Łączenie firmowych stron na Facebooku z założenia jest rzeczą banalną. Niestety – w praktyce nie jest już tak różowo, co potwierdza wysyp zapytań na (nie)jednej z facebookowych grup zrzeszających (potencjalnych) speców od Social Media, do której należę. Tak się składa, że na początku grudnia 2017 – czyli praktycznie 3 miesiące temu – sama stanęłam przed wyzwaniem połączenia 3 profili firmowych… I zanim odniosłam sukces upłynęło trochę czasu. Na szczęście – udało się tego dokonać.

Facebook mówi, że łączenie stron jest bardzo proste

Według instrukcji w centrum pomocy połączenie profili firmowych na Facebooku jest możliwe i łatwe, ale tylko pod pewnymi, z góry określonymi warunkami:

  • Jesteś administratorem obu stron
  • Strony mają podobne nazwy i dotyczą tej samej rzeczy
  • Strony mają ten sam adres, jeśli mają fizyczne lokalizacje

Jeśli jest jak powyżej, wystarczy wejście na stronę „poproś o połączenie powielonych stron”. Jest to krok najłatwiejszy, przy którym jedyną trudność może sprawiać konieczność wpisania hasła do osobistego konta na Facebooku, które oczywiście znasz, jeśli faktycznie konto, do którego jesteś zalogowany/zalogowana z przeglądarki, należy do Ciebie.

Link, do strony łączenia profili firmowych (fanpage) bez konieczności wpisywania tego hasła znajduje się w ustawieniach ogólnych – druga pozycja od dołu:

Strona, na której można zrealizować proces połączenia stron, w polskiej wersji językowej wygląda tak:

Czyli jakby – następny krok, też jest łatwy… Bo wybieramy dwie strony, które chcesz połączyć i klikamy w opcję „kontynuuj”.

Niby to proste – szczególnie, że np. u mnie wyświetlają się wszystkie profile, którymi zarządzam, więc sugerowana w pomocy Facebooka problematyczność tego działania (cytuję: Jeśli nie widzisz opcji połączenia swoich stron, oznacza to, że nie mogą one zostać połączone. Jeśli widzisz opcję połączenia swoich stron, rozpatrzymy Twój wniosek.) jest dość ukryta, dopóki nie będziemy chcieli kliknąć „kontynuuj”. Po aktywowaniu tego przycisku możemy zacząć się denerwować, bo zanim przejdziemy do następnego kroku, może wystąpić szereg komunikatów, które w jakiś sposób zasugerują, że coś jest nie tak.

Jeśli jednak uda się to zrobić, to w następnym kroku wystarczy kliknąć przycisk „poproś o połączenie”, co przekieruje naszą sprawę do realizacji przez zespół Facebooka, i w ciągu 7 dni nasze profile zostaną połączone.

Jakie przeszkody mogą pojawić się po drodze?

U mnie było kilka komunikatów, których dokładnie nie pamiętam. Gdy już mi się udało – sprawdziłam jeszcze kilka opcji, żeby mieć pełniejszy obraz. Poniżej zaprezentuję zbiór (niektórych) błędów, które można napotkać, zanim dojdzie do połączenia „powielonych stron” na Facebooku. Komunikaty pojawiają się bez dokładnej wskazówki, co z tym fantem zrobić, że jest, jak jest i połączenie nie może nastąpić. Jest tylko link do Centrum Pomocy, które czasem jest pomocne, a czasem zupełnie nie.

Jedna ze stron (lub obie) nie jest opublikowana

Łączenie stron jest możliwe tylko w przypadku stron wcześniej opublikowanych. Aby więc dokonać połączenia – konieczne jest opublikowanie stron, które mają zostać połączone.

Strona, którą próbujesz połączyć jest stroną główną w menadżerze firm

Brak możliwości połączenia stron z tego powodu można rozwiązać poprzez ustalenie innej strony głównej dla swojego menadżera firm. Aby przejść do informacji o tym, która strona jest główna, należy wejść w ustawienia firmowe, później z menu bocznego wybrać Strony. Pod stroną główną jest informacja „główna strona firmy”:

Ja chciałam połączyć wszystkie strony, które miałam w swoim menadżerze… więc stworzyłam nową stronę klikając „dodaj”, którą ustawiłam jako główną. Po tym, gdy stała się już „główną” cofnęłam publikację, więc strona ta jest widoczna tylko dla osób zarządzających menadżerem firm. Cofnięcie widoczności jest możliwe z poziomu ustawień ogólnych w rubryce „widoczność strony”:

Ważne jest, by ta strona miała inną nazwę, niż planowana nazwa połączonych stron (oczywiście też inną, niż te istniejące, ale o tym Facebook sam poinformuje).

