.
- Home Assistant 2024.11, czyli „sekcje” domyślnym widokiem z opcją migracji, WebRTC oraz wirtualna kamera - 1970-01-01
- Black Friday w ZUS, czyli jest jeszcze kilka dni, by złożyć wniosek RWS i skorzystać z wakacji składkowych płacąc ZUS za grudzień 2024 - 1970-01-01
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
Dziękuję, u mnie podziałało – sony xperia, ale nadal pozostał problem z wiadomościami które nie przychodzą, SMS kody i w ogule wiadomości. Może też jest na to jakiś prosty sposób.