Po licznych namowach i prośbach w końcu uległem, i dziś startuje nowa opcja w Newsletterze Webinsider.pl – automatyczne, codzienne powiadomienia z listą najnowszych artykułów. Nie bez znaczenia był też fakt, że jednym z celów na 2018 rok jest procentowy wzrost odwiedzin na stronie z zależnych tylko ode mnie i od Was źródeł, czyli m.in. więcej ruchu bezpośredniego, z kanału RSS i właśnie Newslettera. Dążymy do mniejszej zależności ruchu na stronie od kaprysu gigantów takich jak Google (wyszukiwarka) czy Facebook (media społecznościowe).
Spis treści w artykule
Intensywne przygotowania do tej operacji trwały cały styczeń – od ostatecznego wyboru platformy, po przygotowanie całej procedury związanej z wysyłką, która z założenia miała być (i będzie) w pełni automatyczna, czyli niezależna ode mnie. Dotychczasowa wtyczka wykorzystywana do obsługi newslettera niestety takiego modułu w standardzie nie ma, a oferta płatnej corocznie subskrypcji za taką opcję nie spotkała się z moim entuzjazmem. Nie ta kwota, nie ten zakres możliwości.
Kolejnym krokiem było sięgnięcie do platformy Mautic (na moim serwerze), z której i tak już korzystam. I choć oprogramowanie cały czas się rozwija, i już teraz można robić tam prawdziwe cuda jeśli chodzi o marketing i jego automatyzację, to jednak obecnie nie ma modułu pozwalającego automatycznie pobierać treść ostatnich artykułów ze strony (RSS). Pewnie by się dało, ale musiałbym napisać własną wtyczkę. Nie ten moment, nie ten czas.
W końcu zdecydowałem się na MailerLite. Pewnym minusem jest to, że jest to usługa zewnętrzna (SaaS), a więc odpadają wszelkiej maści modyfikacje „pod siebie”, to jednak skusiłem się bezpłatnym startem (bezterminowo, do 1000 subskrybentów), w trakcie którego mogę korzystać ze wszystkich możliwości serwisu. Po kilku dniach stwierdzam, że jest dobrze, choć brakuje mi kilku bardziej zaawansowanych opcji związanych z automatyzacją. Bo automatyzacja w MailerLite oczywiście jest, ale w trochę bardziej uproszczonej formie niż np. w Mautic.
Cały czas jednak kusi np. zakup wtyczki Mailster (wcześniej znanej jako MyMail), która – z tego co widziałem „w akcji” – prezentuje się naprawdę dobrze, do tego jej cena nie jest zaporowa – 50 $, i to jednorazowo. Ale uznałem, że najpierw dam szansę MailerLite, bo kilku znajomych sobie chwali, a ja wcześniej nie miałem okazji korzystać z tego serwisu.
Przejrzałem jeszcze kilka innych rozwiązań, ale o tym zapewne niebawem napiszę w oddzielnym artykule, który zbliża się coraz większymi krokami…
Powiadomienia o nowych artykułach
Jednym z zagadnień jakie przy tej okazji analizowaliśmy była częstotliwość wysyłki wiadomości z nowymi artykułami:
- Po każdym artykule (1 artykuł = 1 e-mail)
- Raz dziennie (zbiorczo, artykuły z danego dnia)
- Raz w tygodniu (zbiorczo, artykuły z danego tygodnia)
W naszym gronie (ja i kilka osób w takiej czy innej formie współpracujących ze mną, nie tylko przy stronie Webinsider.pl) najwięcej zwolenników miała środkowa opcja, czyli jedna wiadomość dziennie, z informacjami o artykułach, które ukazały się tego konkretnego dnia. Postanowiłem jednak zapytać o zdanie również dotychczasowych użytkowników naszego Newslettera, i w tym celu przygotowałem krótka ankietę:
Jak widać na powyższej grafice, odpowiedzi osób, które zdecydowały się już wypełnić ankietę są zbieżne z naszymi założeniami – wiadomość raz dziennie, na koniec dnia. W pierwszym okresie będą to okolice godziny 19-20 w przypadku powiadomień codziennych, i okolice godziny 8-10 w poniedziałek, w przypadku powiadomień raz w tygodniu. Wiele zależy od Waszego odzewu, oraz statystyk otwarć/kliknięć.
