Początek roku to chyba na większości stron czas różnej maści podsumowań – najczęściej są to „najlepsze wpisy w minionym roku” (czasem podzielone dodatkowo na kategorie), oraz zestawienia związane z użytkownikami.

Najlepszych wpisów 2016 nie będzie, bo jeśli wyznacznikiem popularności miałyby być odsłony, to wiadomo, że wpis który pojawił się na początku roku ma spore szanse zgarnąć więcej odsłon niż ten opublikowany pod koniec roku. Alternatywnie – by zrównać szanse – mógłbym w takim zestawieniu uwzględnić tylko wpisy opublikowane w 2015 (i wcześniej), i przeanalizować dla nich odwiedziny w 2016. Ale czy to ma sens? Chyba nie… ;-)

Dlatego skoncentruję się na drugim temacie, czyli napiszę coś o Was, Czytelnikach Webinsider…

Czytelnicy Webinsider.pl 2016

Przy czym nie będę się skupiał na unikatowych użytkownikach, odsłonach i tym podobnych informacjach – zamiast tego kilka informacji, które powinny być dość uniwersalne, a przynajmniej tak wychodzi mi z porównania z innymi stronami, w przypadku których mam dostęp do statystyk.

Sposobów monitorowania stosuje kilka, i choć z moich testów wynika, że Google Analytics nie są najdoskonalsze jeśli chodzi o zliczanie użytkowników/odsłon (różne blokady po stronie urządzenia/przeglądarki użytkownika powodują, że wyniki są zaniżane), to nie dość, że są rynkowym standardem, to zapewne jeśli chodzi o dane użytkowników (dane demograficzne itp.) są pewnie jednymi z dokładniejszych.

Zacznę od tego, że w podanym okresie „urządzenia stacjonarne” odpowiadały za 72,68% całego ruchu, na urządzenia mobilne przypadło zaś 27,31% (telefony 24,43%, tablety 2,88%).

Jeden taki wpis

Choć może wspomnę jeden wpis, gdyż jesteśmy na stronie, na której w większości znajdują się wpisy mniej lub bardziej związane z nowymi technologiami, finansami i biznesem, a tymczasem na 5 miejscu, zgarniając 2,44% całego ruchu zgarnął wpis „robimy cydr domowy, czyli cydr własnej produkcji z soku z jabłek (i/lub innych owoców)”, co może być dla niektórych sporym zaskoczeniem… ;-)


Bardziej szczegółowe statystyki

Poniżej znajdziecie bardziej szczegółowe statystyki – z rozbiciem na poszczególne grupy i kategorie:


Dane demograficzne – język

Zdecydowanie wygrywa język polski, którym łącznie (pl i pl-pl) posługuje się 91,75% użytkowników. Na drugim miejscu angielski (en-us, en-gb, en) z wynikiem 5,91%.

Dane demograficzne – kraj

Tu również bez niespodzianek – na pierwszym miejscu są użytkownicy z Polski (92,68%), na kolejnych miejscach znaleźli się użytkownicy m.in. z Wielkiej Brytanii (1,33%), Niemiec (1,22%), Rosji (1,20%), Stanów Zjednoczonych (0,72%), Holandii (0,42%), Kenii ( 0,27%), Irlandii (0,23%) i Norwegii (0,19%).

Dane demograficzne – miejscowość

Tu już takiej dominacji „pojedynczej pozycji” nie ma, ale jednak Warszawa zgarnia prawie 1/4 (24,75%), dalej mamy Kraków (7,88%), Wrocław (6,30%), Poznań (5,05%), Gdańsk (4,36%), Katowice (2,99%), Łódź (2,84%), Lublin (1,90%) i Lublin (1,86%).

Zastanawia mnie, czy przewaga Warszawy nie wynika np. z jakichś łączy mobilnych, które również ruch z innych rejonów kierują przez łącza rozpoznawane przez Google jako warszawskie…


System – przeglądarka

No i tu dla mnie nie ma również niespodzianek, czyli… przeglądarka od Google (Chrome) zgarnia aż 53,81% (pewnie jest w tym też Chrome na Androida). Na drugim miejscu znalazła się przeglądarka Mozilla Firefox (26,85%), i to właściwie użytkownicy tych 2 przeglądarek generują właściwie wszystkie odsłony – 80,66%, i tylko dla porządku podam, że na kolejnych pozycjach znalazły się przeglądarki Safari (6,01%) i Opera (5,89%), oraz Internet Explorer (3,31%) i Microsoft Edge (1,61)%.

Przeglądarki typowo mobilne (Android Browser i Opera Mini) wygenerowały odpowiednio 1,45% i 0,42% odsłon – niby niewiele, zwłaszcza w zestawieniu z ruchem mobilnym (ponad 27%), ale to dlatego, że sporo użytkowników urządzeń mobilnych korzysta z Chrome, Firefoxa czy Opery nierozróżnianych w tym zestawieniu jako przeglądarki mobilne.

