Envato Elements - pobierasz co chcesz, ile chcesz

Niedawno pisałem o tym, że statystyki Piwik zmieniły nazwę na Matomo. Teraz ekipa stająca za Matomo uruchomiła kolejny projekt, który może rzucić wyzwanie chyba jednej z najlepszych usług – przynajmniej dla webmasterów i marketerów – od Google, czyli Google Tag Manager.

Matomo Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) to kontener, który dodajemy do naszej strony internetowej, i następnie już bezpośrednio z panelu zarządzania GTM do kontenera możemy dodawać dodatkowe kody, związane z różnymi usługami, bez potrzeby kolejnej ingerencji w sam kod strony. Ale to spore uproszczenie, bo GTM możemy wykorzystać np. w parze ze statystykami Google Analytics (GA) m.in. do śledzenie kliknięć w linki, czy śledzenie kampanii reklamowych.

Statystyki Matomo (dawniej Piwik) do tej pory były (i nadal są) całkiem dobrą alternatywą dla statystyk Google Analytics (GA), zwłaszcza dla osób, które wolą tego typu narzędzia hostować u siebie, tym samym będąc właścicielami zbieranych danych. Teraz statystyki Matomo można rozbudować o dodatkowe narzędzie, czyli Matomo Tag Manager (MTM), które z założenia mają działać podobnie do GTM. Matomo Tag Manager (MTM) dodaje się do statystyk Matomo jako dodatek (przez sklep z dodatkami).

Jeśli ktoś korzystał z GTM to w MTM szybko poczuje się jak w domu:

W Matomo Tag Manager, tak jak w Google Tag Manager zaczynamy od zdefiniowania kontenera:

W dalszym kroku do nagłówka naszej strony dodajemy kod, który będzie wczytywał utworzony kontener, wraz z jego zawartością:

Tak wygląda przykładowy kod kontenera do umieszczenia w nagłówku strony:

<!-- Matomo Tag Manager -->
<script type="text/javascript">
var _mtm = _mtm || [];
_mtm.push({'mtm.startTime': (new Date().getTime()), 'event': 'mtm.Start'});
var d=document, g=d.createElement('script'), s=d.getElementsByTagName('script')[0];
g.type='text/javascript'; g.async=true; g.defer=true; g.src='https://[---]/js/container_[---].js'; s.parentNode.insertBefore(g,s);
</script>
<!-- End Matomo Tag Manager -->

W dalszej kolejności możemy przystąpić do tworzenia zawartości, która ma trafić do naszego kontenera:

W standardzie mamy obsługę statystyk Matomo Analytics i Google Analytics, a do tego możemy dodać właściwie dowolny kod HTML, czy nawet obrazek.

Również lista wyzwalaczy dla poszczególnych tagów wygląda całkiem solidnie, i raczej nie powinno tu niczego zabraknąć (choć MTM znajduje się obecnie w fazie otwartej bety):

Na razie jeszcze nie próbowałem przenosić wykorzystywanych przeze mnie kontenerów z Google Tag Manager do Matomo Tag Manager, ale z tego co na szybko widziałem, nie powinno być z tym problemów, nawet w przypadku bardziej rozbudowanych (skomplikowanych) tagów i wyzwalaczy. Ogólnie – choć to beta – to wygląda to dobrze, i w wolnej chwili chętnie spróbuję pożegnać GTM na rzecz MTM…

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Młody Szymon pomógł tacie zapisać się do Newslettera WebInsider.pl i... teraz idzie popływać
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Monika ćwiczy przed kongresem ko..., ale zapisała się do Newslettera WebInsider.pl, choć... i tak nic nie widzi