O trwającej obecnie awarii w Nazwa.pl miałem nie pisać, bo i tak za mną (jako Patrykiem z Webinsider.pl) chyba już nie przepadają, ale… Napisała do mnie koleżanka, że próbuje od kilku godzin wysłać wiadomość e-mail do formy z którą współpracuje, i cały czas przychodzą jej „systemowe zwrotki”. Dlatego uznałem, że w takiej sytuacji może być więcej osób, i być może szukają teraz informacji co się dzieje (trzeba jakoś nabijać w końcu UU ;-)).

Nie działa (m.in) poczta e-mail w Nazwa.pl

W ostatni piątek opublikowałem artykuł „jeśli poczta e-mail, to najlepiej we własnej domenie, czyli subiektywny przegląd dostępnych możliwości (rozwiązań)”. Jako jedną z możliwości wymieniłem zwykły hosting, do którego zazwyczaj bez problemu możemy dodać skrzynki/konta e-mail. Jako potencjalne zagrożenie podałem, że gdy padnie nam hosting, czyli strona internetowa, to możemy stracić również możliwość odbierania i wysyłania poczty e-mail.

Oczywiście jest to możliwy scenariusz, ale z racji tego, że są to w pewnym sensie niezależne usługi (i protokoły), to czasem jest tak, że np. strona działa, a poczta e-mail nie. Tak jest w przypadku wspomnianego klienta, z którym próbuje skontaktować się koleżanka – strona firmowa działa, ale poczta od kilku godzin już nie:

Undelivered Mail Returned to Sender

———- Forwarded message ———-
From: Mail Delivery System <MAILER-DAEMON@[—].serwery.pl>
Date: 2018-06-19 16:52 GMT+02:00
Subject: Undelivered Mail Returned to Sender

This is the mail system at host [—].serwery.pl.

I’m sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It’s attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

W treści wiadomości jest również kod błędu, dzięki któremu (teoretycznie) można od razu zdiagnozować typ problemu:

<>: host [] said: 552 5.2.2 Quota
exceeded (in reply to end of DATA command)

Final-Recipient: rfc822; 
Original-Recipient: rfc822;
Action: failed
Status: 5.2.2
Remote-MTA: dns;
Diagnostic-Code: smtp; 552 5.2.2 Quota exceeded

Z powyższego może wynikać, że wiadomość jest odrzucana przez serwer SMTP obsługujący pocztę e-mail adresata z powodu za dużego rozmiaru wysyłanej wiadomości (czasem taki komunikat pojawia się również w przypadku gdy skrzynka pocztowa jest pełna, i tym samym serwer nie przyjmuje nowych wiadomości, niezależnie od ich wielkości). Zazwyczaj w takiej sytuacji chodzi o jakiś większy załącznik, który przekracza dopuszczalny (obsługiwany) rozmiar. Jednak koleżanka poinformowała mnie, że racze takiej możliwości nie ma, bo to krótka wiadomość tekstowa, bez żadnych załączników.

Drugie spojrzenie na zwrotną wiadomość, i…  chyba sukces – wiadomości wprawdzie na razie raczej się wysłać nie uda, ale przynajmniej koleżanka będzie miała solidne usprawiedliwienie dlaczego.

Serwer odbierający wiadomości ma adres:

[---].serwery.pl

Od razu skojarzyłem, że to chyba będzie usługa należąca do Nazwa.pl (serwery.pl), a oni właśnie od kilku godzin męczą się z awarią. Podobno strony, ale głównie właśnie poczta. Nie ma co kombinować, trzeba czekać. Chyba, że ktoś zdecyduje się na szybkie przeniesienie poczty gdzie indziej… ;-)

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Patryk