Ty również możesz się zapisać
Jeśli jesteś już zapisany do naszego Newslettera automatycznie trafisz do grupy „newsletter podstawowy”, czyli nic się dla Ciebie nie zmienia – nie będziesz otrzymywał automatycznych powiadomień nowych artykułach. W każdej chwili możesz zapisać się na listę, która będzie otrzymywała podsumowanie wiadomości korzystając z linku „zarządzaj subskrypcją” dostępnego w każdej obecnie przesyłanej wiadomości, który prowadzi do prostego formularza:
Wystarczy w tym formularzu zaznaczyć opcję „najnowsze artykuły” (wybierając od razu częstotliwość otrzymywania powiadomień) i zatwierdzić przyciskiem „zapisz zmiany”. Wiadomość z informacją o takiej możliwości została również przesłana na skrzynki pocztowe wszystkich dotychczasowych subskrybentów, oczywiście z odpowiednim (indywidualnym) linkiem.
Dodatkowo od co najmniej kilku dni, odpowiednia opcja znajduje się już bezpośrednio w samym formularzu zapisu na nasz Newsletter:
Tak więc wszystkich zainteresowanych zapraszam nie tylko do zapisywania się do naszego Newslettera, ale również zapisywania się na listę powiadomień o najnowszych artykułach.
E-mail z listą najnowszych artykułów
Newsletter z listą artykułów zapewne będzie się zmieniał, choćby na podstawie Waszych głosów/uwag, na które zresztą bardzo liczę. Ale jego obecna formuła prezentuje się mniej więcej tak:
Jest to oczywiście tylko grafika poglądowa, tak byście mogli zobaczyć czego możecie się spodziewać, gdy wiadomość z listą najnowszych artykułów trafi na Waszą skrzynkę.
Plan zakłada, że ten konkrety Newsletter będzie wysyłany raz dziennie i raz w tygodniu (do wyboru), o ile pojawią się jakieś nowe artykuły danego dnia (lub tygodnia), i będzie zawierał informacje tylko o artykułach z tego dnia (z ubiegłego tygodnia).
Choć opcja powiadomień o nowych artykułach w newsletterze pojawiła się m.in. po to by w większym stopniu uniezależnić ruch na stronie od Google i Facebooka, to mam świadomość, że tam, wśród mas są również potencjalni subskrybenci naszego Newslettera. Dlatego chętnie skorzystałem z możliwości jaką jest dodanie strony z formularzem zapisu do newslettera na stronie na Facebooku:
Może nie jest to coś w stylu „jeśli nie możesz ich pokonać, przyłącz się do nich”, ale będę już zadowolony, jeśli choćby jeden użytkownik tego portalu społecznościowego zostanie skonwertowany na stałego czytelnika Webinsider.pl z pomocą newslettera i właśnie tego formularza… ;-)
Ale przedstawione zmiany, to nie jedyne co czeka Newsletter Webinsider.pl w 2018 roku. Mam nadzieję, że również „newsletter podstawowy” doczeka się kilku nowości, ale na razie jeszcze za wcześnie by podawać jakieś konkrety, bo wiele zależy od dodatkowych działań i projektów, które muszą iść w parze. Dlatego nawet jeśli nie chcesz otrzymywać wiadomości z najnowszymi wpisami, to i tak zachęcam byś zapisał się do naszego Newslettera…
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
Krok do przodu :) A nie za cięsto raz na dzień?
Dobre pytanie, które chodziło za mną od dawna, tak jak pomysł uruchomienia tego typu powiadomień. Z ankiety wyszło, że większość głosujących (75%) tak woli, i to też pokrywa się z moimi przemyśleniami. Raz dziennie ma taki plus, że działa to podobnie do innych powiadomień, a zarazem są takie wpisy, które muszą być świeże, i często po kilku dniach tracą na wartości (np. krótkotrwałe promocje). Ale być może w przyszłości dam do wyboru – codziennie, raz w tygodniu… Zwłaszcza, że ankieta cały czas działa, i cały czas można głosować :-)
Mówisz (piszesz) i masz – właśnie dodałem opcję wyboru, tj. można zapisać się na powiadomienia raz dziennie, lub raz w tygodniu. I to pomimo tego, że w ankiecie zwiększyła się przewaga zwolenników powiadomień codziennych. Ale czego to się ne dla czytelników… ;-)