Napisał dziś do mnie jeden z czytelników z prośba o pomocą. Klienci mu donieśli, że na jego stronie, przy formularzach, gdzie ma wdrożony mechanizm CAPTCHA zamiast kodów zaczęła się pojawiać informacja o „jakimś wyłączeniu czegoś oznaczonego jako V1 z końcem marca 2018”. Od razu wiedziałem, że mam tu do czynienia z usługą reCAPTCHA, która na stronie czytelnika cały czas jest w starej wersji, która Google definitywnie zamyka z 31 marca.

Koniec reCAPTCHA v1

Choć Google fakt zamknięcia API usługi w starej wersji (1.0) ogłosiło chyba w maju 2016, czyli prawie 2 lata temu, to – jak pokazuje choćby przykład wspomnianego czytelnika – stron, na których cały czas działa jeszcze ten mechanizm w starej wersji trochę jeszcze funkcjonuje w internecie.

Na takich stronach obecnie wyświetla się komunikat – na zamianę z normalnym kodem – o wyłączeniu usługi w wersji v1 (reCAPTCHA API 1.0) z końcem marca 2018:

Więcej informacji na ten temat znajdziecie na stronie Google…

Aktualizacja reCAPTCHA do najnowszej wersji (v2, API 2.0)

Choć nie jestem zwolennikiem mechanizmów typu CAPTCHA, to mam świadomość, że są takie miejsca, gdzie ich obecność ma uzasadnienie. Jeśli tak jest na Twojej stronie internetowej, to czym prędzej powinieneś pomyśleć o aktualizacji usługi do najnowszej wersji.

Jeśli jest to jakiś CMS (np. WordPress), w którym korzystasz z zewnętrznej wtyczki, to sprawdź, czy w jej ustawieniach nie masz możliwości aktywacji reCAPTCHA w nowej wersji (może być wymagany nowy klucz API). Jeśli takiej opcji nie ma, to sprawdź czy przypadkiem nie jest dostępna jakaś aktualizacja wtyczki (i na przyszłość pamiętaj o regularnych aktualizacjach, nie tylko tej wtyczki). Jeśli aktualizacji brak, to chyba najwyższa pora pomyśleć o jakiejś innej wtyczce tego typu, lub… zastanowić się, czy rzeczywiście CAPTCHA jest na stronie potrzebna.

W przypadku jakichś rozwiązań mniej popularnych, czy wręcz autorskich skryptów (indywidualnych wdrożeń) niewykluczone, że będzie potrzebna pomoc kogoś bardziej doświadczonego. Ale to już trzeba by ewentualnie ustalać indywidualnie…

(!) Zgłoś błąd na stronie

Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!

Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.

Patryk

CEO Webinsider.pl, a do tego CTO, CIO, CFO, CMO, CSO, COO i CRO ;-)
Pasjonat nowych technologii - od sprzętu po oprogramowanie, od serwerów po smartfony i rozwiązania IoT. Potencjalnie kiepski bloger, bo nie robi zdjęć "talerza" zanim zacznie jeść.

Dumny przyjaciel swoich psów :-)