W Trello, gdzie zbieram m.in. pomysły i notatki do artykułów od jakiegoś czasu wisi mi karta dotycząca projektu „Polska Bezgotówkowa”, a więc szerzenia płatności bezgotówkowych nawet wśród najmniejszych podmiotów sprzedających swoje usługi. Karta wisi, bo cały czas czekam na odpowiedzi na kilka pytań, które potencjalnie wydają się oczywiste, to jednak… Druga karta, bardzo podobna do usługa Fastpass, oferowana w ramach serwisu tpay.com, prowadzonego przez firmę Krajowy Integrator Płatności S.A.
Spis treści w artykule
Telefon z aplikacją Fastpass jako mobilny terminal BLIK
Musze przyznać, że z tpay.com (kiedyś jako Transferuj.pl) do tej pory zazwyczaj korzystałem właśnie jako usługi, dzięki której w szyki i prosty sposób mogłem do sklepu internetowego działającego na WooCommerce (WordPress) dodać szybkie płatności. Nie dość, że mają całkiem sensowną ofertę, to jeszcze oferują bezpłatną wtyczkę do WordPress/WooCommerce.
Teraz widać, że mocniej zaczynają stawiać na usługę Fastpass (stąd zapewne udział w programie Orange Fab Poland), dzięki której możemy zmienić nasz telefon komórkowy z systemem Android w terminal płatniczy. Przynajmniej dla płatności realizowanych za pomocą usługi BLIK:
Fastpass to pierwsza w Polsce aplikacja pozwalająca przyjmować płatności bezgotówkowe w oparciu o transakcje BLIKIEM za pomocą kodu generowanego przez aplikację mobilną banku Klienta. Wystarczy podanie kwoty transakcji, wpisanie kodu BLIK z aplikacji mobilnej banku płatnika i zatwierdzenie kwoty, a płatność jest praktycznie natychmiast księgowana na koncie w Tpay.com.
Oczywiście ograniczenie się tylko do usługi BLIK jest pewnym ograniczenie, ale… obecnie chyba prawie każdy bank w swojej aplikacji mobilnej wspiera tego typu płatności, a telefon komórkowy nosi prawie zawsze przy sobie zapewne więcej osób, niż portfel… ;-)
Sama zasada działania jest banalna – zakładamy konto w serwisie tpay.com,ściągamy na telefon aplikację, którą łączymy z naszym kontem tpay.com, i… właściwie to wszystko – można już przyjmować płatności za pomocą usługi BLIK (kodów BLIK). Oczywiście trzeba liczyć się z prowizją, która w przypadku usługi Fastpass wynosi obecnie 0,77% (przynajmniej u mnie w panelu taką mam prowizję).
Usługa od strony klienta
Ale to, że możemy przyjmować płatności to tylko jedna część, bo jeszcze ktoś musi (chcieć ;-)) dokonać płatności. Na szczęście nie ma tu żadnych (dodatkowych) udziwnień, i jeśli ktoś choć raz korzystał z BLIKa to nie będzie zaskoczony procedurą:
To bardzo proste. Rejestrujesz się w tpay.com, ściągasz aplikację na telefon, wiążesz ją z kontem i już. Właśnie tak to wygląda w praktyce. Bez comiesięcznych opłat, bez podpisywania długoterminowych umów. Nie używasz, nie płacisz. (…) Aplikacja Fastpass korzysta z systemu BLIK, który przyjmuje płatności bezgotówkowe za pomocą kodu generowanego przez bank Klienta. Zatwierdzasz kwotę, wprowadzasz kod i praktycznie natychmiast płatność jest księgowana na Twoim koncie w tpay.com. Fastpass uwalnia od potrzeby pamiętania o terminalu. Gdziekolwiek się znajdziesz i cokolwiek robisz, Twój terminal jest z Tobą. Prowadzisz sklep, taksówkę, czy zarządzasz firmą kurierską. Masz telefon? Masz płatność.
Raczej nie zakładam, że na usługę rzucą się sprzedawcy owoców i warzyw na moim lokalnym targu, ale… na pewno znajdzie się grono osób, które zdecydują się – z takich czy innych powodów – wdrożyć usługę Fastpass u siebie.
- Wakacje składkowe ZUS a zawieszenie działalności gospodarczej, czyli uważaj, bo być może nie będziesz mógł skorzystać (w 2024) - 1970-01-01
- Przykładowy kalkulator wyceny usługi druku 3D, czyli nie tylko materiał się liczy - 1970-01-01
- Home Assistant 2024.10, czyli nowa karta „nagłówek” i niedziałający TTS w ramach usługi Google Cloud - 1970-01-01
Mi cały czas brakujesz sensownej synergii pomiędzy aplikacją mantu a wywołaniem płatności blikowej w telefonie. Niestety cały czas to wygląda tak:
1) Wybierz BLIK jako płatność
2) Uruchom aplikację banku i zapamiętaj 6 cyfr
3) Wróć na stronę www i wpisz 6 cyfr – powtórz pkt 2 jeśli nie pamiętasz wszystkich znaków
4) Daj zapłać
5) Przejść do aplikacji banku by potwierdzić transakcję
A i na koniec Muuuu
Na telefonach – m.in. dzięki BLIK OneClick – jest to wygodniejsze, bo z aplikacji np. do zakupu biletów przenosi do aplikacji banku (jeśli bank wspiera), gdzie wystarczy tylko potwierdzić płatność.
Ciekawe są też czeki BLIK, choć niestety nie każdy bank ma je wdrożone. Przydatne, gdy nie mogę (lub nie chcę) brać ze sobą telefonu, portfela (gotówka, karta), a wiem, że będzie bankomat obsługujący BLIKa. Mogą też przydać się np. podczas „nocnych wyjść w miasto”, jako awaryjne (i bezpieczne) zapasowe źródło gotówki…
Z tego co widzę, to częściowo to rozwiązuje problem. Pytanie, czy po pierwszej transakcji (gdy zapamiętam sklep), przeglądarka sama wywoła aplikację banku?
W teorii tak to chyba powinno działać, choć nie testowałem w przeglądarce (choć aplikacje często monitorują linki). Na pewno tak to działa w (niektórych) aplikacjach (na telefonie).