Wczoraj udało mi się dokończyć i opublikować (a przynajmniej takie były/są założenia) wpis dotyczący nadchodzących zmian związanych z wchodzącą w życie 25 grudnia ustawą o prawach konsumentów. Skupiłem się w nim głównie na zmianach dotyczących sklepów internetowych, ale zmiany dotyczą oczywiście również innych relacji na linii „sprzedawca – konsument”.
Dziś chciałbym skupić się na zmianach dotyczących niechcianych telefonów i wiadomości e-mail/SMS- będzie to niejako kontynuacja wczorajszego wpisu, i przy okazji mojej małej krucjaty przeciw SPAMowi/SPAMerom…
Spis treści w artykule
Artykuł 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne
Nowa ustawa o prawach konsumentów zmienia również artykuł 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne:
Art. 48.
W ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243) w art. 172:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.”,
b) dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. Używanie środków, o których mowa w ust. 1, dla celów marketingu bezpośredniego nie może odbywać się na koszt konsumenta.”.
To co nas najbardziej interesuje w kontekście SPAMu to zapis:
Zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.
Z tego zapisu wynika, że zakazane będzie wysyłanie wszelkich reklam w formie elektronicznej (e-mail, SMS) czy połączenie telefonicznych realizowanych w celach marketingowych na które wcześniej nie wyraziliśmy zgody. Warto też przypomnieć, że zgoda ta nie może być domniemana lub dorozumiana (Art. 4 pkt.1 Ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną).
Zmiana będzie dotyczyć zarówno osób fizycznych (w tym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą) jak i „osób prawnych”, czyli spółek prawa handlowego.
Jak dalej nie… to kijem go!
Na firmy/podmioty rozsyłające SPAM będzie mogła zostać nałożona kara, nawet do 3% rocznego przychodu – co mam nadzieję, w wielu przypadkach będzie skutecznym kijem.
Dodatkowo, przedsiębiorca już na początku będzie musiał podać swój zamiar, dane swoje i swojej firmy:
Art. 20. 1.
Jeżeli przedsiębiorca kontaktuje się z konsumentem przez telefon w celu zawarcia umowy na odległość, ma obowiązek na początku rozmowy poinformować konsumenta o tym celu, a ponadto podać identyfikujące go dane oraz dane identyfikujące osobę, w imieniu której telefonuje.
W przypadku niedopełnienia tych obowiązków przedsiębiorca naraża się na karę grzywny do 5000 zł, a w przypadku gdy zostanie to przez (prezesa) Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) uznane za „naruszenie zbiorowych interesów konsumenta” może się to wiązać z karą administracyjną, nawet do 10 % obrotu rocznego.
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
Gdzie konkretnie jest w ustawie napisane, iż dotyczy osób prawnych?
Ustawa wyraźnie dotyczy wyłącznie konsumentów, co wyklucza osoby prawne.
W związku z tym wydaje się iż stan prawny odnośnie e-maili pozostał niezmieniony – nie można wciąż wysyłać wiadomości niezamówionych do konsumentów, do wszystkich innych (firm itd.) można.
Sama ustawa o prawach konsumenta – jak nazwa wskazuje – dotyczy wprawdzie konsumenta, ale zmienia też inne ustawy/przepisy, i tak np. zmienia w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2014 r. poz. 243) w art. 172 – który otrzymuje nowe brzmienie, i taką zmianę należy rozpatrywać w kontekście tej ustawy…
Więcej nie pomogę, bo akurat sam uważam, że SPAM należy tępić pod wszelką postacią, nawet jak znajdzie się jakaś dziura w obowiązującym prawie…
PS. Powiedz (napisz) mi może jeszcze Andrzeju, dlaczego/po co wcześniej byłeś Magdą, co potencjalną „SPAM reklamę” chciała w komentarzach zrobić?