Napisał dziś do mnie jeden z czytelników z prośba o pomocą. Klienci mu donieśli, że na jego stronie, przy formularzach, gdzie ma wdrożony mechanizm CAPTCHA zamiast kodów zaczęła się pojawiać informacja o „jakimś wyłączeniu czegoś oznaczonego jako V1 z końcem marca 2018”. Od razu wiedziałem, że mam tu do czynienia z usługą reCAPTCHA, która na stronie czytelnika cały czas jest w starej wersji, która Google definitywnie zamyka z 31 marca.

Koniec reCAPTCHA v1

Choć Google fakt zamknięcia API usługi w starej wersji (1.0) ogłosiło chyba w maju 2016, czyli prawie 2 lata temu, to – jak pokazuje choćby przykład wspomnianego czytelnika – stron, na których cały czas działa jeszcze ten mechanizm w starej wersji trochę jeszcze funkcjonuje w internecie.

Na takich stronach obecnie wyświetla się komunikat – na zamianę z normalnym kodem – o wyłączeniu usługi w wersji v1 (reCAPTCHA API 1.0) z końcem marca 2018:

Więcej informacji na ten temat znajdziecie na stronie Google…

Aktualizacja reCAPTCHA do najnowszej wersji (v2, API 2.0)

Choć nie jestem zwolennikiem mechanizmów typu CAPTCHA, to mam świadomość, że są takie miejsca, gdzie ich obecność ma uzasadnienie. Jeśli tak jest na Twojej stronie internetowej, to czym prędzej powinieneś pomyśleć o aktualizacji usługi do najnowszej wersji.

Jeśli jest to jakiś CMS (np. WordPress), w którym korzystasz z zewnętrznej wtyczki, to sprawdź, czy w jej ustawieniach nie masz możliwości aktywacji reCAPTCHA w nowej wersji (może być wymagany nowy klucz API). Jeśli takiej opcji nie ma, to sprawdź czy przypadkiem nie jest dostępna jakaś aktualizacja wtyczki (i na przyszłość pamiętaj o regularnych aktualizacjach, nie tylko tej wtyczki). Jeśli aktualizacji brak, to chyba najwyższa pora pomyśleć o jakiejś innej wtyczce tego typu, lub… zastanowić się, czy rzeczywiście CAPTCHA jest na stronie potrzebna.

W przypadku jakichś rozwiązań mniej popularnych, czy wręcz autorskich skryptów (indywidualnych wdrożeń) niewykluczone, że będzie potrzebna pomoc kogoś bardziej doświadczonego. Ale to już trzeba by ewentualnie ustalać indywidualnie…

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Młody Szymon pomógł tacie zapisać się do Newslettera WebInsider.pl i... teraz idzie popływać
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera!