Tym razem o problemach z wysyłką dokumentów do ZUSu za pomocą programu (platformy) Płatnik miałem nie pisać – sporo zadań na głowie, a powoli pisanie o kolejnych problemach związanych z kolejnymi platformami/usługami elektronicznymi odziedziczonymi w spadku po #TenKraj staje się nudne (na szczęście 8 lat dbania „o ciepłą wodę w kranach” za nami, a i widać, że Anna Streżyńska stara się coś z tym bałaganem zrobić) niczym pisanie o kolejnych naciągaczach na usługi Premium SMS.

Na nasze radary wpadła też data 1 lipca, czyli moment wejścia w życie unijnego rozporządzenia eIDAS, dotyczącego zasad wzajemnego uznawania usług zaufania (m.in. podpis elektroniczny) na rynku międzynarodowym, i tu zrodziło się pytanie, czy przypadkiem awaria systemu Płatnik nie ma czegoś z tym wspólnego, bo część komunikatów dotyczyło właśnie błędu walidacji podpisu…

Błąd walidacji Płatnika

Wprawdzie w internecie – na różnych forach, czy grypach momentami przypominających spotkania anonimowych płatników (ZUSu), borykających się z kolejnymi problemami, np. z Płatnikiem (za platformę możemy podziękować m.in. Assecco Poland S.A.) w związku z ostatnią awarią (początek lipca 2016) wprawdzie pojawiały się różne problemy/komunikaty, ale wszystkie one ewidentnie wskazywały, że problem jest gdzieś po stronie serwera obsługującego usługę.

Jeden z problemów dotyczył problemów z walidacją podpisu:

Struktura listy TSL jest poprawna.
Błąd walidacji podpisu.
Szczegóły: Status walidacji sygnatury: NEGATYWNY.

A jak dodać do tego, że tuż przed 1 lipca (przypominam – wejście w życie rozporządzenia eIDAS) była przerwa „związana z koniecznością wykonania prac konserwacyjnych”:

z przyczyn natury technicznej, związanych z koniecznością wykonania prac konserwacyjnych w dniu 28 czerwca 2016 od godziny 22:00 do dnia 29 czerwca 2016 do godziny 6:00, Portal PUE (pue.zus.pl) oraz usługi programu Płatnik będą niedostępne.

Oczywiście może/mógł to być tylko zbieg okoliczności – aktualna awaria (pisze aktualna, choć docierają do mnie sygnały, że wszystko zaczyna działać, choć strasznie powoli – może ludzie się rzucili, by uniknąć ew. kar), przerwa z końcówki czerwca i rozporządzanie eIDAS nie mają z sobą nic wspólnego. Dlatego wpis ten postanowiłem odłożyć na półkę „niezrealizowanych marzeń”, a zając się innymi rzeczami/tematami.

Gdy nie tylko Ty tak myślisz

Do tematu postanowiłem wrócić, bo jak się okazało nie tylko ja połączyłem wymienione powyżej elementy w teoretycznie możliwą przyczynę problemów z Płatnikiem. Tomek, jeden z czytelników (i komentatorów!) napisał do mnie wczoraj taką wiadomość:

(…) od lipca w Polsce muszą być uznawane wszystkie kwalifikowane podpisy, znaczniki czasu, pieczęcie elektroniczne pochodzące z UE lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. (…) BTW wczorajszo/dzisiejsza awaria w ZUS n 99% spowodowana jest problemami przy implementacji list TSL w systemie.

Być może obaj niezależnie błędnie połączyliśmy pewne wydarzenia, a być może faktycznie coś jest na rzeczy…

W ciągu dwóch, trzech dni

Warto od razu dodać, że ZUS wydał kolejne oświadczenie, w którym informuje, że nie będzie kar za opóźnienia związane z wysyłką dokumentów, wystarczy przesłać je w ciągu maksymalnie w ciągu „dwóch, trzech” dni po 5 lipca, i oczywiście terminowo (!) zapłacić wszystkie składki:

W związku z tym przekazanie dokumentów za czerwiec 2016 r. za pośrednictwem programu Płatnik w ciągu dwóch, trzech dni po 5 lipca 2016 r. (ustawowy termin obowiązujący na przekazywanie dokumentów rozliczeniowych dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych) nie spowoduje konsekwencji wynikających ze złożenia dokumentów po terminie, pod warunkiem terminowego opłacenia składek należnych za czerwiec 2016 r.

