Jakiś czas temu pisałem o wykorzystaniu Google Tag Manager i Google Analytics do śledzenia kliknięć w linki na naszej stronie, dzięki czemu możemy przeanalizować interakcje czytelników strony z linkami – na jakiej stronie, i w jaki link (wewnętrzny, zewnętrzny, partnerski) użytkownik kliknął.

Dziś chciałbym powrócić do tego tematu, choć tym razem pokażę jak możemy wykorzystać ten duet do śledzenia konwersji w kampaniach reklamowych, w których promowana strona jest pośrednikiem między strona na której wyświetla się reklama, a docelowym serwisem…

Google Tag Manager i Google Analytics

Niedawno postanowiłem (ponownie) zareklamować w jednym z serwisów społecznościowych jeden z wpisów, w którym znajduje się odnośnik do jedno z serwisów, z którymi współpracuje – wpis na stronie był w pewnym sensie pośrednikiem, który miał przekazać odpowiednie informacje potencjalnie zainteresowanym czytelnikom (przeszli z reklamy do wpisu), i jeśli ktoś okaże się zainteresowany tematem/ofertą, to wystarczyło, że kliknął w znajdujący się we wpisie link, który prowadził do strony partnera.

Nie była to pierwsza akcja tego typu, ale tym razem postanowiłem, że ułatwię sobie śledzenie konwersji (przeklików) za pomocą duetu Google Tag Manager i Google Analytics, który służy mi choćby – jak już wspomniałem – do analizy Waszych kliknięć w linki na stronie.

Śledzenie kampanii reklamowych (in/out)

Link przychodzący, który znajduje się w reklamie ma np. taką postać:

https://webinsider.pl/wfirma-rabat-80-dla-czytelnikow-2015/?utm_source=Facebook&utm_medium=CPC&utm_campaign=wFirma+-80%25

I prowadzi do wpisu:

https://webinsider.pl/wfirma-rabat-80-dla-czytelnikow-2015/

Oczywiście dla ułatwienia analizy wielu tego typu linków, dotyczących różnych kampanii/reklam został on odpowiednio otagowany/oznaczony:

?utm_source=Facebook&utm_medium=CPC&utm_campaign=wFirma+-80%25
  • Źródło: Facebook
  • Medium: Reklama CPC
  • Kampania: wFirma -80% dla czytelników

Link przystosować możecie samodzielnie – nie jest to nic skomplikowanego, ale możecie też skorzystać z kreator adresów URL od Google.

Link partnerski, w kliknięcie którego będziemy śledzić ma postać:

https://webinsider.pl/add/pp/?link=wfirma-r80p

I właśnie tego typu przekliki będziemy wyłapywać…

Z racji tego, że jest to w pewnym sensie konfiguracja wpisu „śledzenie kliknięć w linki za pomocą Google Tag Manager i Google Analytics” to zachęcam do zapoznania się z informacjami tam zawartymi, bo w tym wpisie nie będę powtarzał wielu podstawowych informacji, które mogą być istotne/mogą mieć znaczenie.

https://webinsider.pl/google-analytics-google-tag-manager-sledzenie-linkow/

Google Tag Manager

Zaczynamy od Google Tag Manager, gdzie konfigurujemy nowy tag:

google-tag-manager_google-analytics_link-cpc2pp01

  • Identyfikator śledzenia – podajemy identyfikator Google Analytics danej strony (w sekcji „zmienne” można sobie ustawić sobie zmienną, dzięki czemu identyfikator będziemy mogli wybrać z listy)
  • Śledź typ: zdarzenie
  • Kategoria: CPC2PP (lub dowolna inna nazwa)
  • Działanie: {{Click URL}}
  • Etykieta: {{Page URL}}

Klikamy „dalej” i w tym momencie przechodzimy do następnego kroku – ustawiamy wyzwalacz, czyli określamy warunki, kiedy zdarzenie ma być zapisywane w statystykach.

W tym przypadku będzie to „kliknij” (śledzimy kliknięcia wychodzące z naszej strony), a w kolejnym kroku definiujemy „wyzwalacz”, oraz warunki uruchomienia:

google-tag-manager_google-analytics_link-cpc2pp02

W tej konfiguracji reguła (monitowanie zdarzenia) włączy się dla stron zawierających w adresie URL fragment „utm_medium=CPC”, i gdy kliknięty link będzie zawierał fragment „webinsider.pl/add/pp”.

Google Analytics

Po konfiguracji (i opublikowaniu) w Google Analytics w raportach zaczęły pojawiać się dodatkowe zdarzenia, oznaczone „CPC2PP” (kategoria zdarzenia):

  • Zachowanie > Zdarzenia > Ogółem: CPC2PP

Akcja to będzie link partnerski:

https://webinsider.pl/add/pp/?link=wfirma-r80p

A jako etykieta zdarzenia pojawi się adres URL strony, na której nastąpiło kliknięcie:

https://webinsider.pl/wfirma-rabat-80-dla-czytelnikow-2015/?utm_source=Facebook&utm_medium=CPC&utm_campaign=wFirma+-80%25

Jest to oczywiście tylko przykład, i można opisaną tu metodę wykorzystać do innych celów, można też ją modyfikować wedle potrzeb, np. jako wyzwalacz ustawiając stronę odsyłającą (referrer).

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Patryk