W moim przypadku – nie jestem właścicielką Firmy, tylko osobą zarządzającą Facebookiem. Jednak ustawiłam Stronę Główną, której tylko ja jestem Administratorem i tylko ja ją obecnie widzę. Jeśli jesteś właścicielem firmy, w momencie zakończenia współpracy – warto na wszelki wypadek odłączyć osobę, której wcześniej nadane zostały uprawnienia administratora w Menadżerze Firm, a nie tylko przy samej stronie, którą miała zarządzać – żeby uniknąć np. sytuacji, że będzie ona miała dostęp do karty kredytowej podpiętej pod Wasze konto i stronę, której nie będziecie widzieć. Warto też zwrócić uwagę na to, czy widzicie w panelu stronę główną – bo jeśli zostanie ona usunięta wraz z administratorem lub przez niego – może Was spotkać sporo niedobrego, jak pisze Facebook w komunikacie:

Jeżeli usuniesz stronę główną, nie będzie można prosić o dostęp do żadnych zasobów, dopóki nie dodasz nowej strony głównej. Usunięcie strony głównej spowoduje automatyczne anulowanie wszystkich oczekujących próśb.

Czy na pewno chcesz usunąć tą stronę? Po jej usunięciu nie będziesz mieć do niej dostępu w Menedżerze firmy.

Aby zmienić stronę, która jest ustawiona jako Główna w Menadżerze Firmy, należy przejść do „informacji o firmie w Ustawieniach firmowych”:

Uda się to jednak wyłącznie wtedy, gdy firma w tym menadżerze firm, jest właścicielką strony, która ma być ustawiona jako główna.

Nazwy zbytnio różnią się od siebie

Jeśli nie doprowadziliśmy do tego, że nazwy naszych profili są podobne – to oczywiście, nie będzie można ich połączyć:

Nie można połączyć tych stron, ponieważ ich nazwy nie są podobne.

Ten problem można rozwiązać poprzez uprzednią prośbę o zmianę nazwy, której można dokonać w zakładce „Informacje” na profilu firmowym, a całość bardzo przejrzyście opisuje Facebook w swojej pomocy.

Warto jednak pamiętać, że zmiana strony (prawdopodobnie, bo Facebook wciąż coś zmienia) nie uda się, jeśli masz rolę administratora od mniej niż 7 dni. Dodatkowo – jeśli po wprowadzeniu nowej nazwy zauważysz, że wkradł się jakiś błąd, to najlepiej przejdź od razu do sprawy założonej podczas zmiany nazwy. Znajdziesz ją w Ustawieniach pod pozycją „Panel Pomocy Strony”:

Jeśli nazwa zostanie zmieniona na taką z błędem, o następną zmianę będzie można wystąpić dopiero po 7 dniach – chyba, że strona nie jest opublikowana lub nie posiada żadnego fana.

Prawdopodobnie liczba łączonych stron jest zbyt duża

Kolejny komunikat, jaki może się pojawić, to informacja o zbyt dużej liczbie łączonych stron:

Podczas łączenia stron wystąpił błąd. Prawdopodobnie liczba łączonych stron jest zbyt duża

Komunikat ten może trochę dziwić, szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę, że obecnie formularz łączenia stron pozwala wprowadzić maksymalnie dwie nazwy profili (kiedyś można było wskazać chyba nawet 5 stron). Może wynikać z tego, że gdzieś „pod spodem” jest jakiś bug – tymczasowy lub permanentny.

I choć pewnie to nie jest najlepsza wiadomość dla osób, którym ten błąd się pojawia… to niestety trzeba go albo przeczekać, albo pisać do supportu.

