Dziś na Webinsider.pl zdecydowanie dzień poświęcony poczcie-mail, zwłaszcza w kontekście wysyłania newsletterów. Informacja o końcu usługi MailerLite Classic z początkiem lutego 2024 już opublikowana, to teraz pora na coś chyba większego, bo dotyczącego nie tylko użytkowników MailerLite, ale wszystkich, którzy wysyłają swoje wiadomości do użytkowników poczty e-mail w takich usługach, jak Gmail (Google) czy Yahoo Mail (Yahoo).
Tak więc od lutego 2024 domena wykorzystywana do wysyłki wiadomości e-mail – zresztą nie tylko w kontekście newsletterów i ogólnie wiadomości marketingowych – musi mieć ustawione rekordy SPF, DKIM i DMARC, co sam od dawna zalecam. Lekkie wątpliwości mam co do DMARC, bo o ile SPF i DKIM faktycznie mają sens, to DMARC w większości przypadków sens ma raczej niewielki. No ale jak trzeba, to trzeba (DMARC minimum jako “p=none”). Przy okazji odpada też wysyłka “masowych wiadomości” z darmowych skrzynek e-mail. Przynajmniej jeśli nie mają być oznaczane jako SPAM.
Druga zmiana, i już zdecydowanie trudniejsza do wprowadzenia, o ile dostawca usługi/narzędzia do wysyłki wiadomości e-mail tego nie udostępni, to umożliwienie użytkownikom łatwego wypisania się z listy. I to najlepiej zgodnie ze standardami RFC 8058 (link) i/lub RFC 2369 (wiadomość).
Dalej są jeszcze pewne obostrzenia dla masowych nadawców (powyżej 5 000 wiadomości dziennie), głównie związane z tym, jaka domena jest w poszczególnych nagłówkach używana. Ale zakładam, że poza spamerami wysyłającymi “na zlecenie” hurtowo wiadomości “niby jako…” ma to niewielkie znaczenie, bo większość nadawców raczej nie kombinuje w tym temacie.
- Mały dron, duże zamieszanie, czyli seria DJI Mini i zabawa w klasy (unijne klasy dla dronów) z EASA i użytkownikami - 1970-01-01
- Opcja “restore_from_flash”, czyli sposób na zapamiętywanie ustawień w ESPHome na układach ESP8266 - 1970-01-01
- Blokowe szablony powiadomień (block notice) w WooCommerce, nawet w klasycznych motywach - 1970-01-01