Rozporządzenie eIDAS

O samym rozporządzeniu eIDAS, a właściwie ewentualnych zmianach na rynku związanym z usługami podpisów elektronicznych pewnie jeszcze napiszę, ale z tym planuje poczekać (awaria w ZUSie i e-mail od Tomka trochę wyciągnęły ten temat), bo jest to temat mimo wszystko jeszcze dość niekreślony – wprawdzie rozporządzenie już weszło w życie, to mamy zachowaną ciągłość, tj. kwalifikowane certyfikaty wydane „na starych zasadach” zachowują ważność do końca okresu na jaki zostały wydane (kolejne będą już na nowych zasadach), a w tym czasie nadal działają dotychczasowe podmioty wydające kwalifikowane certyfikaty/podpisy (na przejście procedury związanej ze świadczeniem usług na nowych zasadach mają czas do lipca 2017), a więc na jakieś większe zmiany na rynku (i konkurencję dla dotychczasowych hegemonów w poszczególnych krajach) musimy jeszcze trochę poczekać…

[Aktualizacja 2016.07.13]

Wdrożenie rozporządzenia eIDAS w Płatniku

I wygląda na to, że mogliśmy z Tomkiem mieć rację, bo 11 lipca na stronach ZUSu pojawiła się informacja o rozporządzeniu eIDAS, oraz listach TSL:

Zakład Ubezpieczeń Społecznych uprzejmie informuje, że w związku z wejściem w życie od 1 lipca 2016 r. przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. (tzw. rozporządzenie eIDAS) w zakresie podpisu elektronicznego, program Płatnik został dostosowany do obowiązujących przepisów.

Po pobraniu najnowszej aktualizacji komponentów i słowników do programu zostaną wprowadzone:

  • obsługa list TSL (list zaufanych usług), na podstawie których odbywa się weryfikacja poprawności i wiarygodności certyfikatu kwalifikowanego wykorzystywanego przez użytkownika programu do podpisywania dokumentów elektronicznych wysyłanych do ZUS,
  • obsługa certyfikatów kwalifikowanych oraz list CRL pochodzących z Unii Europejskiej/ Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przy zachowaniu niezmienionej obsługi certyfikatów kwalifikowanych wydanych przed 1.07.2016 przez centra działające na terenie Polski.

Poprawna praca programu Płatnik nie wymaga podejmowania jakiekolwiek działań ze strony użytkownika związanych z listami TSL. Program Płatnik automatycznie pobiera i aktualizuje listy TSL.

Niby działa, a piszecie, że nie działa

W komentarzach piszecie, że cały czas (nadal) pojawiają się u Was jakieś błędy podczas pracy z programem Płatnik, choć od kilku dni na stronach ZUSu jest informacja, że wszystko powinno działać:

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że problemy związane działaniem programu Płatnik zostały rozwiązane. Program działa poprawnie.

Niestety nie bardzo jestem Wam w stanie pomóc – a przynajmniej zdalnie, nie mając dostępu do komputera na którym pojawia się problem – gdyż sam z Płatnika nie korzystam (korzystam tylko ePłatnika, czyli internetowego modułu dostępnego w ramach platformy ZUS PUE), choć może kilka dość uniwersalnych rad:

  • Zaktualizuj program do najnowszej wersji (system pewnie też warto zaktualizować)
  • Skontaktuj się z pomocą techniczną ZUSu – czasem jednak potrafią pomóc
  • Uruchom ponownie komputer – patrząc na kalendarz można przypuszczać, że czynność ta była już wykonywana kilkukrotnie, to może jakiś komputer w biurze pracuje w trybie 24h
  • Sprawdź czy programu/usługi nie blokuje jakiś program typu firewall/antywirus
  • Odinstaluj i następnie zainstaluj ponownie Płatnika (być może z restartem pomiędzy)
  • Wyczyść pliki tymczasowe, np. za pomocą wbudowanego w system Windows programu „oczyszczanie dysku”
  • Spróbuj na innym komputerze – nawet jak to nie rozwiąże wprost problemu, to będzie wiadomo czy to problem lokalny (po stronie komputera) czy zdalny (konto, lub cała usługa)
Zgłoś błąd na stronie

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!

WebInsider poleca księgowość wFirma
WebInsider korzysta z VPSa w HitMe.pl
WebInsider poleca VPSy DigitalOcean
WebInsider poleca serwis Vindicat
Napisz komentarz
wipl_napisz-komentarz_01Jeśli informacje zawarte na tej stronie okazały się pomocne, możesz nam podziękować zostawiając poniżej swój komentarz.

W tej formie możesz również zadać dodatkowe pytania dotyczące wpisu, na które - w miarę możliwości - spróbujemy Ci odpowiedzieć.
Linki partnerskie
Niektóre z linków na tej stronie to tzw. "linki partnerskie", co oznacza, że jeśli klikniesz na link i dokonasz wymaganej akcji (np. zakup/rejestracja) możemy otrzymać za to prowizję. Pamiętaj, że polecamy tylko te produkty i usługi, z których sami korzystamy, i uważamy, że są tego na prawdę warte... :-)
Znaki towarowe i nazwy marek
W niektórych wpisach (oraz innych miejscach na stronie) mogą być przedstawione/użyte znaki towarowe i/lub nazwy marek, które stanowią własność intelektualną tych podmiotów, a zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.

Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? Skontaktuj się z nami!