Nie jesteś właścicielem strony

Przy tym komunikacie można mieć dylemat, dlaczego nie wystarczy być administratorem, tylko trzeba być magicznym właścicielem. Choć roli „Właściciel” ustawić nie można, to jest nim osoba, która zakładała profil… do momentu, kiedy sama nie zrezygnuje z tej funkcji poprzez rezygnację z funkcji administratora danej strony. W moim przypadku – właścicielem była firma założona w menadżerze firm, do której nikt nie miał już dostępu i nikt nie pamiętał, kto ten dostęp ma… Więc opcja poproszenia byłego właściciela, która jest w tym przypadku najłatwiejsza, nie wchodziła w grę, i w sumie to była kwestia, której bez wsparcia suportu Facebooka, z którym skontaktować można było się poprzez formularz „zgłoś problem dotyczący stron na Facebooku”:

Warto zauważyć, że mimo interfejsu po polsku, suport Facebooka nie obsługuje spraw w języku polskim, co mówi treść maila:

Hi Beata,

At this time, our team does not provide support for our advertising products in your language.
The languages we currently support are English, French, Hebrew, Italian, Dutch, Spanish, German, Turkish and Arabic.
If you’re able to respond to this email in one the listed languages, we’ll be happy to address your questions as soon as possible. We apologize for any inconvenience

Global Marketing Solutions Facebook

Aby zatem nie tracić czasu – warto od razu stworzyć maila po angielsku, francusku, hebrajsku, włosku, holendersku, niemiecku, turecku lub arabsku.

Na szczęście suport Facebooka działa dość szybko, więc największa trudność w tym przypadku polegała na odnalezieniu odpowiedniego formularza. Niestety – mimo tego, że strony zostały połączone, właściciel strony, w moim przypadku, jak na razie pozostał niezmieniony, choć nadal w firmie nikt nie wie, kto ma dostęp i czy w ogóle ktoś ma, do menadżera firmy widniejącej jako „Właściciel”:

Nie można połączyć tych stron, ponieważ nie masz odpowiednich uprawnień do strony WebinsiderPL.
Właścicielem tej strony jest menedżer firmy Webinsider.pl i tylko administratorzy firmy mogą połączyć tę stronę.

Podczas łączenia stron warto pamiętać, że mechanizm scalania profili jest dedykowany powielonym stronom, co skutkuje tym, że część kontentu zostanie utracona. Podczas łączenia konieczne jest wybranie strony, której treść ma być dostępna na profilu docelowym. Dane ze strony, która zostaje do niej przyłączana, są usuwane. W związku z tym dobrze jest przed połączeniem pobrać kopię treści strony (Facebook to umożliwia) i później wartościowe naszym zdaniem grafiki umieścić w odpowiednio nazwanej galerii. Oczywiście – z prośbą o pobranie może wystąpić wyłącznie administrator strony.

„Łączenie” stron jednej firmy z różnych lokalizacji

Już dość dawno Facebook umożliwił tworzenie przy profilu firmowego lokalizacji, czyli połączonych podstron jednej firmy, która ma pod sobą np. sieć sklepów. Aby połączyć takie profile jednej marki należy najpierw dodać do jednego z profilów zakładki lokalizacje, a później przejść do dodawania lokalizacji, wybrać opcję „migrate an existing page” (na razie brak języka polskiego przy tej opcji) i podać adres istniejącej już na Facebooku strony:

Połączenie różnych oddziałów jednej firmy jest możliwe wyłącznie wtedy, gdy występują one pod jedną nazwą, a wyróżnia je tylko drugi człon wskazujący na lokalizację, np.:

  • Nazwa Firmy (Miasto1)
  • Nazwa Firmy (Miasto2)

Z takim procesem nie miałam większych problemów, ale domyślam się, że tutaj też może coś się wydarzyć. Niezależnie od tego, czy tak jest, czy nie – warto pamiętać, że polubienia profilu danej lokalizacji nie mają wpływu na liczbę polubień głównego profilu. Każda z lokalizacji może publikować zatem osobne posty, na każdej są publikowane automatycznie posty profilu głównego, po przekształceniu profilu firmowego (fanpage) w lokalizację zachowuje on swój wygląd – jeśli tylko tego chcemy… Ale fani „zbierani” są osobno.

Czego dowiedziałam się jeszcze przy okazji łączenia?

Podczas poszukiwań właściciela strony udało mi się uzyskać hasło dawnego profilu, który został założony jako prywatny, ale zamiast imienia i nazwiska miał dwa człony nazwy firmy. Przy próbie zalogowania otrzymałam następujący komunikat:

Wyłączono szare konto

Do zalogowania się nie można użyć adresu e-mail i hasła, które były wcześniej powiązane z tym kontem. Zaloguj się przy użyciu
osobistego konta na Facebooka, aby pracować z kontami reklamowymi i stronami.

Więc dowiedziałam się, że istnieje coś takiego, jak szare konto na Facebooku… Ot taka ciekawostka.

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Beata