Wprawdzie na co dzień nie korzystam z „bezpłatnej” (jak coś jest za darmo, to Ty jesteś towarem) poczty e-mail „na najpopularniejszych portalach”, bo preferuję pocztę w swoich domenach. Do tego nie ma co ukrywać, że najczęściej są to istne plantacje SPAMu – nawet nie tyle, że źle go filtrują, co same (skrzynki ;-)) nieustannie go dokładają. Ale mam mam przynajmniej po jednej testowej skrzynce, choćby na potrzeby „Wielkiego Testu SPAMu”. Wczoraj, podczas logowania do poczty na Interii zaatakowało mnie… RODO.
Spis treści w artykule
Poczta na Interii i RODO, czyli (nawet być może) być albo nie być dla Twojej skrzynki e-mail
O samym RODO na pewno napisze w oddzielnym artykule, bo zmiana jest ważna – choć najwięksi SPAMerzy zapewne mają RODO głęboko, to dotyka wszystkich pozostałych… Przy tej okazji szaleją kolejne firmy, w których szaleją działy prawne… I jeśli uważacie, że „ciasteczkowe powiadomienia”, które zalały internet kilka lat temu są upierdliwe, to… RODO pokaże, że to był „pikuś”. Ale to zostawmy na wpis o RODO… ;-)
I tak logując się do konta e-mail na Interia trafiłem na monit o tym, że RODO nadciąga, i muszę do 25 maja zaakceptować „nowe zgody”, lub mogę przejść płatną wersję poczty:
Co się stało?
25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”).
Co muszę zrobić?
Zapoznaj się z poniższymi informacjami, aby poznać zasady, na jakich będzie świadczona usługa poczty elektronicznej po dniu 25 maja 2018 roku. Jeśli nadal chcesz bezpłatnie korzystać z konta, wyraź odpowiedne [Webinsider: Tu zapewne autor komunikatu miał na myśli „odpowiednie” ;-)] zgody zaznaczając poniższe pola. Pamiętaj, zgody możesz w każdej chwili wycofać i wybrać opcję płatną.
Dlaczego chcemy od Ciebie wyrażenia zgody na treści reklamowe skoro wcześniej już je wyraziłeś/aś?
Zmianie ulegają przepisy, na podstawie których przetwarzamy Twoje dane osobowe i dlatego ważne jest abyś wyraził/a na to ponownie swoją zgodę w oparciu o nowe regulacje prawne.
Aby w dalszym ciągu korzystać z usługi poczty musisz dokonać wyboru czy:
- chcesz korzystać z poczty płatnej – w tym modelu nie przetwarzamy Twoich danych w celu przesyłania reklam. W takiej sytuacji kliknij tutaj i opłać konto
- chcesz korzystać z poczty darmowej jak dotychczas – zaakceptuj poniższe zgody. W każdej chwili możesz je wycofać i wybrać korzystanie z konta płatnego
Tak więc mamy RODO, a skoro mamy RODO, to… mamy nowe zgody:
Akceptuję i zaznaczam wszystkie poniższe zgody
- Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. sp. k. (dalej: INTERIA) moich danych osobowych oraz danych dotyczących korzystania przeze mnie z konta pocztowego, portalu Interia w ramach usługi konta pocztowego w tym profilowanie w celu prowadzenia marketingu towarów i usług INTERIA i podmiotów trzecich dopasowanych do moich potrzeb i zainteresowań. Przyjmuję do wiadomości, że mogę w dowolnym momencie wycofać tę zgodę. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem
- Wyrażam zgodę na otrzymywanie, na moje konto poczty elektronicznej informacji handlowych wysyłanych przez GRUPA INTERIA.PL Sp. z o.o. sp. k. w imieniu własnym oraz na zlecenie innych osób. Przyjmuję do wiadomości, że mogę w dowolnym momencie wycofać tę zgodę. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem
Nawet nie ma co się nad treścią tych zgód zastanawiać, bo zapewne nie ma tu nic nowego, czego Interia jak i inny portal tego typu oferujący np. darmowe konta pocztowe by już od dawna nie robi, i czego nie byłoby w regulaminach tych usług, które – właśnie w świetle RODO – stają się wiążącymi strony umowami.
