Envato Elements - pobieraj co chcesz, ile chcesz

Choć mnie osobiście to raczej nie dotyczy, bo Facebook może co najwyżej zablokować mi np. post informujący o artykule jak skasować konto na Facebooku, to chyba warto odnotować, że Polska będzie pierwszym krajem, w którym „użytkownicy Facebooka uzyskają możliwość weryfikacji odmowy dotyczącej odwołania od decyzji o blokadzie treści na ich profilu”.

Ministerstwo Cyfryzacji i Facebook podpisali porozumienie w sprawie weryfikacji decyzji o blokadzie treści

Kilka dni temu na stronach Ministerstwa Cyfryzacji pojawiła się informacja o podpisanym z Facebookiem porozumieniu, na mocy którego w ramach NASK „w ciągu najbliższych dni” zostanie udostępniony „punkt kontaktowy”, czyli specjalny formularz, za pomocą którego będzie można w niektórych sytuacjach skorzystać z dodatkowej drogi odwoławczej w sytuacji gdy Facebook zablokuje jakiś post lub całe konto:

Porozumienie przewiduje, że w najbliższym czasie w Polsce uruchomiony zostanie tzw. punkt kontaktowy. Platforma ta będzie służyć polskim użytkownikom Facebooka, których treści, konta lub profile zostały usunięte lub zablokowane. Dzięki usłudze będą oni mogli składać wnioski o przeprowadzenie dodatkowej kontroli czy blokada nastąpiła słusznie.

Z „Punktu kontaktowego” będzie można skorzystać, jeśli usunięte treści, profile lub strony będą się mieścić w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu opracowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Warunek drugi – użytkownik powinien się wcześniej odwołać do Facebooka od decyzji o ich usunięciu profilu czy treści, a Facebook odrzuci to odwołanie lub nie odpowie na nie w ciągu 72 godzin.

Oczywiście nie oznacza to, że automatyczne takie odwołanie będzie rozpatrzone pozytywnie, bo nadal będzie to decyzja podejmowana na bazie „standardów społeczności” Facebooka:

Decyzję o przywróceniu treści, profilu lub strony Facebook podejmie w oparciu o swoje standardy społeczności. Portal deklaruje w porozumieniu, że usunięte treści, konta lub profile zostaną ponownie sprawdzone pod kątem zgodności ze standardami, a treści, konta lub profile, które w wyniku ponownego sprawdzenia zostaną uznane za zgodne z nimi, zostaną odblokowane. W przypadku każdego otrzymanego w ten sposób wniosku, Facebook zrobi wszystko, by przesłać do „punktu kontaktowego” uzasadnioną odpowiedź w ciągu 72 godzin od momentu jego otrzymania.

Jak już wspomniałem, oprócz Ministerstwa Cyfryzacji i samego Facebooka w porozumienie włączony jest również NASK, który ma wdrożyć system, o którym mowa w porozumieniu:

Sygnatariuszem porozumienia między Ministerstwem Cyfryzacji a Facebookiem jest również NASK. Ministerstwo Cyfryzacji, jako podmiot publiczny odgrywający kluczową rolę w rozwoju społeczeństwa cyfrowego i usług elektronicznych, jest inicjatorem tej współpracy, a NASK, jako podmiot wdrażający projekt, zajmie się stworzeniem i obsługą systemu informatycznego.

Jest też kilka ograniczeń, zarówno dotyczących czasu blokady (porozumienie nie dotyczy blokad historycznych), jak i zakresu:

Początkowo, w okresie pilotażu, usługa ograniczona będzie do określonych przypadków usunięcia treści takich jak organizacja zbiórek publicznych i organizacja zgromadzeń. Usługa będzie jednak rozbudowywana.

Docelowo każda osoba w Polsce, która uzna, że jej wpis został niesłusznie usunięty, a odwołanie zostało negatywnie rozpatrzone przez Facebooka, będzie mogła za pośrednictwem specjalnego formularza zwrócić się o ponowne rozpatrzenie jego sprawy przez portal. Proces nie będzie dotyczył odwołań od decyzji historycznych.

Wprawdzie nie ma tej informacji ani na stronie NASK, ani Ministerstwa Cyfryzacji, ani nawet w samym dokumencie porozumienia, ale gdzieś mi się obiło – prawdopodobnie na konferencji prasowej – że jako uwierzytelnienie będzie wykorzystywany Profil Zaufany (ePUAP/eGo). No cóż, Facebook tylko może na tym zyskać, bo od razu będzie mógł zweryfikować poprawność wprowadzonych danych przez odwołującego się użytkownika w swoim systemie – zapewne imię i nazwisko, bo pewnie do innych informacji nie będzie miał nikt z Facebooka wglądu. Przynajmniej mam taką nadzieję…

(!) Zgłoś błąd na stronie
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera - ZERO SPAMu, same konkrety, oraz dostęp do dodatkowych materiałów przeznaczonych dla subskrybentów!
Na podany adres e-mail otrzymasz od nas wiadomość e-mail, w której znajdziesz link do potwierdzenia subskrypcji naszego Newslettera. Dzięki temu mamy pewność, że nikt nie dodał Twojego adresu przez przypadek. Jeśli wiadomość nie przyjdzie w ciągu najbliższej godziny (zazwyczaj jest to maksymalnie kilka minut) sprawdź folder SPAM.
Roztańczona Karolina zapisała się do Newslettera WebInsider.pl i... teraz może tańczyć
WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które – w miarę możliwości – spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. „linki partnerskie”, co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte… :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Spodobał Ci się artykuł? Zapisz się do naszego Newslettera!