Od jakiegoś czasu najczęściej tworząc platformę kursową na WordPressie, wybieram wtyczkę Tutor LMS, a konkretnie Tutor LMS Pro. Po części zasługa w tym nieimitowanej w czasie i liczbie stron licencji, jaką posiadam, a po części tego, że pomimo swoich wad, jest całkiem dobra wtyczka do kursów internetowych, która dodatkowo chwalą sobie pod względem łatwości obsługi klienci. Jednak od czasu do czasu zapuka do mnie ktoś, kto ma już platformę kursową, czasem na innej wtyczce i potrzebuje „tylko” konsultacji, lub wdrożenia jakiejś dodatkowej funkcjonalności. Tym razem padło na wtyczkę LearnPress i zintegrowanie jej z WooCommerce.
Spis treści w artykule
Sprzedaż kursów w LearnPress za pośrednictwem WooCommerce
I pewnie mógłbym tu opisać krok po kroku, jak wykonać taką integrację, ale raczej mija się to z celem, bo całość sprowadza się do zakupu dodatku „LearnPress – WooCommerce Payment Methods Integration” za 49 $ rocznie (68 $ przy płatności z góry na 2 lata i 102 $ na 3 lata).
Natomiast już po instalacji i aktywacji wtyczki następuje moment, gdzie trzeba wybrać jeden z dwóch trybów działania integracji LearnPress z WooCommerce – sprzedaż bezproduktowa, lub w powiązaniu z istniejącym produktem („buy courses via product”). A jest to decyzja istotna, bo nie tylko jest podejmowana globalnie, czyli na poziomie całej platformy kursowej, a nie konkretnego kursu, ale sam proces zakupu kursu wygląda trochę inaczej. Przynajmniej na początku, bo dalej to już i tak WooCommerce przejmuje pałeczkę…
Zakup kursu bezproduktu (sprzedaż bezproduktowa)
W pierwszym wariancie, czyli sprzedaży kursu bez powiązania go z konkretnym produktem cenę regularną i promocyjną kursu, ustawiamy bezpośrednio w ustawianiach kursu:
Plusem tego rozwiązania jest to, że cena oraz przycisk zakupu kursu, znajduje się bezpośrednio na stronie kursu, generowanej przez wtyczkę LearnPress:
Niewątpliwie jest to wygodne i szybkie, zwłaszcza jak mamy w sprzedaży jeden kurs. Ma jednak też swoje wady, zwłaszcza jak chcemy kurs sprzedawać w ramach bardziej rozbudowanego produktu, z różnymi wariatami, z różnymi dodatkami, czy też potrzebujemy stosować różne dodatkowe mechanizmy (i wtyczki) dostępne w WooCommerce.
Sprzedaż w powiązaniu z (istniejącym) produktem
W takich sytuacjach lepszym wyborem może być sprzedaż kursu w LearnPress za pomocą dedykowanego do tego celu produktu WooCommerce. W takim wariancie cenę i inne opcje związane z zakupem ustawiamy podczas edycji produktu WooCommerce. I tylko w sekcji „courses” wybieramy kurs, do którego dostęp ma dawać zakup produktu:
Minusem takiego rozwiązania jest to, że na standardowej stronie kursu LearnPress nie ma opcji pozwalającej na przekierowanie do powiązanego produktu, czy też dodanie od razu produktu do koszyka:
O to trzeba zadbać samodzielnie, np. dodając odpowiedni link w opisie kursu (najprościej).
Krótkie porównanie z Tutor LMS (Tutor LMS Pro)
W tym miejscu oczywiście od razu w mojej głowie następowały porównania z wtyczką Tutor LMS Pro, z której korzystam zazwyczaj. Nawet nie tyle jako ocena, która wtyczka robi to lepiej (integrację z WooCommerce), ale które rozwiązanie i w którym miejscu jest lepsze. Przynajmniej wg mnie.
Pierwszy wariant, czyli sprzedaż bez przypisanego produktu można w tym porównaniu pominąć, bo jest to sytuacja specyficzna i jednocześnie wszystko działa poprawnie, do tego ciężko porównać to z wtyczką Tutor LMS, gdzie sprzedaż przez WooComerce idzie przez powiązany konkretny produkt.
Na plus LearnPress względem Tutor LMS mogę zaliczyć to, że w przypadku, gdy produkt powiążemy z kursem (lub kursami), to każdy, kto kupił ten produkt kiedykolwiek, automatycznie otrzymuje dostęp do powiązanego kursu (kursów). W przypadku Tutor LMS przypisywanie do kursu nie działa wstecz, trzeba w takiej sytuacji przypisać użytkownika (klienta) do kursu ręcznie. Lub do grupy kursów, bo też i taka opcja jest.
Kolejny plus, to możliwość dość swobodnej sprzedaży wielu kursów w ramach jednego produktu – wystarczy do produktu przypisać kilka kursów. Co istotne, takie przypisanie można modyfikować w czasie, dodając i usuwając przypisane kursy. W Tutor LMS od niedawna jest dostępna dedykowana opcja tworzenia grup kursów, ale z pewnych względów autorzy wtyczki zdecydowali się na ograniczenie możliwości zmiany zawartości paczki, gdy zostanie do niej przypisany jakikolwiek kursant. Można to w pewnym zakresie obejść, ale…
Minusem na pewno będzie to, że po aktywacji opcji sprzedaży kursów w LearnPress za pomocą produktu (w) WooCommerce, znika opcja zakupu kursu z listy kursów i strony kursu generowanej przez LearnPress, co powoduje, że potencjalny klient, który trafi na taką stronę, może czuć się lekko zagubiony.
Oczywiście mam świadomość, że wynika to z tego, że dany kurs może być przypisany do wielu produktów, a więc można łatwo wyobrazić sobie sytuację, gdy wtyczka by nie wiedziała, opcję zakupu, którego produktu udostępnić. Zresztą nie zawsze będzie to istotnym minusem. Kwestia, by dobrze zaprojektować cały proces. W Tutor LMS takiego „problemu” nie ma, ale dlatego, że o ile w LearnPress to do produktów przypisujemy kursy, to w Tutor LMS to do kursu przypisujemy konkretny produkt. Inna filozofia, inne możliwości i ograniczenia.
Którą z tych dwóch wtyczek bym wybrał?
Patrząc tylko na to kontekst przypisania produktu do kursu (lub kursu do produktu), to być może wybrałbym jednak wtyczkę LeanPress. Nie do końca wszystko mi się w tym procesie podoba, ale na pewno na plus zaliczyć mogę sporą swobodę kształtowania sprzedaży różnych wariantów, łączących wiele kursów w powiązaniu z wieloma produktami. Jednak nie dla każdego będzie to zaleta, a dla niektórych może być wręcz pułapką…
Natomiast patrząc całościowo, mimo wszystko wybrałbym Tutor LMS. Bo choć ma ta wtyczka kilka elementów, które mi nie odpowiadają, to jednak jest dużo bardziej rozbudowana, daje dużo więcej możliwości zarządzania kursami, lekcjami, dostępami… No i już mam nielimitowaną licencję. Dla siebie i klientów. Również tych przyszłych… ;-)
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01