W każdym razie, jeśli po 25 maja 2018 chcecie korzystać nadal ze swojej poczty na Interii, to albo powyższe zgody zaakceptujecie:
Albo… możecie skorzystać z wersji płatnej:
Drogo nie jest – 15 zł rocznie, to… jedno piwo w pubie, lub paczka fajek (choć ostatnio na Twitterze jedna „pracownica mediów” pisała, że 500 tu nic, bo to raptem 3 wyjścia do kina), i jeśli miałbym korzystać z poczty na Interii do czegoś więcej niż łapania SPAMu (głównie od Interii ;-)) to bym się chyba nawet nie zastanawiał, tylko brał wersję płatną…
Wszystko niby OK
I teoretycznie wszystko wydaje się OK, może trochę nadgorliwie, ale dział prawny wskazał takie działania – pytamy się użytkownika czy chce być towarem, czy… woli zapłacić relatywnie niewielką kwotę, by tym towarem… być w mniejszym stopniu.
Problem tylko w tym, że – jak donoszą ptaszki – brak działania (zgody lub wersja płatna) pod 25 maja może skutkować tym, że konto zostanie skasowane. Jeśli tak będzie faktycznie, to sporo osób może mieć problem, jeśli nie korzysta ze swojego konta przez stronę internatową, i zlekceważył „kolejny SPAM” z końca kwietnia:
Przypominamy, że z dniem 25.05.2018 zaczynają obowiązywać przepisy europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO).
Aby w dalszym ciągu korzystać z usługi pocztowej, zaloguj się na swoje konto bezpośrednio na stronie poczta.interia.pl i dokonaj wyboru czy:
- chcesz korzystać z poczty płatnej – w tym modelu nie przetwarzamy Twoich danych w celu przesyłania reklam
- chcesz korzystać z poczty darmowej jak dotychczas – zaakceptuj zgody marketingowe po zalogowaniu na pocztę. W każdej chwili możesz je wycofać i wybrać korzystanie z konta płatnego
Wyboru możesz dokonać poprzez planszę, która zostanie Ci wyświetlona zaraz po zalogowaniu. Jeśli nie dokonasz wyboru do 25.05.2018, zgodnie z nowym prawem RODO, nie będziemy mogli nadal świadczyć Ci usługi pocztowej. Zrób to już dziś i zachowaj swoje konto w niezmienionej formie.
Plus, że wiadomość znalazła się również w skrzynkach pocztowych, a nie tylko na stronie internetowej… ale mam nadzieję, że to nie jedyna próba, bo coś czuję, że sporo osób uznało – ewidentnie błędnie – za kolejny SPAM, i… dalej żyje w błogiej nieświadomości.
Zwłaszcza, że obecnie skrzynki pocztowe są zalewane tego typu wiadomościami, i sam widzę, że w kontekście kolejnych notyfikacji o RODO zaczyna u mnie działać coś na wzór „ślepoty banerowej”.
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
O cho, to muszę wygrzebać sobie swój stary login do poczty na interii (chyba moja pierwsza poczta) i samemu skasować sobie konto :D Jestem ciekaw, czy w ogóle mają taką opcję?
A tak przy okazji, co z krówką? Bo widzę, iż powoli przechodzimy do tematu poczty.
I słusznie, co Ci będą kasować, jak sam możesz sobie skasować. Zresztą z tego co widziałem na @ przypisany do mojego TECHNICZNEGO konta na FB też przyszła podobna wiadomość… ?
Krówka po $*%*& RODO, czyli koniec maja/początek czerwca.
A nie da się wcześniej?
Chyba nie, bo do tego tematu (i mini serii) przywiązuje dużą wagę, a zarazem – przeciwieństwie do kilku innych zaległych tematów – nie ma(m) tu tykającego nad głową zegara. Ale jeśli chcesz, to mogę się podzielić z Tobą moimi surowymi notatkami na ten temat (wytnę z nich „publicystykę”, wszelkie „alternatywne rozwiązania”, a zostawię samą esencję).
