Dziś będzie o wtyczce do WordPressa… Ale nie takiej, zwykłej, bo (obecnie) należącej do firmy Automattic, a więc firmy, która stoi za samym WordPressem. Jetpack – bo o nim mowa – powoli staje się nierozłącznym elementem każdej strony na WordPressie. I choć cały czas można się obyć bez tego dodatku, to jednak dla wielu możliwości jakie (do)daje są na tyle istotne, że jest to jedna z pierwszych wtyczek, jakie są instalowane…
Spis treści w artykule
WordPress Jetpack
Wprawdzie Jetpack do całkiem pokaźny kombajn integrujący wiele pomniejszych dodatków, ale ja na potrzeby tego wpisu skupię się przede wszystkim na 2 moim zdaniem najważniejszych opcjach – zwłaszcza że z większości pozostałych opcji (poza wyjątkami, ale o tym będzie za chwile) raczej nie korzystam.
Na pewno mogę polecić bliższe przyjrzenie się następującym modułom, z których najczęściej sam korzystam:
- Zarządzaj – o tym więcej będzie za chwilę/niżej
- Site Stats – o tym więcej będzie za chwilę/niżej
- Extra Sidebar Widgets – dodatkowe widgety (w tym np. najpopularniejsze wpisy)
- Krótki adres WP.me – krótkiego adresu do wpisu (np.: https://wp.me/p4VQNT-3if)
- Kafelkowe galerie – dodatkowy i całkiem ładnie wyglądający typ galerii
- Monitor – w przypadku gdyby strona przestała działać dostaniemy powiadomienie na adres e-mail
- Sharing – przyciski dzielenia się wpisami w mediach społecznościowych
- Widget Visibility – sterowanie widocznością widgetów (gdzie i kiedy)
- Shortcode Embeds – dodatkowe krótkie kody do wykorzystania na naszej stronie
Nowe/dodatkowe krótkie kody to m.in.:
- [ archives ]
- [ bandcamp ]
- [ blip.tv ]
- [ dailymotion ]
- [ facebook ]
- [ flickr ]
- [ gist ]
- [ googlemaps ]
- [ jetpack_subscription_form ]
- [ polldaddy ]
- [ presentation ]
- [ recipes ]
- [ scribd ]
- [ slideshare ]
- [ slideshow ]
- [ soundcloud ]
- [ ted ]
- [ twitter-timeline ]
- [ vimeo ]
- [ vine ]
- [ youtube ]
- [ wpvideo (VideoPress) ]
Typ konta
Aktualnie Jetpack dostępny jest w ramach konta WordPress.com, które występuje zarówno w wersji bezpłatnej, jak i w ramach płatnych planów – ale w większości przypadków wystarczy to, co oferuje plan bezpłatny:
Zarządzanie stronami
Jakiś czas temu pisałem o InfiniteWP, czyli skrypcie do zarządzania wieloma stronami opartymi na WordPressie, który znacznie uprasza mi zarządzanie stronami (zarówno swoimi, jak i klientów).
W Jetpacku znajdziemy podobną funkcję – choć mamy tu trochę mniej opcji, to jednak w wielu przypadkach będzie to wszystko, co trzeba, by sprawnie zarządzać wieloma stronami.
Zwłaszcza że w przeciwieństwie do InfiniteWP nie musimy instalować (stawiać) całego skryptu u siebie – wystarczy zainstalować wtyczkę Jetpack, założyć bezpłatne konto na WordPress.com i całość ze sobą połączyć właściwie jednym kliknięciem.
Dzięki temu bezpośrednio z jednego konta na WordPress.com możemy m.in.:
Przeglądać, edytować i tworzyć wpisy/strony
Zmieniać podstawowe ustawienia WordPressa
Edytować opcje związane z mediami społecznościowymi
Jeśli mamy aktywny element „sharing”, to również z tego miejsca możemy zmieniać ustawienia związane z przyciskami do mediów społecznościowych:
Zarządzanie wtyczkami
To jeden z głównych powodów, dla których moim zdaniem warto korzystać z dodatku Jetpack na naszej stronie – z jednego miejsca możemy zarządzać wtyczkami na wielu (podpiętych do naszego konta) stronach.
Z tego miejsca uzyskamy podstawowe informacje o każdej wtyczce, włączymy ja lub wyłączymy, czy ustawimy automatyczne aktualizacje dla wybranych wtyczek:
Z tego miejsca też możemy przejrzeć wtyczki wymagające aktualizacji, i w razie potrzeby jednym kliknięciem przeprowadzimy taką operację:
Statystyki WordPress Jetpack i WordPress.com
Drugą z moim zdaniem najcenniejszych opcji, jaką przynosi nam instalacja Jetpacka i podpięcia go do naszego konta WordPress.com to statystyki – wprawdzie nie zastąpią statystyk Google Analyticks/Piwik, ale będą dobrym ich uzupełnieniem.
Przyznam, że od jakiegoś czasu nawet częściej zaglądam do statystyk Jetpack/WordPress.org niż Google Analytics, gdzie zaglądam głównie na podsumowanie „wczorajszego dnia”, oraz bardziej szczegółowe raporty.
Dostęp do statystyk mamy w 2 miejscach:
W panelu zarządzania naszej strony
Lub z poziomu konta na WordPress.com
Możemy też przeglądać statystyki wybranego postu/wpisu – wystarczy go wybrać w menu „posty na blogu” na stronie WordPress.com, lub w aplikacji mobilnej WordPress.
Dostępne informacje
W tych statystykach, oprócz standardowych informacji, jak odwiedzający czy wyświetlenia znajdziemy tez m.in.:
- Strony odsyłające
- Najlepsze wpisy i strony
- Frazy z wyszukiwarek
- Kliknięcia (na zewnętrzne linki)
Sprawdzimy tez statystyki dla poszczególnych wpisów, czy stron – z rozbiciem na dni, tygodnie, miesiące i lata…
I tak jak wspominałem wcześniej – nie są to może statystyki, tak rozbudowane, jak np. Google Analytics czy Piwik, ale w wielu sytuacjach/przypadkach wyeliminują konieczność zaglądania do tych serwisów.
Również dla mniej zaawansowanych użytkowników zapewne będą wystarczające, zwłaszcza na początku… ;-)
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01