System – system operacyjny

Chyba również bez niespodzianek – na pierwszym miejscu system Windows (63,54%), choć kolejne portale, przez kolejne lata oznajmiają nam, że mamy właśnie „rok Linuxa”, to wygląda to jak wygląda, niezależnie jakby czarować.

Na drugim miejscu Android (21,69%), i dopiero na trzecim miejscu Linux – 6,59% (sam lubię, chętnie korzystam – ale na serwerach, na komputerze „do zabawy i/lub do pracy” nie przewiduje na razie zmian).

Dalej mamy iOS (3,79%), Macintosh (2,77%), Windows Phone (1,10%), a później to już właściwie margines marginesu: BlacBerry (0,03%), Chrome OS (0,02%) i Samsung z wynikiem 0,01% (pewnie jakieś telewizory, lub niektóre ich telefony).

I na wszelki wypadek, jakby trafił się jakiś wyznawca „roku Linuxa” – nawet jakby zsumować wszystkie systemy wymienione powyżej, które choć cokolwiek mają wspólnego z Linuxem/Unixem, to i tak prawie 65% należy do Windowsa (Windows, i Windows Phone). Co oczywiście nie znaczy, że za jakiś czas to się nie zmieni, ale to raczej za sprawą coraz częstszego korzystania z internetu na urządzeniach mobilnych, gdzie króluje Android (zbudowany na jądrze Linuxa).

System – dostawca usług

Tu mamy właściwie wyrównany pojedynek – wprawdzie na pierwszym miejscu znajduje się typowo stacjonarny internet, czyli Neostrada (10,81%), to tuż za nią mamy internet mobilny Play (8,48%), który jest wykorzystywany zarówno w urządzeniach mobilnych (telefony, tablety), jak i często jako podstawowe łącze do internetu dla urządzeń stacjonarnych (komputery, konsole, telewizory).

Z niewiele mniejszym udziałem mamy UPC (7,54%), oraz już ze sporo niższym wynikiem Plus/Polkomtel (4,44%), Multimedia Polska (2,84%), Netia (2,76%), Orange (2,75%), i T-Mobile/Blueconnect (2,41%).


Ten i kolejne 2 punkty będą dotyczyć ruchu mobilnego, który jest już na tyle istotny, że Google w statystykach od dawna prezentuje go jako dodatkowe raporty.

Ruch mobilny – system operacyjny

Jeśli chodzi o system operacyjny, to mamy tu prawdziwą dominację Androida – 79,42%, i dopiero daleko, daleko z tyłu mamy iOS (13,88%), Windows Phone (4,02%), i… Windows (1,65%).

Kolejne pozycje to tak jak w głównym zestawieniu systemów operacyjnych – właściwie plankton: BlackBerry (0,13%), Samsung (0,05%), Nokia, Bada i SymbianOS po 0,01%.

Ruch mobilny – dostawca usług

Mamy tu kolejność właściwie taką samą jak przypadku całego ruchu, z tym, że Neostrada (8,45%) zamieniła się miejscami w Play (18,57%). Dalej Orange (8,21% – zsumowałem, bo widzę, że w zestawieniu z jakichś przyczyn występuje dwa razy), Plus (6,79%), UPC (4,94%), T-Mobile (4,93%), jakieś IT House LTD (2,80%) i Multimedia Polska (2,15%).

Być może (ale to tylko być może ;-)) wysoka pozycja Play w tych zestawieniach może wynikać z tego, że sporo operatorów wirtualnych (np. Virgin Mobile, Mobile Vikings) działa w ramach ich sieci…

Ruch mobilny – rozdzielczość ekranu

Być może dla wielu z Was, użytkowników 5-6″ potworów z ekranami Full HD będzie to niespodzianką, ale prawie, bo aż 49,06% ruchu przypada na rozdzielczość ekranu 360×640, i nawet jeśli jest to wynik lekko zawyżony, np. ze względu na specyficzne ustawienia w niektórych urządzeniach, to przy projektowaniu strony warto brać go pod uwagę (zwłaszcza że w zestawieniu jest jeszcze sporo urządzeń o dość podobnej rozdzielczości, i razem tworzy to już dominującą grupę odbiorców).

Na kolejnych miejscach mamy: 3220×534 (5,95%), 320×570 (4,07%), 1366×768 (3,99%), 375×667 (3,17%), 320×568 (2,99%), 768×1024 (2,59%), 1280×800 (2,24%), 480×800 (2,03%) i 360×592 (1,63%).

Dla porównania w przypadku ogólnej próby wygląda to tak: 1366×768 (21,54%), 1920×1080 (17,64%), 360×640 (13,50%), 1600×900 (5,23%), 1280×1024 (5,08%), 1280×800 (4,51%), 1680×1050 (3,91%), 1440×900 (3,78%), 1920×1200 (2,21%) i 1536×864 (1,96%).

(!) Zgłoś błąd na stronie
Pomogłem? To może postawisz mi wirtualną kawę?
LUTy dla D-Cinelike (DJI Mini 3 Pro, DJI Avata, OSMO Pocket) od MiniFly
Wdrożenie Omnibusa w sklepie na WooCommerce
Jak (legalnie) latać dronem w Kategorii Otwartej
Patryk