„tykającego nad głową zegara”
A ja to co? Co prawda jeszcze nie tykam :)
PS. Coś pozmieniał w zarządzaniu subskrypcjami komentarzy? Bo teraz zamiast mail z info o nowych komentarz np. twoim, dostaję jedynie maila z prośbą o potwierdzenie subskrypcji.
Efekt jest tego taki, iż nie dostaję powiadomień pomiędzy publikacją swojego komentarza, a potwierdzeniem – aka nie dostałem info o twojej odpowiedzi. Tylko ręcznie wszedłem, by ponarzekać.
Sprawdziłem w logach i faktycznie powiadomienie do Ciebie nie wyszło, a jesteś na liście jako „powiadomienia o odpowiedziach na moje komentarze”. Do wcześniejszego komentującego (inny artykuł) kilka godzin wcześniej powiadomienie wyszło. Do mnie, chwilę temu, gdy robiłem „anonimowy test” również powiadomienie (po potwierdzeniu) przyszło. Zresztą widzę, że chwilę temu moja odpowiedź na inny Twój komentarz już powędrowała do Ciebie. Może jakiś chwilowy babol…. W każdym razie dzięki za sygnał, będę monitorował.
Właśnie najlepsze jest to, iż ostatnio mam jakiś dziwny problem z tym iż jak by nie chcą iść do mnie powiadomienia. Szczególnie zauważyłem to na serwisach, które chyba korzystają z jacpacka. Jak to wygląda „od kuchni”, to nie wiem. Ale po prostu mój mail chyba jest nielubiany (może jakaś czarna lista „spamu”?). I pomimo, iż zaznaczam pole iż chcę odpowiedź, to jej nie dostaję.
PS. Odpowiedź, na te 3 komentarze dostałem.
Na Webinsider.pl nie korzystam z JetPacka to wysyłki powiadomień o nowych komentarzach, do tego całość idzie przez dedykowane SMTP (SMTP jako SaaS), więc nie powinno być problemów, ale… Jak widać – czasem jakieś powiadomienia się zagubią. Zakładam, że „inteligentne zakładki Gmail” sprawdziłeś, czy przypadkiem tam Google Ci nie chowa wiadomości… ;-)
Tak, wyłączając tą funkcję. Tak więc, jedynie mógł by mi chować w tagu spam :P
PS. Na razie potwierdzenia od ciebie dochodzą.
Szkoda, iż nie korzystać z JetPacka, bo z nim już rozwiązałem problem.
Kiedyś testowałem z Jetpacka powiadomienia o nowych komentarzach – fajne, proste, automatyczne do wdrożenia, ale… za proste, właściwie zero opcji personalizacji, np. treści przesyłanych wiadomości e-mail z powiadomieniami. Wydaje mi się, że chyba nie było tam też opcji „doble opt-in”, czyli wymogu potwierdzenia przez komentującego, ze faktycznie podany adres e-mail należy do niego.
Mam wrażenie, iż jest to funkcjonalność wordpress.com, którą po prostu jackpack dziedziczy i nie da się nic z tym zrobić.
Tak, dokładnie. Pewnie można by zmodyfikować np. pliki tej wtyczki, ale… nie jest to najlepsze rozwiązanie. Ogólnie JP jest całkiem fajnym dodatkiem, ale… głównie dla anglojęzycznych stron, i… mniej zaawansowanych blogerów/wydawców ;-)
Do tego coś nie tak jest chyba z cookis, bo nie zachowuje mi wypełnienia pól podpis i email.
Chyba już kiedyś mi to zgłaszałeś, a ja wtedy zgłosiłem do ET, ponoć dodali na listę „poprawki do wdrożenia”, ale jak widać… nie zdążyli jeszcze z tym. W każdym razie – przypomniałem im się właśnie z tematem.
Proszę o pomoc w wejściu mi na mój email [ciach…]
Karolu, niestety, ale jeśli Twoje problemy są spowodowane tym o czym piszę w artykule, to pomóc może Ci ew tylko Interia.
Interia to wielkie G.Nie dajcie się nabrać.Szukajcie innej poczty.